خبرگزاری کار ایران

دومین روز از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۵۳۰

دومین روز از سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان روز گذشته (شنبه ۱۷ مهرماه) افتتاحیه المپیاد فیلمسازی نوجوانان، سه کارگاه و نمایش و نقد و بررسی فیلم‌های «لیپار»، «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو» و بر لبه پرتگاه در خانه جشنواره در تهران سپری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین روز از سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با مراسم افتتاحیه پنجمین «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» صبح روز گذشته ۱۷ مهر در ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی، با حضور حبیب ایل‌بیگی دبیر المپیاد، سهیلا عسکری، مدیر اجرایی المپیاد و منتورها و مربیان المپیاد فیلمسازی آغاز شد.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

در ابتدای این مراسم حبیب ایل‌بیگی مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران گفت: پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را در اولین روزهای ماه ربیع که پیام‌آور جشن و شادی است، آغاز می‌کنیم. امسال شهرها و استان‌های بیشتری با المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همراه شدند و ۵۰ نوجوان ۳۱ دختر و ۲۱ پسر با ۳۷ ایده و ۲۴ فیلم کوتاه از ۱۵ استان به المپیاد فیلمسازی راه‌ پیدا کردند. 

او ادامه داد: المپیاد را امروز ۱۷ مهر شروع می‌کنیم و آیین پایانی آن روز ۲۱ مهر خواهد بود. نشست‌های انتقال تجربه را نیز با پوران درخشنده، حبیب احمدزاده و بهروز شعیبی خواهیم داشت که با نوجوانان به گفت‌و‌گو خواهند نشست.

ایل‌بیگی در ادامه از منتورها، مربیان و همکارانش در این المپیاد تشکر کرد و گفت: امسال با تغییرات زیادی همچون تغییر دولت مواجه بودیم اما ما فکر کردیم که کار را تا روزی که هستیم ادامه دهیم حتی اگر شرایط مبهم باشد، چراکه مدیران تغییر می‌کنند اما نوجوانان و هنرمندان هستند و کار برایشان باید جریان داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: وحید گلستان، بیژن میرباقری و پوران درخشنده که سال‌های پیش منتور جشنواره بودند، امسال داوری آثار را به عهده دارند و بهترین گزینه برای قضاوت بودند چراکه پیش‌تر جریانی که نوجوانان در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران طی می‌کنند، می‌شناختند و با هیجان‌ آنها از ابتدا مواجه بودند.

مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در پایان گفت: هدف ما از این المپیاد این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند، زیرا کسی با چند روز فیلم ساختن فیلمساز نمی‌شود اما روزهای خوب و بانشاطی را تجربه خواهند کرد که می‌تواند در مسیر آینده‌شان راهگشا باشد. امیدوارم المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران تبدیل به جریان مداومی شود که نوجوانان حاضر در آن بتوانند بعدها برای آینده کشورشان مثمرثمر عمل کنند.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

در ادامه علیرضا تابش دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به روی صحنه آمد و گفت: ما در بنیاد سینمایی فارابی بسیار مفتخریم که رویدادی را به اسم نوجوانان در عرصه فیلمسازی راه‌اندازی کردیم و امیدوارم که این رویداد با رفع نقص‌ها و کاستی‌ها در سال‌های آینده تبدیل به جریانی پویا در کشور شود.

وی در ادامه ضمن تشکر از همه کسانی که برای برگزاری این المپیاد تلاش کردند، گفت: ما ناچار به برگزاری برخط المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به دلیل بحران ویروس کرونا بودیم و امیدواریم با رد شدن از این روزها بتوانیم در سال‌های آتی نوجوانان را در این المپیاد کنار هم جمع کنیم.

در ادامه کلیپی از معرفی داوران المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران پخش شد و مربیان پنجمین المپیاد فیلمسازی نیز در یک کلیپ معرفی شدند.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

در بخش بعدی مراسم، صاحبه خدمتگزار که در اولین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران شرکت کرده بود و این روزها به عنوان منشی صحنه در استان گیلان فعالیت می‌کند، به روی صحنه آمد و گفت: من در ابتدا علاقه‌مند به بازیگری بودم برای همین فیلم ساختم که در فیلم‌های خودم بازی کنم، اما بعد که شروع به کار در پشت صحنه کردم جذابیت بازیگری برایم رنگ باخت.

وی ادامه داد: المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران اولین سفری بود که بدون والدین می‌رفتیم و از این بابت برایم بسیار جذاب بود. امروز هم از تمامی استان‌ها یک دوست خوب فیلمساز دارم که در سراسر ایران مشغول به کار هستند.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

در ادامه مراسم افتتاحیه المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران گروه‌بندی نوجوانان در کلاس‌های المپیاد با کلیپ‌های ویدئویی اعلام شد.

بعد از معرفی هر گروه منتورها و مربی‌ها به روی صحنه آمدند و به خیلی کوتاه به معرفی خود پرداخته و از شور هیجان‌ شروع پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفتند.

پس از آن و با نواخته شدن زنگ المپیاد، پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران رسما شروع به کار کرد.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

کارگاه «اثر جزئیات داخل قاب بر مخاطب» با شهاب‌الدین عادل

در بخش کارگا‌ه‌های این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اولین کارگاه آموزشی بخش ملی کارگاه شهاب‌الدین عادل با عنوان «اثر جزئیات داخل قاب بر مخاطب» بود که در دومین روز جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد.

عادل در این کارگاه به بررسی اثر جزئیات داخل قاب بر مخاطب پرداخت و درباره قاب و تاثیر تک قاب در سینما گفت.

او همچنین تاکید کرد که جزییات درون قاب و تاثیرات آن در سینما با چند نکته ارتباط مستقیم دارد. ابتدا با وجوه قاب (دو طول، دو عرض و دو عمق)، دوم درون قاب است که چه چیزهایی در آن چیده می‌شود، سوم پرسوناژ یا همان شخصیت و موقعیت او، چهارم ترکیب‌بندی، پنجم عناصر درون کادر مانند حرکت یا نورپردازی.

او در ادامه توضیح داد که دو دیدگاه سینماتیک در حوزه تولیدکننده اصلی فیلم یا کارگردان مطرح می‌شود. یکی حوزه میزانسن و روابط آن با عناصر درون کادر است و دیگری حوزه تدوین و عناصر درون قاب و رابطه آن با سبک کارگردان است. این بحث در عین حال که مربوط به زیبایی‌شناسی است به بخش شکلی_فرمی هم مربوط می‌شود.

این استاد دانشگاه همچنین راجع‌ به ترکیب بندی تصویر، چیدن عناصر در درون کادر، اهمیت میزانسن در کادر و... توضیح داد.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

کارگاه آموزشی بخش بین‌الملل با عنوان «مولفه‌های فیلم کودک با نگاهی به تاریخ سینمای جهان»

کارگاه آموزشی بخش بین‌الملل جشنواره سی و چهارم با عنوان «مولفه‌های فیلم کودک با نگاهی به تاریخ سینمای جهان» با تدریس مدرسی از کشور ترکیه برگزار شد. 

این مدرس که معلم نقاشی مقطع ابتدایی هم هست از مختصات یک فیلم کودک گفت و در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد که اخیراً با شروع قرن بیست‌ویکم، میزان ظهور کودک و سینمای کودک در زمینه‌های مختلف افزایش یافته و این افزایش منعکس کننده قدرت میان کودکان و بزرگسالان است. مسائل مربوط به کودکان مانند جنسیت، حقوق انسانی و اجتماعی، هوش، مقبولیت و… مورد چالش و بازنمایی در سینما قرار می‌گیرند، بنابراین سینما می‌تواند وسیله‌ای برای بیان نزدیکی و مجاورت اجتماعی کودکان و نوجوانان و نقش فعال آن‌ها در جامعه و ابزاری برای به چالش کشیدن و تخریب ساختارهای از پیش مفروضِ درخصوص معنای کودک و نوجوان باشد. 

او اظهار کرد که کودکان از همان ابتدای ظهور سینما در فیلم‌ها حضور داشته‌اند و حتی فیلم‌هایی را هم خود کودکان کارگردانی کرده‌اند، اما هر فیلمی که کودکان در آن بازی می‌کنند، فیلم کودک نام نمی‌گیرد. 

این مدرس ترک گفت: در دهه‌های اخیر، علاقه زیادی برای مطالعه مسائل مربوط به کودکان در رسانه‌ها به وجود آمده است و دوران کودکی شامل عنصری ساختاری و مهم در جامعه ما است. سینما، همانند دوران کودکی، می‌تواند به عنوان نهادی در فرهنگ مدرن در نظر گرفته شود که تصویر کودک در آن استفاده می‌شود و ساختارهای اجتماعی دوران کودکی را بازنمایی می‌کند. 

او همچنین با اشاره به ویژگی‌های سینمای نوجوان، این سینما را مرجع مهمی برای بررسی بسیاری از مسائل حوزه نوجوانان دانست و گفت که کودکان و نوجوانان گروه‌های بسیار مهمی در زندگی اجتماعی ما هستند، زیرا بر عکس بزرگسالان، آن‌ها زندگی را هم می‌بینند و هم تجربه می‌کنند و راه‌های یادگیری آن‌ها از زندگی بسیار است. گاهی بزرگسالان از آنچه که نوجوانان و کودکان انجام می‌دهند، متعجب می‌شوند، این به این معناست که می‌توان از گروه نوجوانان و کودکان چیزهای زیادی آموخت.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

استقبال منتورها از ایده‌های نوجوانان در اولین روز برگزاری کلاس‌های المپیاد پنجم

اولین روز از کلاس‌های پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان با کلاس‌بندی در هشت گروه به نام‌های کانسپت، برتر، نگاه، ستاره، ابرقهرمانان، مهر و ماه، هیجان و راما برگزار شد.

بر اساس این کلاس‌بندی اشکان رهگذر منتور و مونا شاهی مربی گروه راما، نادره ترکمانی منتور و وحید نامی مربی گروه هیجان، بابک نکویی منتور و پورآرین مربی گروه کانسپت، حسین قناعت منتور و چاوشی مربی گروه نگاه، فرهاد توحیدی منتور و عماد سامانیان مربی گروه برتر، لیلا میرهادی منتور و مهدی برزکی مربی گروه ستاره و مرجان اشرفی‌زاده منتور و نواب محمودی مربی گروه ابر قهرمانان هستند.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

در ابتدای اولین جلسه در هر گروه منتورها درباره چگونگی برگزاری کلاس‌ها، اهداف کلاس توضیحاتی دادند و بعد بچه‌ها به نوبت از تجربیات خود و کارهایی که در زمینه سینما و انیمیشن انجام دادند، گفتند.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

نشست انتقال تجربه المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با بهروز شعیبی

 اولین نشست انتقال تجربه  پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در دومین روز جشنواره و اولین روز المپیاد با حضور بهروز شعیبی بازیگر و کارگردان به صورت آنلاین برگزار شد.

شعیبی در این نشست عنوان کرد: من مسیر تجربی را برای فیلمسازی انتخاب کردم و کنار کارگردان‌های خوب ایستادم تا  یاد بگیرم و بعد فیلم بسازم. پس از چند سال متوجه شدم فضای درس‌خواندن در محیط‌های آموزشی می‌توانند ما را به پیشرفت برساند

او در ادامه با پرسیدن سوال «چرا فیلمسازی را انتخاب کردید؟» دلایل انتخاب فعالیت در عرصه فیلمسازی را از نوجوانان حاضر در این نشست برخط جویا شد و سپس گفت: برای فیلم‌سازی از یک ایده و فکر شروع می‌کنیم و بعد با یک داستان ادامه می‌دهیم. در فیلمنامه همه چیز را برای تصویری شدن می‌نویسیم. ایده‌ها یاید در فیلمنامه‌ها گسترش پیدا کنند و باید دانست که تمام جزییات برای سینما ریشه یک کار تصویری است. عالم خیال و تخیل ما را برای نوشتن فیلمنامه حرکت می‌دهد و کار سینما، تبدیل کلمات و حروف به تصویر است.

شعیبی بیان کرد: در نوجوانی دریافت و درک انسان از محیط اطراف بسیار عمیق است. من در زندگی و حرفه فیلم‌سازی‌ام به روزهایی پرداختم که دنیا را درک کردم و به‌نظر من هر آن چیزی که ما را برای زندگی آماده می‌کند، باید درک کرد. باید فیلم‌های من را تماشا کنید و ببینید که تمام فیلم‌های من آن چیزهایی است که در گذشته دیده‌ام. سعی کنید به همه چیزهای اطراف‌تان فکر کنید، حتی اگر جلوی پیشرفت‌تان را بگیرد.

او تصریح کرد: برداشت از فیلم‌ها بسیار مهم است، ما اکنون باید برای ساختن زندگی خودمان، از فرهنگی که در آن زندگی می‌کنیم، برای روزگاری که سینماگر می‌شویم الهام بگیریم. امروزه خیلی از لهجه‌های ما به علت بی‌توجهی فیلم‌سازان در حال از بین رفتن است، باید دانست همه فرهنگ‌ها، پایه فیلمسازی هستند. تمام چیزهایی را که فکر می‌کنید، یادداشت کنید، چراکه یک‌روزی برمی‌گردید و لحظاتی را می‌بینید که به یاد ندارید اما آن‌ها را نوشته‌اید. در سینما در کنار ساختن تصاویر یک کار مهم تر وجود دارد، از جمله، احساسی که در تصویر داریم و این، یکی از بخش های اساسی برای فیلم‌سازی محسوب می‌شود و کافی است فقط به آن توجه کنیم.

او اضافه کرد: تماشاگران یکی از ضلع‌های اصلی سینما هستند. اگر سینما سه ضلع داشته باشد، یکی از آن ایده‌ها را باید فکر و کارگردانی قرار دهیم، دیگر ضلع آن را، ساخت، اجرا و تهیه شکل می‌دهند و در نهایت، ضلع آخر را باید تماشاگران قرار داد. فیلم باید تماشاگر داشته باشد، حتی اگر تنها تماشاگر آن خودتان باشید، فیلم را به گونه‌ای بسازید که مورد پسند خودتان است. باید توجه کنید امروزه تعداد زیادی سینماگرداریم اما هرکدام تخیل خودمان را به دیگران می‌بخشیم.

این فیلمساز بیان کرد: یک کارگردان هرچقدر بیشتر در ساخت فیلم‌ها فکر کند، نتیجه بهتری خواهد گرفت، اولین مرحله هر فیلم نگارش فیلم‌نامه است، توجه کنید که شخصیت‌ها در فیلم‌ها ماجرا می‌سازند و ماجراها داستان را می‌سازند، همان قدری که ما کار و سینما را دوست داریم هزار آدم دیگر همین کار را انجام می‌دهند و تنها فکر و تلاش، ما را از یکدیگر متفاوت می‌کند.

شعیبی گفت: همیشه احساس آدم‌ها می‌تواند پابرجا بماند، حتی می‌توانید احساس‌تان را قوی‌تر کنید تا سینماگران بهتری شوید. یک کارگردان باید عکاسی بلد باشد. هر فریم عکس یک ایده خوب برای کارگردانی‌های خوب است، یاد بگیرید در سینما هر آن چیزی که مخاطبان باید ببینید را نشان دهید.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

«لیپار» در خانه جشنواره رو پرده رفت

فیلم «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی اولین فیلمی بود که در دومین روز جشنواره روی پرده رفت و پس از پایان نمایش با اجرای رکسانا قهقرایی در سالن شماره ۲ سینمافرهنگ نقد و بررسی شد.

حسین ریگی کارگردان، سعید خانی تهیه‌کننده، بهناز جعفری، امین میری، محمد دستواره، فاطمه سالاری بازیگران فیلم و تعدادی از عوامل سازنده اثر در این اکران حضور داشتند و سید جواد هاشمی نیز مهمان ویژه آنها بود.

در ابتدای نشست خبری فیلم «لیپار»، حسین ریگی کارگردان فیلم گفت: ما ۵۰ سال سینما را به سیستان و بلوچستان بدهکاریم. فیلم‌هایی که در این استان ساخته شده، خیلی شباهتی به جریان واقعی استان ندارد. برای همین به هنگام ساخت فیلم به گذشته خویش رجوع کردم و سال ۹۶ به ایده این فیلم با آقای گلستانه رسیدم و بعد طرح را برای بنیاد سینمایی فارابی فرستادم که خوشبختانه از آن استقبال شد و آقای امیرحسین علم‌الهدی به کار اضافه شدند و بعد ایشان سعید خانی را به عنوان تهیه‌کننده برای این اثر به ما معرفی کرد. خیلی از تهیه‌کنندگان به دلیل فاصله زیاد با تهران و شاید امکانات کم، ریسک نمی‌کردند که برای این اثر به عنوان تهیه‌کننده ظاهر شوند.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

سعید خانی تهیه‌کننده این اثر گفت: در ابتدا قرار بود شخص دیگری تهیه‌کنندگی این فیلم را عهده‌دار باشد اما با انصراف ایشان من جایگزین شدم. فیلم در ابتدا درباره کودک بود و برای کودک نبود و در نتیجه دوباره با نظر من فیلمنامه را بازنویسی کردیم تا به فیلمی برای کودک تبدیل شود.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

بهناز جعفری بازیگر فیلم در ادامه این نشست گفت: این موهبتی است که خدا به من عطا کرده تا در مقابل نوجوانان که سرشار از خلوص نیت هستند، بازی کنم. رابطه میان من و بازیگر اصلی خیلی خوب بود و با هم اخت شدیم و معتقدم برکت برایم معیاری از سنجش شده بود و من لهجه بلوچی را با او تمرین می‌کردم.

او گفت: چابهار برای من طبیعتی ناشناخته داشت و به مثابه بهشت می‌ماند. امیدوارم سینما در این استان رونق بگیرد.

در ادامه امین میری بازیگر فیلم ضمن تسلیت برای درگذشت عزت‌الله مهرآوران گفت: باید بگویم که هر بازیگری استعداد یادگیری لهجه را ندارد. اما بهناز جعفری و دو بازیگر تهرانی دیگر به خوبی از عهده این ماجرا برآمدند. در «لیپار» از کلمات بلوچی بسیاری استفاده می‌شود و شاید این کار را سخت می‌کرد اما همه از پس آن برآمدند.

او ادامه داد: ما برای انتخاب بازیگر فراخوان داده بودیم و ۲۰۰ نفر از نوجوانان بلوچستانی را دیدیم. اعتقاد من این بود که به دلیل لهجه انتخابی ما باید از شهر زاهدان بازیگر انتخاب می‌کردیم. در نتیجه در بازار به دنبال بازیگر گشتیم و دو بازیگر اصلی‌مان را انتخاب کردیم. بازیگران نوجوان ما بسیار باهوش بودند.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

محمد دستواره، بازیگر نوجوان این فیلم نیز گفت: من قبلا رویای سینما را در سر نمی‌پروراندم، اما دوست دارم که بازیگری را ادامه دهم.

همچنین فاطمه سالاری، یکی دیگر از بازیگران نوجوان این فیلم گفت: نقش «آشو» برای من چالش بزرگی بود، چون من سیستانی هستم اما در این فیلم باید در نقش بلوچ ظاهر می‌شدم. بازیگری تنها امید من در زندگی است و دوست دارم این حرفه را ادامه دهم. قبل از این که وارد این حرفه شوم تصوراتم نسبت به بازیگری بسیار متفاوت بود.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

ریگی در ادامه این نشست گفت: در سیستان و بلوچستان ۵۰ سال است که فیلم‌های تلخ ساخته می‌شود. 

او گفت: حضور مهدی سعدی، تدوین‌گر کار نیز بسیار به ما کمک کرد و برای فیلم کمکمان کرد. برای این فیلم سکانس‌های زیادی را کنار نگذاشتیم تقریبا از همه راش‌ها استفاده کردیم.

بهناز جعفری در بخش پایانی این نشست گفت: سیستان و بلوچستان مردمانی بسیار خونگرم و صمیمی دارد و امیدوار هستم که برای این مردمان، سینما راه‌اندازی شود.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

نشست نقد و بررسی «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو» و حضور تلفنی پرویز پرستویی

دومین فیلم روز دوم جشنواره «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو» ساخته حبیب احمدزاده بود که پس از اکران با حضور عوامل و کارگردان و با اجرای محمدصالح حجت‌الاسلامی در سالن شماره۲ سینما فرهنگ نقد و بررسی شد.

حبیب احمدزاده کارگردان اثر در ابتدای نشست عنوان کرد: اگر این فیلم کمک کند تا کودک فکر کند که می‌تواند خود را جای کودکان فیلم بگذارد، برد کرده‌ایم. واقعیت جنگ را نمی‌توان برای کودک به تصویر کشید،‌ بنابراین سعی کردیم خشونت جنگ را کم کنیم تا بچه‌ها با این ژانر فیلم آشنا شوند. سعی کردیم با این فیلم از جانبازان تشکر کنیم حتی اگر بقیه از آن‌ها تشکر نمی‌کنند.

در ادامه زینب احمدزاده دختر حبیب احمدزاده که نویسنده فیلمنامه این فیلم بوده توضیح داد: شیوه کار پدرم به این صورت است که قالبی در ذهن دارد و بعد سراغ فیلمبرداری می‌رود؛ درواقع همه چیز بستگی به ذهن فعال او دارد. پدر روتین خاصی را در ذهن ندارد چرا که اگر ایده‌هایش به بار ننشیند، به دنبال ایده جدیدی می‌رود. مدنظر حبیب احمدزاده بارش فکری بود و کار را اینگونه پیش بردیم و توانستیم با پختگی به تفاهم برسیم.

حبیب احمدزاده ادامه داد: تمام افراد در گروه ما زحمت کشیدند. پرویز پرستویی هم از افرادی بود که به ما کمک شایانی کرد. سعی کردیم کار فاخری انجام دهیم. اگر کسی دلسوز مملکت ما است باید از دیده شدن دست بکشد و پای کار بیاید. کارگردان خوب تمام تلاش خود را می‌کند تا پیشرفتی شکل گیرد.

او افزود: یک رسانه ژاپنی به موضوع دوستی و رفاقت ایرانی‌ها و عراقی‌ها پرداخته بود و این  درحالی بود که ژاپنی‌ها همچنان از جنگ جهانی دوم با همسایگان خود درگیرند اما اروند باعث ایجاد دوستی میان ملت ایران و عراق شده است. هر دو ملت، قربانی جنایتکاری به اسم صدام شدند اما ما به واسطه اروندرود دنبال صلح و دوستی هستیم. این مسئله مانند مسئله خلیج فارس است که تمام انرژی‌مان را روی دشمنی با حاشیه‌نشینان خلیج فارس می‌گذاریم در حالی که نام این خلیج، برای همیشه فارس است.

در ادامه نشست مهرداد افراسیابی دستیار مدیر فیلمبرداری توضیح داد: از فیلمبرداری این فیلم مشخص است که کار به صورت واحد انجام شده است، البته اطلاع نداشتیم که در آینده چه پیش خواهد آمد و ممکن بود هر اتفاقی حین فیلمبرداری ما را درگیر کند. این فیلم تقریبا ۱۰ سال طول کشید و به صورت مستندگونه ساخته شد و کاملا صلح‌آمیز است. تمام کاراکترهای فیلم برای صلح و مقابل جنگ هستند و صلح را به تصویر کشیده‌اند.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

شادی بخارایی طراح لباس این فیلم نیز درباره نحوه انجام طراحی صحنه این اثر عنوان کرد: لباس‌ها به صورت مستند انتخاب شده بود و من فقط غول را طراحی کردم. می‌خواستیم فرم غول را طوری طراحی کنیم که به صورت جهانی باشد. در طراحی این کاراکتر از فرم‌‌های ایرانی استفاده نکردیم تا اتیکت خاصی روی آن نگذارند. روی رنگ پارچه محدودیت داشتیم و نمی‌توانستم از رنگ آبی استفاده کنم و نیاز به رنگ‌آمیزی پارچه داشتم تا کمی حالت شرقی هم به خود بگیرد.

محمود بنکدارنیا کاراکتر نقش غول از بازی در این فیلم گفت: من بازیگر نیستم، ۱۷ سال مسئول هماهنگی ایران و ژاپن بودم و اصلا فکر نمی‌کردم قرار است چنین فیلمی ساخته شود و من هم بازی کنم. حبیب احمدزاده حدود ۱۰ سال پیش مرا به مجموعه اضافه کرد. در ابتدا از گروه ژاپنی اجازه گرفتیم و با آن‌ها همکاری کردیم. شخصیت‌پردازی‌ها همگی برعهده آقای احمدزاده بود و ژاپنی‌ها دائما از من سناریو می‌خواستند، اما فیلم ما سناریو نداشت. در انتها سناریوی فیلم هم مشخص شد و بعد از مدتی تشخیص دادند که من می‌توانم در قامت غول بازی کنم. در مجموع ادعای بازیگری ندارم چون حرفه بسیار سختی است.

در ادامه نشست پرویز پرستویی به صورت تلفنی در جلسه حاضر شد و به سوالات خبرنگاران حاضر در خانه جشنواره پاسخ داد و بیان کرد: من در این فیلم بازی نکردم. این فیلم با فکر حبیب احمدزاده و موضوع صلح از سه مکان مختلف دنیا کلید خورد و در نهایت به عنوان فیلم سینمایی سرانجام پیدا کرد. همواره سعی کردیم صلح را در همه جا اشاعه دهیم. اگر فیلم را دیده باشید می‌توانید نحوه رفتار با جانبازان را ببینید. من بازیگر این فیلم نیستم و به نوبه خودم خواستم پیام صلح را برسانم.

پرستویی ادامه داد: بسیاری از صحنه‌ها وجود دارند که براساس آن می‌توان فیلمی بیش از دو ساعت یا چند اپیزود ساخت و حالا با توجه به صلاحدید حبیب احمدزاده، این فیلم در مدت‌زمان فعلی نمایش داده شد. حتی می‌شد روی سیل آذربایجان یا حادثه هیروشیما مانور داد اما بحث زمان هم برای ما مطرح بوده است.

در بخشی دیگر از این نشست مهرداد جلوخانی درباره صداگذاری این اثر عنوان کرد: نزدیک جشنواره فجر سال گذشته این کار به من پیشنهاد شد و گفتند کار من در سه روز انجام می‌شود، اما کار سنگین بود و کاراکتر غول هم نیازمند کاراکترسازی داشت. این فیلم چهار دوبله عربی، انگلیسی، ژاپنی و آلمانی دارد و فکر نمی‌کنم روی هیچ پروژه‌ای اینقدر اذیت شده باشم اما این کار برای من لذت‌بخش بود.

عسل، بازیگر کودک فیلم که بیشتر از صدای او در اثر استفاده شده بود نیز درباره همکاری در این فیلم گفت: وقتی متن را خواندم در لحظه به استودیو رفتم و البته تجربه بازیگری کمک خوبی به من کرد. این فیلم پیام صلح را رساند و از این بابت بسیار خوشحالم هرچند نقش کوتاهی داشتم. تمام تلاش‌ها برعهده عوامل بود و من هم سهم کوچکی داشتم.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

اکران «مزرعه آبادیس» از بخش وب سری و «بر لبه پرتگاه» و حضور تابش در خانه جشنواره

در ساعت ۱۹ «مزرعه آبادیس» از بخش وب سری و «بر لبه پرتگاه» به کارگردانی مسعود فرخنده و رحمان محمدی و تهیه‌کنندگی مسعود فرخند به نمایش گذاشته شد که پایان بخش دومین روز سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود.

از دیگر اتفاقات دومین روز جشنواره حضور علیرضا تابش سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در خانه جشنواره (سینما فرهنگ) و گپ و گفت با عوامل و سازندگان فیلم‌های حاضر در روز دوم بود.

از ماجرای فیلمسازی در سیستان و بلوچستان و ژاپن تا افتتاح المپیاد فیلمسازی نوجوانان و انتقال تجربه بهروز شعیبی

افتتاح جشنواره سی و چهارم فیلم‌های کودکان و نوجوانان در قم 

همزمان با دومین روز جشنواره، آئین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در قم با حضور برخی هنرمندان استان و با استقبال کودکان و نوجوانان قمی در پردیس سینمایی ونوس قم برگزار شد. 

محمدکاظم رضوانی رئیس اداره سینمایی سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فتحعلی اویسی بازیگر و هنرمند پیشکسوت قمی تاکید کرد: جایگاه هنرمندان قمی نظیر فتحعلی اویسی در عرصه هنر کشور بسیار رفیع است. 

رضوانی در ادامه تصریح کرد: آثار این دوره جشنواره در قم هم به‌صورت آنلاین و هم با حضور کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان به صورت حضوری در پردیس سینمایی ونوس قم اکران می‌شود. 

وی مجموع آثار حاضر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند، مسابقه فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و فیلم‌های مهمان را ۱۸ اثر عنوان کرد و افزود: تمامی این ۱۸ اثر طبق جدول و برنامه‌های اعلامی از سوی اداره سینمایی سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در طول ایام جشنواره از ۱۶ لغایت ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ اکران عمومی خواهند داشت. 

رئیس اداره سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: تماشای فیلم‌های این جشنواره برای کودکان و نوجوانان استان رایگان است و با هماهنگی انجام‌شده با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ارگان‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، بخشی از ظرفیت سالن سینما به این عزیزان اختصاص خواهد یافت. 

رضوانی همچنین از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در روز چهارشنبه ۲۱ مهر خبر داد و گفت: در این مراسم، فیلم برتر جشنواره از نگاه داوران کودک و نوجوان قم معرفی و از نویسندگان و فعالان حوزه کودک و نوجوان تجلیل می‌شود. 

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش در بخش استانی از ۱۶ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۰ و در تهران از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز