خبرگزاری کار ایران

دیده شدن زنانی که زندگی را با امید گره می‌زنند در «زنان سرزمین آفتاب»

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۵۳۲

تهیه‌کننده «زنان سرزمین آفتاب» گفت: رونق تولید برای بانوان کارآفرین بزرگترین رهاورد این مستند است.

به گزارش ایلنا: مستند «زنان سرزمین آفتاب» که در حال پخش از شبکه دو سیماست مجموعه مستندی مردم‌نگاری است که با هدف معرفی زنان کارآفرین و استفاده از پتانسیل‌های بکر جغرافیایی مناطق مختلف کشور ضمن نمایش مولفه‌های محیطی و تنوع اقلیمی ایران به تلاش‌های اقتصادی و کارآفرینانه زنان در سراسر کشور می‌پردازد. 

«زنان سرزمین آفتاب» در هر قسمت از برنامه به سراغ یکی از استان‌های کشور می‌رود و از این رهگذر به شناساندن تلاش زنان آن استان با بهره گیری پایدار از منابع طبیعی و فعالیت‌های اقتصادی این بخش مهم از جامعه می‌پردازد. 

در خلال این برنامه تنوع پوشش، سبک زندگی محلی، عادات فرهنگی، بومی و اسلامی-ایرانی زنان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تقابل بین شخصیت‌های اصلی هر قسمت از مستند کلیتی از روابط انسان با طبیعت، تلاش‌های زنان برای بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی خود و سایر زنان، زمینه‌ها و بسترهای فعالیت اقتصادی فراهم شده برای کارآفرینان زن را نمایش می‌دهد. 

سعیده توکل‌نیا تهیه‌کننده این مجموعه پیرامون شکل‌گیری این مستند توضیح داد: من خودم کارآفرین هستم و از سال ۹۰ و در پی ورود به این حیطه چندین پروژه استارت آپی با اشتغالزایی ۵۰ نفر هم داشته‌ام. طی دورانی که در این پروژه‌ها مشغول فعالیت بودم متوجه سختی‌های مسیر وعدم حمایت برای افراد کارآفرین شدم. در سفر کوتاهی که به جزیره هرمز و هنگام داشتم با زنان کارآفرینی مواجه شدم که به بهترین نحو کار می‌کردند از همان‌جا تصمیم گرفتم تا به عنوان یک زن کارآفرین از این بانوان حمایت کنم و تلاش آن‌ها را به تصویر بکشم تا به نوعی این بخش مهم از جامعه معرفی و شناخته شوند. 

توکل‌نیا با اشاره به این نکته که استفاده از امکانات طبیعی هر منطقه توسط این افراد یکی از مسائلی بود که در این مستندها به آن پرداختم؛ بیان داشت: مثلا در هرمز زنان ماهی خشک می‌کنند و می‌فروشند یا از بستر خاک آماده آنجا برای کشت قهوه و آلوئه‌ورا استفاده می‌کنند، محصولاتی که در ایران کاشته نمی‌شوند. یا در یکی از روستاهای دورافتاده کرمان یک بانوی کارآفرین پس از بازگشت از ایتالیا به این روستا که زادگاه پدر همسرش بوده رفته و شروع به احیای قنات‌ها و فعال کردن نخلستان‌ها کرده به نحوی که به مرحله صادرات از خرما و فرآوری‌های آن رسیده است. 

وی افزود: یا بانوی دیگری که از سراوان در سیستان بلوچستان به عنبرآبادِ کرمان رفته و همراه دیگر بانوان مشغول تولید سوزندوزی‌های اصیل ایرانی و صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. به نظرم اینها کسانی هستند که باید دیده شوند چون با کمترین امکانات به کارآفرینی مشغولند. 

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: «زنان سرزمین آفتاب» در جشنواره زمین منتخب شد و در جشنواره‌های بین‌المللی دیگر هم مستند را شرکت داده‌ایم. اما ارتباطی که من با این بانوان کارآفرین پیدا کردم برایم بیشترین بازخورد معنوی را داشته است. برای پیدا کردن این سوژه‌ها هم از هیچ ارگان و نهادی کمک نگرفتم بلکه به صورت کاملا سنتی اطلاعات ۱۲۳۰ زن کارآفرین را جمع کردم که از بین آن‌ها زندگی ۸۵ نفر به مرحله تصویربرداری رسید. 

توکل‌نیا یادآور شد: در این میان سعی کردم بسیاری از زنان کارآفرین را به مراکز و نهادهایی که به محصولات و تولیدات آن‌ها نیاز داشتند وصل کنم که آورده نقدی و گسترش و رونق تولید را برای هر دو طرف در پی داشته است. این گسترش ارتباطات و تولید برای این کارآفرینان بهترین رهاورد این مستند است. 

وی ادامه داد: تخصص اصلی من انیمیشن است. با کارگردان این مجموعه فریبرز آهنین نیز از طریق تدوین یک مستند آشنا شدم و متوجه شدم که فردی خلاق و خوش فکر هستند. این طرح را با ایشان درمیان گذاشتم و قرار شدم مستندی با محوریت معرفی بانوان کارآفرین درمناطق کمتر برخوردار تهیه کنیم که در ادامه با مشارکت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و حمایت‌های شبکه دو سیما این مجموعه که تا کنون نیز با بازخورد خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده، روانه آنتن شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز