خبرگزاری کار ایران

جشنواره پانزدهم سینماحقیقت برگزیدگان خود را شناخت/ «قلعه برقرار» بهترین فیلم مستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۰۶۸۶

اختتامیه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت امشب (پنجشنبه ۲۵ آذر) در تالار وحدت برگزار شد و منتخبین بخش‌های مختلف معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت امروز (پنجشنبه ۲۵ آذرماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی)، منوچهر شاهسواری (مدیر عامل خانه سینما)، محمد حمیدی‌مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) و چهره‌هایی همچون مرتضی رزاق کریمی، مصطفی رزاق کریمی، مهدی مسعودشاهی، کامران ملکی، محمدرضا عباسیان، جواد رمضان‌نژاد، پژمان مظاهری‌پور، حسن نقاشی، رمضانعلی حیدری خلیلی، محمد شهبا، سعید رشتیان، ارد زند و غیره از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند. 

اجرای مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت را محمد سلوکی برعهده داشت.

نوبت درخشش سینمای مستند فرا رسیده 

در ابتدای این مراسم محمد حمیدی‌مقدم دبیر این دوره از جشنواره با بیان اینکه نوبت درخشش سینمای مستند فرا رسیده است، گفت: به دلیل ظرفیت سینمای مستند در ایران ما در دو سال گذشته از میدان به در نرفتیم. در حالی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و رویدادهای هنری به دلیل همه‌گیری کرونا، تاخیر و تعویق و تعطیلی را تجربه کردند، سینمای مستند در تمام صحنه‌ها حاضر و ناظر بود.

وی تصریح کرد: هم مستندساز دوربینش را زمین نگذاشت، و هم جشنواره با چراغ‌هایی روشن‌تر از همیشه، این تلاش ایثارگرانه را بازتاب داد. وقتی از مستند حرف می‌زنیم، از حضور در خط مقدم حرف می‌زنیم. مستندسازان همیشه در صف اول مواجهه با چالش‌ها و دشواری‌ها ایستاده‌اند. آنان در این مسیر خطر را به جان می‌خرند. 

حمیدی مقدم افزود: جلوه‌های فراوانی از این خطرپذیری و احساس مسئولیت را در شرایط همه گیری ویروس کرونا شاهد بودیم و هستیم. جامعه به یاری آنها هم درد را شناخت و هم امیدوارانه در مسیر درمان حرکت کرد. و جشنواره هم اجازه نداد این مستندها به بایگانی سپرده شوند و برای نمایش آنها تدبیری تازه اندیشید.

بخش بین‌الملل

بهترین فیلم کوتاه: یک سال در تبعید/ مالاز اوستا از ترکیه

بهترین فیلم نیمه بلند: یک تصویر دو برداشت/ ساناز سهرابی از کانادا

جایزه ویژه هیات داوران: در جریان کلمات/ الیان استربوس از هلند

جایژه بهترین فیلم بلند به طور مشترک: بچه‌های عجوبه، چهره پرداز/ احمد نکترکوپر از فرانسه، جعفر نجفی از ایران 

جایزه ویژه هیات داوران در بخش بلند: استخوان‌های شکسته/ علیرضا معماریانی از ایران 

سردار مهدی حاجیان جایزه ناجی هنر را به فیلم هیچ کس منتظرت نیست به کارگردانی محسن اسلام زاده اهدا کرد. همچنین ناجی هنر از سپیده علیزاده مدیرعامل موسسه نور سپید هدایت تقدیر کرد.

محسن یزدی جایزه ویژه شبکه مستند را به فیلم تفنگ برادرم ساخته کامران جاهدی تقدیم کرد.

بخش شهید آوینی

تندیس برنزی شهید آوینی: تفنگ برادرم/ کامران جاهدی 

تندیس نقره‌ای شهید آوینی: روزهای ناتمام/ مهدی قربان‌پور 

تندیس طلایی شهید آوینی: سرباز شماره صفر/ محمد سلیمی‌راد 

جایزه ویژه دبیر در بخش شهید آوینی به طور مشترک: آن مرد، راکال/ مهدی حجت پناه، احمد ابراهیمی

دوران پدرخواندگی در سینما به پایان رسیده 

در ادامه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه در شروع مراسم تاخیر افتاد و من صحبت‌هایم را به طور خلاصه مطرح می‌کنم، گفت: از همه دست‌اندرکاران این رویداد تشکر می‌کنم. امسال کرونا و بیماری‌های مختلف بود و من مدام نگران مراسم‌های حضوری جشنواره بودم اما محدودیت‌ها رعایت شد. به مهمانان به ویژه زینب سلیمانی خوش آمد می‌گویم.

وی افزود: در دولت سیزدهم به ما ماموریت داده شده تا گفتمان جدیدی داشته باشیم که ما داریم روی آن کار می‌کنیم بحث گفتمان انقلاب، تولید و نهضت محتوایی و… در دستور کار ماست و راهبردهای جدیدی داریم. این به معنای محدودیت‌ها برای سینماگران نیست بلکه کمک کننده است تا کمترین مشکل برای عرضه و تقاضا داشته باشیم. نکته دوم این است که در جلساتی که با مستندسازان داشتیم بحث عرضه و اکران فیلم‌ها بود، مستندسازان به اکران، پخش تلویزیونی و..‌. توجه داشتند از آقای حمیدی مقدم می‌خواهم با صنوف برنامه‌ای داشته باشند تا ببینیم چگونه می‌توانیم به راهکاری برسیم که سینمای مستند در کشور بهتر دیده شود و منحصر به عرضه و تقاضا در جشنواره‌ها نباشد.

خزاعی تاکید کرد: برنامه‌ریزی در این موضوع خواهیم داشت، این دغدغه مستندسازان است و باید برطرف شود. بحث دیگر بودجه است با حمایت خوبی که وزیر دارد این نوید را می‌دهم که سال بعد سال جهش تولید باشد و در بودجه مستند در بخش تولید جهش چشمگیری داشته باشیم.

وی افزود: از آقای حمیدی مقدم می‌خواهم برای عرضه فیلم‌های فیلمسازان ما فکر جدی کنید برنامه‌ریزی شود تا فیلم‌های ما در جشنواره‌ها و پلتفرم‌ها به نمایش بیاید و شاهد شکوفایی آنها باشیم. در این مدت ۶۰ روز بالغ بر ۵۰۰ نفر از ملاقات‌کنندگان را داشته‌ام. همه از شرایط موجود ناراضی بودند، یک نفر نبود که بگوید مشکلی وجود ندارد همه گلایه داشتند، بررسی اجمالی کردم تا ببینم چرا به این شکل است. چرا همه نگران هستند، به این رسیدیم که در سال‌های گذشته تساهل و تسامحی بوده که باعث شده دغدغه‌های حدی شکل بگیرد اما ما برنامه‌ریزی جدی به ویژه در تولید و عرضه خواهیم داشت.

وی گفت: سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است طبق آماری که داشتیم خانواده سینمای ایران بالغ بر ده هزار نبود، نمی‌توانیم بگوییم همه تجهیزات و فرایندها در اختیار بیست سی نفر باشد امروز دوران پدرخواندگی سینمای ایران تمام شده امروز احتیاج به پدری داریم که خوب بشنود، بیندیشد و خوب عمل کند این چیزی است که سینماگران از ما می‌خواهند سینما متعلق به همه این و قرار نیست منافع عده‌ای خاص را تأمین کند، دوستان واضح می‌گفتند مشکل ما با یک تلفن در سازمان سینمایی حل می‌شد خدمت دوستان باید بگویم امروز قوانین حکمفرماست و تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشیم سفارش‌ها چ تلفن‌ها جایی ندارد. بر اساس قانون عمل می‌کنیم. قول توسعه عدالت فرهنگی در همه جای کشور را می‌دهم و اینکه از همه تفکرات و اندیشه‌ها در جهت توسعه استفاده کنیم. درب سازمان سینمایی به روی همه شما با هر گرایش و اندیشه باز است، منتظر شما هستیم این ماموریت دولت به ماست. من کمی نگرانم نگران چشمان منتظر فیلمسازان دارای استعداد در شهرستان‌ها، نگران فیلمسازان مستقل و مستعدی که ناامید از ادامه حضور خود هستند. نگران هنرمندانی که درهای مختلف را به روی خود بسته می‌بیند، نگران کسانی که به سختی روزگار می‌گذرانند. من به عنوان یک عضو کوچک بسیاری از این مسایل را می‌دانم و دغدغه دارم. با این حال به آینده مطمئنم که سال آینده سال شکوفایی و تولید و اتفاقات خوب حداقل در بین مستندسازان، فیلمسازان کوتاه و حرفه‌ای ها خواهیم بود این قول را به شما می‌دهم. امیدواریم با همراهی شما و ایستادن در کنار هم و دور شدن از حواشی‌ای که در اختیار چند نفر از اهالی سینماست، روزهای بسیار خوبی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه به ذکر خاطره یکی از مستندسازان درباره مذاکره حاج قاسم با اشرار و ساماندهی اوضاع آنها پرداخت.

در بخش بعدی، جوایز بخش مسابقه ملی سینماحقیقت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی و دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت به برگزیدگان اهدا شد:

بخش مسابقه ملی

بهترین صداگذاری: بی‌بی جان/ میثم حسنلو، بامداد افشار 

بهترین موسیقی متن به طور مشترک: تکیه دولت، ماجرای سال آخر/ مهدی محمود خانی، یونس اسکندری

بهترین تصویربرداری: قلعه برقرار/ فرشاد و فرزاد فداییان

بهترین پژوهش: زندگی در آرشیو/ برهان احمدی

بهترین نویسنده گفتار متن و گوینده متن: دبستان پارسی/ حسن نقاشی، هادی اسفندیاری

بهترین تدوین: احتضار/ حجت و عبدالخالق طاهری

بهترین کارگردانی فیلم کوتاه: برگ/ حمید جعفری

بهترین کارگردانی فیلم نیمه بلند: قلعه برقرار/ فرشاد فداییان 

جایزه ویژه هیات داوران به طور مشترک: خروج ممنوع، آن شب/ علی همراز، مینا قاسمی زواره

جایزه ویژه سرباز وطن: آورتین/ حسن وزیرزاده

بهترین کارگردانی فیلم بلند: دبستان پارسی/ حسن نقاشی

بهترین فیلم مستند: قلعه برقرار/ فرشاد فداییان، الهه نوبخت

جایزه ویژه دبیر در بخش مسابقه ملی: آقای صیاد را ول کنید، بوی مادر بوی دریا/ محمد صیاد، رضا محمدپور نوروز بلاغی

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: بی‌بی جان/ نرگس جودکی، ایمان پاکنهاد

دمیدن روح امید به جامعه 

در ادامه مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه جامعه هنری دمیدن روح امید است.

وی ادامه داد: در همه حوزه‌ها تلاش می‌کنیم، گام‌های بلندی برداریم. مسیر دولت بر بسط آزاداندیشی و رونق تولید است.

دکتر اسماعیلی ادامه داد: در فضای سینمای مستند کارهای مهمی شده و واقعیت به تصویر کشیده شده است. امید نیاز جامعه امروز است. جوانان ما بیش از هر دوره نیازمند امید است.

وی گفت: جامعه هنری مثل همیشه بایددر کنار وطن باشد، ما در مرکز گسترش سینمای مستند باید از هنرمندان مستندساز تمام قد حمایت کنیم. متعهدیم به حمایت از مستندسازان و تلاش کنیم آنچه اتفاق افتاده بازنمایی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه دیدم برایم جالب بود، دوست دارم این تصاویر را هیات دولت ببیند.

فرزند شهید سلیمانی (زینب سلیمانی) مهمان ویژه این مراسم بود. در پایان مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گرامی داشته شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز