خبرگزاری کار ایران

معرفی تازه‌ترین کتاب‌های بنیاد ایرانشناسی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۳۹۷

تازه‌ترین آثار پژوهشی منتشر شده در بنیاد ایرانشناسی روانه بازار کتاب شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، تازه‌ترین آثار پژوهشی منتشر شده در بنیاد ایرانشناسی روانه بازار کتاب شد. برخی از این کتاب‌ها به شرح زیر هستند:

جلد اول کتاب دانشنامه ابزار و آلات (نظامی و رزمی)

معرفی تازه‌ترین کتاب‌های بنیاد ایرانشناسی

جلد اول کتاب دانشنامه ابزار و آلات (نظامی و رزمی) توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر شد.

دانشنامه ابزار و آلات به‌دلیل سهولت دسترسی به مدخل‌های مورد نظر اشیاء و کاربردی بودن ترتیب الفبایی در تدوین دایرﻯالمعارف‌ها، براساس «الفبایی» تدوین و تألیف شده است علاوه بر این طبقه‌بندی، تنظیم موضوعی و رده‌ای نیز لحاظ شده یعنی هر دانشنامه جداگانه تدوین و تألیف شده و سپس بر اساس ترتیب الفبایی تنظیم و چیده شده‌اند. این دانشنامه شامل ۱۸ جلد می‌باشد که جلد نخست آن مربوط به ابزاروآلات نظامی و رزمی است در ۳۶۸ صفحه و به قیمت ۱۱۰۰۰۰ تومان توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر شد.

کتاب چهارمین جشنواره عکس بنیاد ایران‌شناسی

معرفی تازه‌ترین کتاب‌های بنیاد ایرانشناسی

کتاب چهارمین جشنواره عکس توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر شد.

کتاب جشنواره عکس ایران‌شناسی شامل 78 عکس برگزیده چهارمین جشنواره عکس ایران‌شناسی با عنوان آثار تاریخی و فرهنگی ایران‌زمین شامل (بقعه و مزار، بنای عمومی، بنای مذهبی، خانه، دخمه و آتشکده، حجاری‌، قلعه، کاخ و ...) منتشر شد. این کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی در 200 صفحه به مبلغ 185000 تومان روانه بازار نشر گردید.

زاگرس در دوره پارینه‌سنگی جدید (زاگرس‌شناسی)

سونیا شیدرنگ

معرفی تازه‌ترین کتاب‌های بنیاد ایرانشناسی

نخستین کتاب درباره ساکنان اولیه «زاگرس در دوره پارینه‌سنگی جدید» توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر شد.

رشته‌کوه زاگرس نقش مهمی در جذب و انطباق جوامع اولیه مهاجر انسان مدرن (اجداد احتمالی انسان‌های امروزی) در دوره پارینه‌سنگی جدید بین حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش داشته است. همزمان با انقراض انسان نئاندرتال و ورود نخستین انسان‌های مدرن به منطقه تغییر جمعیتی گسترده‌ای روی داد که شواهد آن در کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی در نقاط مختلف زاگرس به‌خصوص در استان‌های کرمانشاه، لرستان و فارس کشف شده است. وی با اشاره به اینکه بقایای جسمانی این انسان‌ها به‌طور پراکنده و محدود در زاگرس یافت شده، گفت: اطلاعات ما درباره آن‌ها بیشتر حاصل بررسی دست‌ساخته‌ها و بقایای خوراک و استقرار آنان در غارها و محیط‌های باز زاگرس است. فرهنگ جدیدی که احتمالاً از طریق این انسان‌ها، وارد زاگرس شد و دارای کهن‌ترین شواهد استفاده از اشیای تزئینی کمیاب در ایران مانند آویزهای ساخته شده از صدف دریایی و دندان حیوانات است.

 

نویسنده در فصل‌های پایانی کتاب نیز مروری کوتاه به برخی از مکان‌های نویافته دوره پارینه‌سنگی جدید زاگرس داشته است که در دهه‌های اخیر شناسایی و کاوش شده‌اند. این کتاب در 128 توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر شده است.

گاهنگاری مرکز فلات ایران از دوره نوسنگی جدید تا پایان عصر آهن

حسن فاضلی‌نشلی، حسین داودی، فروزان اسلامی

معرفی تازه‌ترین کتاب‌های بنیاد ایرانشناسی

کتاب گاهنگاری مرکز فلات ایران در 344 صفحه توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر شد.

گسترش حوز‌ه پژوهش‌های باستان‌شناسی سبب پیوند تنگاتنگ آن با دیگر علوم شده و بیش از پیش ماهیت میان‌رشته‌ای باستان‌شناسی روشن شده است. از این بین، پیشرفت روش‌های تاریخ‌گذاری مطلق مواد فرهنگی گوناگون این امکان را برای پژوهشگران فراهم نموده است که بتوانند با اطمینان بیشتری درباره گاهنگاری به‌مثابه یکی از اساسی‌ترین پرسش‌های باستان‌شناسی اظهار نظر کنند و درک درست‌تری از تاریخ شروع و پایان زندگی در یک زیستگاه باستانی در مقیاس خرد و باز‌ه زمانی شروع و رواج و افول دوره‌های فرهنگی و هم‌زمانی سنت‌های گوناگون فرهنگی در یک حوزه جغرافیایی در مقیاس کلان داشته باشند. این در حالی ‌است که به‌استثنای برخی از تک محوطه‌ها، عموماً ارائه تاریخ تقویمی برای محوطه‌های باستانی و دوره‌های فرهنگی تا پیش از دهه 80 خورشیدی عموماً متکی بر گاهنگاری نسبی بود. عدم وجود آزمایشگاه‌ تاریخ‌گذاری مطلق در ایران و هزینه‌های بالای انجام این آزمایش در خارج از کشور یکی از دلایل استفاده کمتر از این امکان بوده است. در قالب «طرح جدول گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان» ارائه شد که تألیف کتاب حاضر به‌عنوان بخشی از طرح مذکور توسط حسن فاضلی‌نشلی و همکاران وی انجام شد. در این کتاب اطلاعات جامعی از محوطه‌هایی که در مرکز فلات ایران به روش رادیوکربن تاریخ‌گذاری مطلق شدند، آورده شده است.

کشور پرتغال، خلیج‌فارس و ایران صفوی (اکتا ایرانیکا)  

معرفی تازه‌ترین کتاب‌های بنیاد ایرانشناسی

کتاب کشور پرتغال، خلیج‌فارس و ایران صفوی (اکتا ایرانیکا)  توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر شد.

پرتغالی‌ها اولین اروپایی‌هایی بودند که در حوضه خلیج‌فارس نقش عمده تجاری، نظامی و دیپلماتیک داشتند. آنها برای اولین بار در سال 1507 در هرمز حضور پیدا کردند و در سال 1515 یک راهدارخانه در این جزیره ایجاد کردند و برای دو قرن دیگر در این منطقه به‌طور گسترده‌تری فعال شدند. این کتاب به‌مناسبت پانصدمین سالگرد ورود آنها به خلیج‌فارس نوشته شده است. دست‌اندرکاران این اثر، مجموعه تحقیقات جدیدی را در مورد فعالیت‌ها خود در هرمز و فراتر از آن ارائه می‌دهند و این موارد را از زوایای مختلف و با توجه ویژه به زمینه گسترده‌تر مربوط به کشورهای مجاور صفوی، یعنی عثمانی و مغول بررسی می‌کنند. مقاله‌های ارائه شده در این کتاب در چهار بخش با عناوین نقشه‌برداری ناحیه، پرتغالی‌ها و جزایر، پرتغالی‌ها و خلیج پهناور فارس و سفر و دیپلماسی ترجمه و این کتاب در قطع وزیری با 372 صفحه به قیمت 93000 تومان توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز