خبرگزاری کار ایران

کاروان هنری «روایت حبیب» این‌بار در سنندج/ آنان که در مکتب امام حسین(ع) جانفشانی می‌کنند همیشه جاودان‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۰۸۹

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی در نخستین برنامه «کاروان هنری روایت حبیب» در استان کردستان گفت: بی‌شک آن‌هایی که همانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای مکتب امام حسین(ع) جانفشانی می‌کنند، همیشه زنده و جاودان خواهند بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، «کاروان هنری روایت حبیب» در چهارمین استان مقصد خود به کردستان رسید و اجرای برنامه‌های خود را با راه‌اندازی کامیون سفیر آغاز کرد. این کامیون که دارای صحنه متحرک برای برپایی برنامه‌های گوناگون است در ادامه سفرهای «کاروان هنری روایت حبیب» با آن همراه خواهد بود. 

قرائت کلامی چند از آیات قرآن کریم و مارش نظامی با اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، از نخستین برنامه‌های این رویداد بود که با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و هنری، چهره‌های نظامی و سیاسی کردستان و عموم مردم سنندج برگزار شد. 

شهید سلیمانی نماد مقاومت همه مظلومین و آزادی‌خواهان جهان

امین مرادی (رئیس حوزه هنری استان کردستان) در این برنامه با یادی از سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، گزارشی از این کاروان هنری داد و افزود: «کاروان هنری روایت حبیب» در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در ۱۰ استان کشور به برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا می‌کنند. 

مرادی افزود: این رویداد فرهنگی و هنری که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، از ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه در ۱۰ استان مختلف اجرا خواهد شد. 

وی ادامه داد: طی این رویداد فرهنگی، برنامه‌های مختلفی از جمله شب خاطره، شعرخوانی، سرود و موسیقی، نمایش فیلم، اجرای تئاتر، نقالی و پرده‌خوانی، حماسه‌خوانی، رونمایی کتاب و برپایی نمایشگاه عکس برگزار خواهد شد. 

رئیس حوزه هنری استان کردستان در ادامه گفت: برپایی نمایشگاه عکاس و پوستر با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی در پردیس سینمایی سنندج، برگزاری شب خاطره در روز دوشنبه ۲۲ آذرماه در محل پردیس سینمایی بهمن، از مهم‌ترین برنامه‌های این کاروان خواهد بود. 

مرادی افزود: حاج قاسم سلیمانی به خاطر رشادت‌ها، ایثار و پیروی از مکتب انقلاب اسلامی تنها متعلق به مردم ایران نبوده و نیست، بلکه امروز به نماد مقاومت همه مظلومین و آزادی‌خواهان جهان تبدیل شده است. امنیت پایدار در منطقه از جمله همین اقلیم عراق مرهون نقش و حضور به موقع حاج قاسم و هم‌رزمانش است. 

وی در همین راستا ادامه داد: به همین دلیل همگان باید بدانند حاج قاسم سلیمانی یک شخص نیست بلکه یک مکتب و یک فرهنگ است و این مکتب مصداق عینی انقلابی بودن انقلابی ماندن وانقلابی عمل کردن است. 

دف‌نوازی گروه «نوای رحمت» با رهبری مسعود مرادی و مداحی حمید وکیلی یکی دیگر از برنامه‌های این رویداد بود. 

شعرخوانی شاعر نوجوان سنندجی برای حاج قاسم سلیمانی

سوشیانا قوامی شاعر نوجوان سنندجی که بی‌دعوت برای عرض ارادت به سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی به این مراسم آمده بود، شعری که سروده بود را خواند. این شاعر نوجوان که گویی به دعوت شهید حاج قاسم سلیمانی تا این مراسم کشانده شده بود با حضور خود، «کاروان هنری روایت حبیب» را طراوتی بیش از پیش بخشید. متن این شعر به شرح زیر است: 

آن سحرگاه که تنت اربا اربا شد

باز کربلایی دگر تکرار شد

فتاده بودی و غرق در خون

در آغوش علی شده بودی مجنون

نور بود و فضا پر ز عِطر جنت شد

سقای حرم در میدان مین پر پر شد

آن شب، کوه از روی زین افتاد

مالک ما غرق به خون بر زمین افتاد

دود بود و آه بود و تو در میان شعله‌ها

طنین اذان می‌آمد از مِناره کرب و بلا

دست مقطوع، سرجدا، اربا اربا پیکرت

ماه تابان آن، شب سیه بود، انگشترت

دست دقدیم عباس، سر تقدیم حسین

به تو می‌بالد پیش حیدر، پیر خمین

آه، از فراقت آتشی در جانمان افتاده است

گوییا شاهی از صدر به زیر افتاده است

در وطن شور اربعین باز به راه افتاد

پاسدار حریم اخت الحسین، بر زمین افتاد

صبح شهادتت محشر بود، فریاد انتقام سخت

گاه گاه بغش می‌شکست، بای ذنبت قتلت؟! 

بغض آسمان شکست، صاعقه زد، دیده گریان بود

اللهم انّا لانعلم منه الا خیرا، بر لب مردم ایران بود

حاج قاسم شیشه عطر بود رفت پر پر شد

ز داغ رفتنش ایرانمان در اشک غوطه‌ور شد

حاج قاسم بوَد عشق پاکت چون رود جاری

بخدا در دل‌هایمان، جاودانه تو می‌مانی

آنان که در مکتب امام حسین(ع) جانفشانی می‌کنند همیشه جاودان هستند

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی (نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان) نیز در این برنامه از «کاروان هنری روایت حبیب» با روایتی از امام جعفر صادق علیه‌السلام در کتاب مصباح الشریفه گفت: امام صادق (ع) در وصف عبودیت که می‌فرماید: «عبودیت یعنی همه چیز». گاهی برای عبودیت باید همه چیز را بدهیم و همه چیز را فدای آن کنیم. بر اساس گفته‌های این کتاب از قول امام صادق (ع) عبودیت منشأ ولایت انسان کامل است و از رهگذر آن، کمال او حاصل می‌شود. 

پورذهبی افزود: امام صادق علیه السلام در کتاب مصباح الشریعه اشاره می‎کند که اگر کسی موفق شود به مقام عبودیت برسد، در این صورت، به ربوبیت می‌رسد؛ یعنی وجود او مظهر اسما و صفات پروردگار می‎شود و به رنگ خداوند درمی آید. سخن آن حضرت در این باره چنین است: العبودیهُ جَوهر کنهُها الربوبیته، فَما فَقَد مِن العبودیهُ وُجِد فی الرّبوبیهِ، و ما خفی عن الروبیته اُصیب فی العبودیه؛ بندگی خدا، جوهری است که حقیقت و باطن آن، رسیدن به مقام ربوبیت است. پس هر آنچه را بنده در اثر عبودیت «از لذات و رفاه و شادی‌ها» از دست داد، آن‌گاه که به مقام ربوبیت رسید، آن‌ها را می‌یابد؛ و هر آنچه از ربوبیت بر ما پنهان است، در عبودیت، آشکار خواهد شد. 

وی افزود: عبودیت بدل کل است. حاج قاسم سلیمانی و حاج قاسم‌ها از این دسته هستند. همانند أبی عبدالله الحسین (ع) که برای عبودیت همه چیزش را داد. بی‌شک آن‌هایی که همانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای مکتب امام حسین جانفشانی می‌کنند، همیشه زنده و جاودان خواهند بود. 

تقدیر از خانواده شهید سعیدی

در پایان این مراسم از خانواده شهید منوچهر سعیدی با تقدیم لوح یادبودی تقدیر و یاد این شهید به نمایندگی از تمامی شهدای سنندج زنده شد. 

 «کاروان هنری روایت حبیب» در دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در ۱۰ استان کشور به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازد. این رویداد فرهنگی و هنری که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، از ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه در ۱۰ استان مختلف اجرا خواهد شد. طی این رویداد فرهنگی، برنامه‌های متنوعی چون شب خاطره، شعرخوانی، سرود و موسیقی، نمایش فیلم و انیمیشن، اجرای تئاتر، نقالی و پرده‌خوانی، حماسه‌خوانی، رونمایی کتاب و برپایی نمایشگاه عکس و آثار تجسمی برگزار خواهد شد. 

کرمان، اصفهان، زنجان، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، استان‌های میزبان «کاروان هنری روایت حبیب» خواهند بود و اختتامیه این برنامه در تهران برگزار می‌شود. 

«کاروان هنری روایت حبیب» که تاکنون حضور در شهرهای کرمان، اصفهان و زنجان را تجربه کرده است، در ادامه سفرهای خود به سنندج آمده است و پس از آن به خوزستان سفر خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز