خبرگزاری کار ایران

یازدهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۷۳۷

یازدهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ بیهقی در دو محور علمی- پژوهشی و بخش عمومی همزمان با روز ملی بزرگداشت پدر نثر فارسی برای نخستین بار از یکم آبان تا یکم آذر ۱۴۰۰ به مدت یک ماه و در قالب «ماه بیهقی» برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، آیین افتتاحیه شنبه اوّل آبان۱۴۰۰ ساعت ۱۰-۱۲ صبح به صورت حضوری و مجازی، با پیام یکی از مسئولان فرهنگی عالی رتبه کشوری و با توجه به همه گیری کرونا با حضور شماری محدود از پژوهشگران ایرانی و سفیر کشورهای افغانستان، تاجیکستان و رایزن‌های فرهنگی سفارت این کشورها برگزار خواهد شد.

پروفسور سیدحسن امین فیلسوف، حقوقدان و ادیب ایرانی و نوه امین الشریعه سبزواری از مشاهیر علما و ادبای دوران قاجاریه، در این مراسم سخنرانی خواهد کرد. همچنین سخنران دیگر افتتاحیه محمدجعفر یاحقی پژوهشگر، نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی خواهد بود.

مهیار علوی مقدم دبیر این همایش در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: در این دوره برای نخستین بار بزرگداشت بیهقی طی یک ماه و در قالب «ماه بیهقی» برگزار می‌شود. برگزاری ۹ نشست علمی- پژوهشی (درفضای مجازی) از اوّل آبان تا اوّل آذر۱۴۰۰ و سخنرانی دست کم ۱۸ بیهقی‌پژوه در این نشست‌ها و بیهقی خوانی و نمایشنامه خوانی درشنبه‌های بیهقی و چهارشنبه‌های بیهقی از جمله برنامه‌های ماه بیهقی خواهد بود.

آیین بیهقی خوانی در این ۹ نشست علمی- پژوهشی (در فضای مجازی) و ۵ بیهقی خوانی و گفتارهایی پیرامون تاریخ بیهقی با زبانی ساده و نمایشی در سبزوار خواهد بود. برگزاری ۱۵ کوته گفتار فرهنگی- ادبی در فضای مجازی در زمینه تاریخ بیهقی و ابوالفضل بیهقی، برگزاری مراسمی مردمی در حارث آباد (زادگاه ابوالفضل بیهقی) درهفته اول آبان ۱۴۰۰ و به صدا درآمدن زنگ بیهقی در شنبه اول آبان ۱۴۰۰ درمدارس شهرستان سبزوار و تبیین جایگاه ابوالفضل بیهقی و تاریخ بیهقی در زنگ‌های تفریح توسط دبیران ادبیات و تاریخ در هفته اوّل آبان نیز از دیگر برنامه‌های ماه بیهقی خواهد بود.

اختتامیه همایش با حضور شماری از پژوهشگران ایرانی و مسئولان فرهنگی و شماری از کشورهای همسایه همزبان در باغ ایرانی، درکنار تندیس ابوالفضل بیهقی و حکیم فردوسی برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان بخش‌های علمی- پژوهشی و عمومی یازدهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، دانشگاه حکیم سبزواری- انجمن ترویج زبان وادب فارسی ایران (شعبه خراسان)، مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، بنیاد فرهنگی زنده یاد دکتر علوی مقدم، شهرداری و شورای اسلامی شهرستان سبزوار، اداره فرهنگ و ارشاداسلامی سبزوار و اداره آموزش وپرورش سبزوار خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز