خبرگزاری کار ایران

آرزوی علی نصیریان برای بیستمین جشنواره نمایش آیینی سنتی: «مبارک» را به تئاتر امروز گره بزنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۰۴۷

علی نصیریان در مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آرزو کرد جوانان نمایشنامه‌نویس شخصیت «مبارک» را به ساختار تئاتر امروزی و مضامین روز گره بزنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیش از ظهر پانزدهم آبان در تالار رودکی برگزار شد.

«محمدحسین ناصربخت» قائم مقام بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به نیابت از داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم با بیان اینکه بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از امروز رسمیت یافته است، گفت: بیست عددی بسیار خوب است چه در عرصه آموزش و چه با مضمون عددی که نشانگر طراوت و شادابی یک جوان محسوب می‌شود. امیدوارم بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی طراوت و شادابی را در این شرایط ناگوار جامعه بازتاب دهد. برخی از چهره‌های نمایش‌های آئینی و سنتی امروز میان ما نیستند و بعضی دیگر به تازگی از میان‌مان رفته‌اند و ما این امانت را از آن‌ها گرفته‌ایم و امیدواریم به سلامت آن را به دست آیندگان بسپاریم.

او با اشاره به اینکه «نمایش‌های آئینی و سنتی شرایط چندان مطلوبی ندارد؛ مقداری از آن به دلیل شرایط جامعه و مقداری دیگر به دلیل نامهربانی برخی با این هنر است.» اظهار امیدواری کرد که در بیستمین سال تأسیس جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بنیاد و پژوهشکده‌ای برای این گونه نمایش‌ها راه‌اندازی شود.

ناصربخت در ادامه گفت: نمایش‌های آیینی و سنتی هویت ما را در عرصه نمایش نمایندگی می‌کنند و شرایط سختی را می‌گذرانند.  امیدوارم این نمایش‌ها به روز و‌ معاصرسازی شوند و برای مردم سرزمین‌مان دوباره شادمانی و طراوت بیاورند. چراکه مردم همواره حامیان اصلی نمایش‌های آیینی و سنتی بودند.

او در پایان یادآور شد: امیدوارم بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی یکی از بهترین جشنواره‌هایی باشد که تاکنون تجربه کرده‌ایم و آثار تولید شده در آن به اجرای عمومی برسد و شادی و نشاط را به خانه‌های مردم و به قلب آنها ببرد.

«محمود شالویی» سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد نیز در ادامه مراسم، با خواندن ابیاتی از علامه طباطبایی، گفت: وقتی هانری کربن مستشرق فرانسوی و از اندیشمندان بزرگ تاریخ، به ایران آمد و دیدارهایی با علامه طباطبایی داشت بعد از برگشت به کشورش، کتاب خود را تحت عنوان اسلام ایرانی منتشر کرد که بحثی را درباره شیخ شهید شهاب‌الدین سهروردی باز کرد. سهروردی برای بیان مباحث خود، رویکردی به سنت‌ها و آیین‌ها دارد. او بسیاری از آیین‌ و سنت‌های دور را با اندیشه‌های نوین زمان خود درآمیخت که البته به مذاق برخی خوش نیامد و در نهایت او را بر سر دار کردند. اما یکی از موازین او، همین بهره‌گیری از آیین‌ها و سنت‌ها و ایجاد نظام کاربری از آن بود.

شالویی با تاکید بر اینکه هنر خودمان را امروز نمی‌توانیم بدون آیین و سنت خودمان دریابیم، گفت: آیین و سنت هر ملت، پیوند دهنده آن است. به خصوص آنها که برخواسته از وجود و فطرت پاک آنها هستند و همچنان به یادگار مانده‌اند. و اینکه چنین حرکات نمایشی همچنان زنده و به روز مانده‌اند بسیار اتفاق ارزشمندی است و می‌تواند آینده‌ای نیکو را رقم بزند.

سرپرست معاونت هنری ادامه داد: اینکه آثار برگزیده جشنواره امکان اجرای عمومی را هم دارند خبر خوبی است. همچنین حضور اساتید بزرگی چون استاد علی نصیریان در این رویداد مایه مباهات و افتخار است چراکه آنچه امروز در اختیار داریم حاصل کار بزرگانی چون اوست و افسوس که هرچه جلوتر می‌رویم چون نصیریان‌ها را کمتر می‌بینیم و باید از خدا بخواهیم نصیریان‌ها را فزونی دهد. تا با حضور چنین چهره‌های نامداری، هنر ما اصالت خود را محفوظ بدارد. چراکه این اصالت‌های پاک، باعث ماندگاری هنر می‌شود.

شالویی در پایان یادآور شد: هنرهای آیینی سنتی بیانی از افکار و اندیشه‌های بلندی هستند که در تاریخ بزرگ ایران ما همچنان وجود دارد و امیدوارم که تداوم داشته باشد.

«علی نصیریان» هم در ادامه این مراسم، گفت: موضوعی چند سال است که در ذهن من هست، و حالا که بیستمین دوره جشنواره قرار است برگزار شود می‌خواهم آن را مطرح و خواهش کنم افراد با استعداد در نمایشنامه‌نویسی روی شخصیت «مبارک» فکر کنند. اگر ما به نمایش‌های تخت حوضی و خیمه‌شب‌بازی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مبارک خیلی شخصیت جالبی است و می‌تواند خیلی چیزها بگوید و همه چیز را نقد کند. اساسا وقتی طنز مطرح است، نقد هم لطیف و دوست داشتنی می‌شود. اصلا اگر یک وقت‌هایی در خلوت به خودمان بخندیم خوب است.

این بازیگر و نمایشنامه‌نویس ادامه داد: من نتوانستم؛ تلاش کردم اما نتوانستم به آرزویی که داشتم  برسم. یعنی اینکه مبارک را به نمایشنامه‌نویسی و تئاتر امروز گره بزنم. من دیگر تقریباً به آخر خط رسیده‌ام و توانش را ندارم اما می‌خواهم از دیگرانی که توان نوشتم و پژوهش و کار را دارند خواهش کنم که این کار را انجام دهند.

نصیریان با بیان اینکه شخصیت مبارک امکان مطرح شدن در دنیا را دارد، ادامه داد: اگر آن طرف کمدیا دلارته دارند، ما مبارک را داریم که شخصیت و ستون اصلی نمایش‌های ایرانی است. که می‌شود یک درام امروزی و اجتماعی که زندگی ما را نشان دهد از آن ساخت.

او یادآور شد: وقتی تئاتر سنگلج یا همان بیست و پنج شهریور سابق را ساختند همه ما گروه‌های حاضر، تصمیم گرفتیم نمایش ایرانی اینجا کار کنیم، نه نمایشنامه ترجمه‌ای. و به عهد خودمان وفا کردیم. درست است که شما تلاش کردید و نمایش‌های آیینی و سنتی که گونه‌ای از نمایش ایرانی است را احیا کرده‌اید اما دلم می‌خواهد به عنوان یک کار نمایشی ایرانی در تئاتر امروز، مبارک را دوباره زنده کنیم. با مضمون زندگی اجتماعی و مسائل روز و ساختار تئاتر امروز.

نصیریان با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: محسن یلفانی نمایشنامه‌ای نوشته بود که دو کاراکتر حاجی فیروز و عمو نوروز داشت که در خارج از کشور بودند. نمی‌دانم این متن چاپ و اجرا شد یا نه؛ اما نمایشنامه‌ای بود که ساختار تئاتر امروز را با آن سنت عجین کرده بود.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: پیشنهاد من این است که یک مسابقه نمایشنامه‌نویسی بگذارید با محوریت کاراکتر مبارک و روی آن پژوهش شود و ابعادش را بشناسند؛ چون خیلی کاراکتر جالبی است و دست نویسنده برای پرداخت به آن باز است. مبارک یک شخصیت فضول، قهر کن و پررو و در واقع خیلی کاراکتر کارآمدی است و می‌تواند به نقد اجتماعی کمک کند.

نصیریان اظهار امیدواری کرد که جوان‌ها و هرکه در این حوزه کار می‌کند به میدان بیایند و ادامه داد: این‌ها ریشه‌های ماست، مبارک را نباید ول کرد، حیف است که این شخصیت از بین برود؛ می‌توان آن را با ساختار تئاتر امروز و با مضامین اجتماعی روز گروه زد.

او در پایان خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم که نمایش‌های آیینی و سنتی در جای خودش درجا بزند؛ اتفاقی که متاسفانه رخ داده و آنطور که باید، از استیل این نمایش‌ها در تئاتر مدرن ما استفاده نشده و درجا زده‌ایم. نباید این ایستایی را بپذیریم. باید فرا برویم.

در پایان این مراسم، با حضور استاد نصیریان، محمود شالویی، قادر آشنا، داود فتحعلی‌بیگی، محمدحسین ناصربخت، اردشیر صالح پور، حمیدرضا اردلان، مریم معترف، قادر آشنا و هنگامه مفید از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز