خبرگزاری کار ایران

«اسطوره و تفکر مدرن» تلاشی برای بیان دلایل وجود اسطوره

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۴۶۲

کتاب «اسطوره و تفکر مدرن» تلاش دارد دلایل ظهور اسطوره در فرهنگ‌های مختلف را توضیح دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «اسطوره و تفکر مدرن» نوشته کلود لوی-استراوس در واقع دربردارنده پنج سخنرانی از کلودلوی-استروس است که قصد دارد پاسخی به پرسش‌هایی ارائه دهد که درخصوص اسطوره مطرح می‌شود.

پنج سخنرانی مذکور فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند و شامل «برخورد اسطوره و علم»، «تفکر بدوی و تفکر مدرن»، «لب شکری‌ها و دو قلوها: جدایی اسطوره ها»، «اسطوره و تاریخ» و «اسطوره و موسیقی» می‌شوند.

در مطالعه ساختار اسطوره، لوی استروس تلاش می‌کند که اسطوره‌های فرهنگ‌های متفاوت را که در کشورهای مختلف ظهور کرده معرفی و محتوای آن‌ها را توضیح دهد.

در مطالعه ساختاری اسطوره، لوی-استراوس تلاش می‌کند نشان دهد به چه دلیل اسطوره‌های فرهنگ‌های متفاوت که در کشورهای مختلف ظهور می‌کند، بدون در نظر گرفتن محتوای آن‌ها ساختاری مشابه دارد. این اسطوره‌ها در راستای قوانین دقیق یا احتمالات نیستند، پس چرا تشابهات چشمگیری در میان اسطوره‌های فرهنگ‌های متفاوت به چشم می‌خورد؟

لوی – استراوس برای یافتن پاسخ این پرسش ساختار اسطوره‌ها و نه محتوای آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، و به این نتیجه می‌رسد که گرچه محتوا، شخصیت‌ها و رویدادهای اسطوره‌های مختلف ممکن است بسیار متفاوت باشد، ساختارهای این اسطوره‌ها مشابه است. در همین راستا لوی استراوس می‌نویسد اسطوره زبان است. اسطوره برای آنکه وجود داشته باشد باید روایت شود و همان گونه که سوسور، پدر علم زبان شناسی، ساختار زبان را مورد بررسی قرار می‌دهد، می‌توان اسطوره را نیز یک نوع زبان دانست.

بنابر نظریه لوی استراوس، اسطوره از نظر تاریخی منحصر به فرد است و تقریبا همیشه در زمان‌های گذشته به وقوع می‌پیوندد و از سوی دیگر غیر تاریخی هستند؛ بدین معنا که داستانش غیر زمانی است. از نظر تاریخی اسطوره کنش است و از نظر غیر تاریخی توانش.

«اسطوره و تفکر مدرن» نوشته کلود لوی-استراوس و ترجمه فاضل لاریجانی و علی جهان پولاد توسط نشر فرزان روز با قیمت ۲۵ هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز