خبرگزاری کار ایران

حسین کرمانپور از حواشی نامه جنجالی به ایلنا می‌گوید:

افکار عمومی متناقض رفتار می‌کند/ اولویت واکسن با هنرمندانی که کار نمی‌کنند، نیست/ نمی‌توانم جلوی نیت‌خوانی‌ها را بگیرم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۶۹۸

منتشر کننده نامه جنجالی اضافه شدن هنرمندان به لیست تزریق واکسن کرونا می‌گوید: افکار عمومی در جامعه متناقض رفتار می‌کند. یک روز از اینکه میناوند و انصاریان به خاطر نبود واکسن فوت کردند عصبانی می‌شوند و روز دیگر به خاطر اینکه هنرمندان و چهره‌های مطرح را در اولویت دریافت واکسن قرار دادیم ناراحت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روزی است نامه‌ای از طرف سازمان نظام پزشکی کشور سر و صدای زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرده است. نامه‌ای با امضای حسین کرمانپور (مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور) که در آن خطاب به کیانوش جهانپور (رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت) پیشنهاد کرده است هنرمندان هم به لیست اولویت‌های وزارت بهداشت برای دریافت واکسن کرونا اضافه شوند. 

در بخشی از نامه دکتر حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، خطاب به دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، چنین آمده است: «یکی از گروه‌های موثر در تامین عملی شعار در خانه بمانیم در دوران کرونا تولیدکنندگان برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی هستند. جهاد امروز هنرمندان کشور در نگه داشتن مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا کمتر از کادر درمان نیست. مگر می‌توان در فیلم یا سریالی با ماسک بر صورت ایفای نقش کرد؟» 

کرمانپور در بخش پایانی نامه خود به همتایش در وزارت بهداشت پیشنهاد خود را چنین مطرح کرده است: «در واکسیناسیون اختیاری این دست از برنامه‌سازان هنری همپای کادر درمان نگریسته و برای در نظر گرفتن سهمیه لازم برای آن‌ها تدبیر شود. اگر این پیش‌بینی از طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نشود، تولید آثار هنری به شدت کاهش یابد و با افزایش خطر ابتلا، شاهد فقدان بیشتر این عزیزان باشیم.» 

علیرضا وهاب‌زاده که خود را خبرنگار سلامت و پزشکی می‌داند تا مشاور وزیر بهداشت، چنین توئیت کرد: «سلبریتی محترم، اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفا تقاضای خارج از نوبت نکنید؛ حتی شما حامی انتخاباتی ۱۴۰۰.» 

بعد از این توییت بسیاری از هنرمندان در یک اقدام همگانی با انتشار مطالب و پست‌هایی در صفحات شخصی خود اعلام کردند که واکسن کرونا را تا قبل از آنکه اولویت‌های اصلی نزنند، استفاده نمی‌کنند. 

 حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به نامه منتشر شده درباره اضافه شدن هنرمندان به اولویت‌های تزریق واکسن کرونا به ایلنا گفت: این نامه یک پیشنهاد از طرف من به همتای خودم در وزارت بهداشت بود. من قبل از آن با آقای جهانپور صحبت کردم که سال ۱۴۰۰ را طور دیگری آغاز کنیم. ما همه بریدیم. هم ملت و هم کادر درمان دیگر کم آوردند. مردم زیر بار اقتصاد و محرومیت‌ها و محدودیت‌ها خسته شدند و باید سال ۱۴۰۰ را طوری آغاز کنیم که روحیه جمعی بالا برود. تنها گروهی که می‌تواند در هر مصیبت و بحران و جنگ و سختی روحیه افزا باشند هنرمندان هستند. یکی با نقاشی و دیگری با موسیقی و فیلم و خوشنویسی در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان فعالیت می‌کنند. علیرضا پاکدل هنرمند کاریکاتوریست از ابتدای کرونا تا امروز طرح‌های بسیاری در حمایت از کادر درمان منتشر کرده است و دنیا از آن استقبال کرد. وقتی چنین ظرفیتی از هنرمندان در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان وجود دارد از طرفی هم باید نسبت به سلامت آن‌ها برای رشد نشاط جمعی تلاش کرد. 

وی در ادامه افزود: باید تلاش کنیم در سال آینده و با ورود واکسن به سیستم درمانی، مرگ و میر ناشی از کرونا را صفر کنیم و کرونا هم مانند دیگر بیماری‌ها مثل سرماخوردگی تنها ابتلای محدود داشته باشد. این در حالی می‌تواند میسر شود که روحیه جمعی مردم تقویت شود. هنرمندان در خط مقدم ایجاد نشاط ملی هستند و باید در سند ملی واکسن کرونا هم به عنوان افراد دارای اولویت اضافه می‌شدند. نامه من صرفا یک پیشنهاد برای اضافه شدن هنرمندان به این لیست بود. چون سند ملی این ایراد را داشت که تمامی اقشار مهم و تاثیرگذار جامعه از کادر درمان و نانوا و راننده‌های نقلیه عمومی و غیره دیده شده بود اما نامی از هنرمندان نبود. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در نگارش این نامه با انجمن‌های تخصصی هنری مثل انجمن بازیگران مشورت شده بود یا نه گفت: نه. من چون یکسری از هنرمندان و بازیگران با من تماس گرفتند و گفتند ما این مشکل را داریم که وقتی می‌خواهیم جلوی دوربین حاضر شویم باید ماسک را برداریم. نکته درستی هم می‌گویند. در چنین شرایطی که نمی‌توان پروژه‌های سریال‌سازی و فیلمسازی را تعطیل کرد بازیگران باید در این زمینه خطر کنند. از طرفی این نکته را فراموش نکنید که وقتی یک هنرمند به بیماری کرونا مبتلا می‌شود و متاسفانه جانش را از دست می‌دهد یک التهاب روانی در جامعه ایجاد می‌شود. من اگر بر اثر بیماری بمیرم شاید برای کسی به غیر از اطرافیان مهم نباشد. اما وقتی یک چهره مطرح و هنرمند به این بیماری مبتلا می‌شود تمام شاخک‌های جامعه حساس می‌شود که حالا کادر درمان چه دارویی برایش تجویز می‌کند؟ چگونه به آن رسیدگی می‌کند؟ این باعث می‌شود روند کار کادر درمان دچار اختلال شود و هم اینکه حساسیت جامعه نسبت به کادر درمان بالا می‌رود. بالاخره کادر درمان که نمی‌تواند همیشه معجزه کند. یک بار هم اتفاق می‌افتد و یک بیمار جانش را از دست می‌دهد. همین آقای دکتر هاشمی که یک چهره دانشگاهی است در ماجرای فوت مهرداد میناوند و علی انصاریان مورد هجوم بسیاری از حرف‌های ناصواب قرار گرفت. بعد دامنه این ناسزاها به کل جامعه پزشکی گسترده می‌شود و آنوقت اگر من به عنوان پزشک بگویم برای جلوگیری از این بیماری ماسک بزنید جامعه به من می‌گوید تو که نتوانستی علی انصاریان را زنده نگه داری حرف از پروتکل‌های بهداشتی نزن!

وی در ادامه گفت: یکسری رفتارهای عجیبی را در جامعه شاهد هستیم که واقعا متناقض هستند. تا دیروز می‌گفتیم اگر واکسن کرونا بود میناوند و انصاریان زنده می‌ماندند. امروز که می‌گوییم به امثال میناوند و انصاریان واکسن بزنید به ما فحش می‌دهند. خب باید چه کاری بکنیم که جامعه از این التهاب بیرون بیاید؟ 

کرمانپور در پاسخ به این پرسش که این نامه باعث شد بسیاری شائبه سیاسی بودن این رفتار برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری را داشته باشند، آیا این نیت وجود دارد؟ گفت: من نمی‌توانم جلوی نیت خوانی عده‌ای را بگیرم. البته که ۹۹ درصد مردم جامعه اینطور فکر نمی‌کنند و این جوسازی‌ها را تنها عده‌ای انجام می‌دهند. اما من چرا باید پاسخ نیت‌خوانی دیگران را بدهم؟ بارها من را خواستند و گفتند چرا شبکه‌های «من و تو» و «ایران اینترنشنال» گفتگوهای تو را منتشر کردند؟ درحالی که من با رسانه‌های داخلی گفتگو کردم و آن شبکه‌ها تنها بخش‌هایی از گفتگوهای من را برداشتند و روی آن تحلیل‌های خودشان را گفتند. خب من چرا باید نسبت به تحلیل‌های آن‌ها پاسخگو باشم؟ متاسفانه این برداشت‌ها همواره وجود دارد و ما هر رفتاری بکنیم و هر حرفی بزنیم هزاران برداشت از آن می‌شود. در حالی که قصد ما قطعا از این نامه این نیست و تنها به عنوان یک پیشنهاد خواستار اضافه شدن هنرمندان به لیست سند ملی اولویت‌های واکسن کرونا بودیم. ما از روز اول کرونا پیشنهادهای بسیاری را مطرح کردیم. چرا آن‌ها را نمی‌بینند؟ پیشنهاد شهید سلامت دادیم. پیشنهاد یکسان‌سازی تعرفه‌ها را مطرح کردیم. اما چرا باید فقط این پیشنهاد با این موج حمله مواجه شود؟ 

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به این پرسش که بعد از این نامه بسیاری از هنرمندان نسبت به‌ عدم استفاده از این امکان واکنش نشان دادند، موضع شما چیست؟ گفت: در متن نامه ما هم آمده است در طرح واکسیناسیون اختیاری. یعنی حق دارند که نخواهند. ولی وقتی یک هنرمندی برای بازی در یک فیلم خطر می‌کند و جلوی دوربین می‌رود می‌تواند از واکسن کرونا استفاده کند. البته این را هم بگویم این پیشنهاد شامل حال کسی که توی خانه خوابیده و مشغول کاری نیست، نمی‌شود. این واکسن برای کسانی است که برای سال آینده برنامه دارند که ملت ایران روحیه خوبی داشته باشند. 

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در پایان با اشاره به نوروز ۱۴۰۰ و شیوع کرونا گفت: اگر رعایت نکنیم نوروز پیش رو هم نوروز سختی در پیش خواهیم داشت. تجربه این یکساله به همه ما آموخت که اگر رعایت کنیم همه در سلامت می‌مانیم و از هر واکسنی بهتر می‌توانیم جان خودمان را حفظ کنیم. اما اگر بخواهیم سفرها و دورهمی‌ها و رعایت نکردن بهداشت و پروتکل‌ها را از سر بگیریم باید منتظر نوروز سختی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز