خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آغاز کاوش در محوطه مسکونی شرقی و مرکزی شهر سوخته/ سواحل مکران و دشت سیستان مورد توجه باستان‌شناسان

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۶۵۴

فصل جدید کاوش در شهر سوخته با تمرکز بر محوطه مسکونی شرقی و مرکزی آغاز شده و حدود دو ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، مجید کلانوری (معاون میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان) با اشاره به آغاز فصل‌ کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی این استان، گفت: نوزدهمین فصل از کاوش‌های شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان به صورت مشترک با هیات باستان‌شناسان ایتالیایی و به سرپرستی سیدمنصور سیدسجادی از یک هفته پیش آغاز شده است.

او ادامه داد: این فصل از کاوش ۶۰ روز خواهد بود که ۴۵ روز آن به اقدامات میدانی اختصاص دارد و ۱۵ روز دیگر به جمع‌بندی اطلاعات و تدوین آن اختصاص دارد. محوطه مسکونی شرقی و مرکزی شهر سوخته در این فصل از کاوش، مد نظر باستان‌شناسان هستند. حفاری در بخش گورستان در برنامه‌های امسال جایی ندارد و تمرکز باستان‌شناسان در بخش مسکونی است چراکه در آخرین فصل کاوش که حدود دو سال پیش بود و به دلیل کرونا، تاکنون به تعویق افتاده است، در بخش مسکونی شهر سوخته انجام و منجر به کشف یافته‌هایی در بخش مسکونی شرقی شد که دوره تاریخی آنرا بیش از دویست سال به عقب برد. از این رو امسال برای کاوش بیشتر، تمرکز حفاری در بخش مسکونی شرقی و مرکزی خواهد بود.

به گفته کلانوری، در گروه باستان‌شناسان ایتالیایی، باستان‌شناسان صربستانی نیز حضور خواهند داشت که به صورت مشترک با گروه باستان‌شناسان ایرانی، کاوش در شهر سوخته را انجام می‌دهند.

سیدمنصور سیدسجادی (سرپرست کاوش در شهر سوخته) نیز با اشاره به آنکه نوزدهیم فصل کاوش در شهر سوخته از ۲۶ آبان ماه شروع شده است، گفت: در این فصل از کاوش که با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود، تعدادی از کارشناسان غیر ایرانی نیز حضور دارند که بیشتر برای مطالعه در بخش‌های میان رشته‌ای باستان‌شناسان ایرانی را همراهی خواهند کرد.

شهر سوخته با پنج‌هزار سال پیشینه تاریخی و تمدنی، از مهم‌ترین مناطق شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در ۶۰ کیلومتری زابل قرار دارد و سال ۱۳۹۳ به‌عنوان سایت فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شد.

همچنین معاون میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان از انجام کاوش در دشت سیستان خبر داد و گفت: دشت سیستان در حوزه باستان‌شناسی استان اهمیت زیادی دارد. ضمن آنکه چندی پیش حضور یک اینفلوئنسر در محوطه ممنوعه دشت سیستان و انتشار تصاویری از استخوان‌هایی که جابه جا کرده بود، منجر به جلب توجه بیشتر به این بخش شد. او اجازه حضور در این محوطه را نداشت. نباید فراموش کرد که دشت سیستان مملو از رمل و تپه ریگ است که با وزش باد و طوفان جا به جا می‌شوند و حین این جابه جایی ممکن است آثاری از زیر شن و ماسه نمایان شود. ممکن است اکنون با حضور در محوطه با آثار تاریخی روبه رو نشویم اما بعد از وزش باد و طوفان آثار جدیدی نمایان شود. این محوطه مورد حفاظت است اما نباید فراموش کرد که استان حداقل امکانات و نیروی انسانی دارد. چگونه می‌توان ۱۸۰۰ اثر ثبتی را با ۹۷ نفر حفاظت کرد؟ این مشکلات نه تنها در استان سیستان و بلوچستان بلکه در کل کشور وجود دارد. بررسی باستان‌شناسی دشت سیستان انجام گرفته.

کلانوری خاطرنشان کرد: ضمن آنکه سواحل مکران دارای پایگاه است که فصل‌های حفاری را تعریف می‌کند. امسال برنامه‌ای برای حفاری باستان‌شناسی در سواحل مکران نداریم اما اقداماتی برای ساماندهی محوطه درحال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز