خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح شد:

نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه سی و سوم نیست/ مردم از برگزاری نمایشگاه مجازی مطلع نیستند/ سطح توقع‌مان را بر اساس نمایشگاه فیزیکی بنا نکنیم/ همکاری بانک صادرات با نمایشگاه کتاب ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۰۵۱

نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران صبح امروز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه در خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور هومان حسن‌پور (رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)، ایوب دهقان‌کار (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، حجت‌الله صیدی (مدیرعامل بانک صادرات ایران)، محسن جوادی (معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد) و رمضانعلی سبحانی‌فر (معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران) برگزار شد. 

در ابتدای نشست، گزارشی درباره روند شکل‌گیری نخستین نمایشگاه کتاب توسط ایوب دهقان‌کار (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) ارائه شد. او گفت: بنا بود در فروردین ماه تا پنج اردیبهشت‌ماه امسال، نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شود اما کرونا این اجازه را به ما نداد. پس از آن اعلام شد که نمایشگاه به صورت فیزیکی برگزار نخواهد شد و در اینباره بیانیه‌ای نیز صادر شده بود. 

دهقان‌کار در ادامه توضیح داد: با رای شورای سیاستگذاری در تاریخ ۲۸ تیرماه مشخص شد که نمایشگاه حضوری نخواهیم داشت. این شروع فرایندی بود که تسهیلاتی نیز براساس، این اتفاق در نظر گرفته شد و در تاریخ ۲۸ شهریورماه، تکلیفی بر دوش خانه کتاب گذاشته و قرار شد نمایشگاه مجازی برگزار شود. 

او گفت: ما باید به فکر فروش هم می‌بودیم و فردا با حضور وزیر محترم ارشادن نماشیگاه افتتاح می‌شود. برای برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب چهارماه وقت داشتیم و همه می‌دانند که شرایط خاص بوده و یکی عوامل موثر در برگزاری شیوع بیماری کرونا بوده است. 

دهقان‌کار ادامه داد: همزمان فعالیت‌های سه موسسه را باید انجام می‌دادیم که این رویه طی شد. طرح‌های بسیاری داشتیم که جایزه ادبی جلال آل احمد، جشنواره فجر، نقد کتاب و مناسبتهای دیگری و سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی برخی از آن‌ها بود و هیچکدام تعطیل نشد. 

او گفت: طی چهارماه، کارهای دیگر نیز به سرانجام رسیده است. تاکنون ۱۰۰ هزار عنوان انتخاب شده و از ناشران خواستیم در سامانه مربوطه عضو شوند تا عناوین کتاب‌هایشان در معرض دید مردم و علاقمندان کتاب قرار گیرد. ۱۸۰ ناشر خارجی با بیست هزار عنوان لاتین و عربی در نمایشگاه حضور یافته‌اند و بیست و هشت کشور خارجی حضور دارند. در حوزه یارانه نیز تا الان بیش از ۸۰هزار متقاضی داشته‌ایم. 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران توضیح داد: در حال برگزاری نمایشگاهی هستیم که در دنیا چنین اتفاقی تجربه نشده و بابت کاستی‌ها از ناشران و مخاطبان عذر می‌خواهیم، اما واقعا در انجام امور کوتاهی نشده است. به هرحال برگزاری نمایشگاه مجازی تجربه اول ماست و بابت نواقص عذر می‌خواهیم و امیداوریم حین برگزاری در چند روز آینده با مشکلی مواجه نشویم. 

ایوب دهقان‌کار در پایان تاکید کرد: اولین نمایشگاه مجازی، نمایشگاه سی وسوم نیست و این رویداد مجازی جایگزین آن نخواهد بود. 

در ادامه مراسم هومان حسن‌پور (رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) خطاب به حاضران گفت: به هرحال شورای سیاست‌گذاری اتفاقاتی را رقم زده و بخش‌هایی از امور را معاونت فرهنگی انجام می‌دهد. طی مدت زمانی کوتاه اولین کار مطلع کردن مردم است، زیرا ایران از این اتفاق مطلع نیست. اهالی رسانه به ما لطف کنند و ایران را ماتوجه کنند. 

او ادامه داد: سطح توقعمان را بر اساس نمایشگاه فیزیکی بنا نکنیم و هر چیز را جای خودش بدانیم و بر اساس ابعاد کار و امکانات بنگریم و پیش داوری نکنیم. 

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی برای اولین بار رخ داده و اتفاق دیگر اینکه مجریان تحویل کتب را به عهده گرفته‌اند و قبلا اینطور نبود. پرداختن به این بخش را اداره پست به عهده گرفته و واقعا هم کار بزرگی دارد انجام می‌دهد که دشوار است. شما حساب کنید، اگر کتاب به موقع به دست مخاطب نرسد، ضربه بزرگی است، اما می‌دانم پست تمهیداتی اندیشیده است. 

 حسن‌پور در پایان صحبت‌هایش، گفت: جامعه ناشر و کتابفروش قشر خاصی هستند و باید عملی بودن نمایشگاه را به آن‌ها نشان دهیم تا برای حضور اطمینان یابند. از پست تقاضا دارم بسته‌ها را سالم به خریدار برسانند. ما امور مربوطه را انجام داده‌ایم و باقی رویه عملیاتی است. 

حجت‌الله صیدی (مدیرعامل بانک صادرات ایران) در ادامه گفت: مجازی بودن نمایشگاه تجربه‌ای جدید برای همه ماست تا چراغ فرهنگ و ادب کشور را روشن نگه داریم. 

او اضافه کرد: همکاری ما با نمایشگاه کتاب اتفاقی جدید نیست و دیرینه است و بحران کرونا باعث شد ما هم حداکثر بستر الکترونیکی را مهیا کنیم. خداراشکر همه کارها انجام شده و بانک صادرات روی اپلیکیشن‌ها و درگاه‌ها بیش از آنچه که قبلا بوده کار کرده که لازمه نمایشگاه است. 

صیدی درباره نحوه پرداخت مبابلغ توسط خریداران نیز گفت: ما در درگاه دریافت و پرداخت را سهل خواهیم کرد تا خریداران و ناشران به مشکل نخورند. این روند ادامه پیدا می‌کند و محدود به نمایشگاه فعلی نیست. ما طی این همکاری‌ها بخشی از صنعت نشر را تامین کرده‌ایم و این روند در آینده ادامه دارد. 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: به استمرار این همکاری و اتفاق امید داریم و همچنان در خدمت جامعه خواهیم بود و اینکه پست نیز به ما پیوسته اتفاق خوبی است و باعث گسترش کتاب و فرهنگ در سراسر کشور است. 

رمضانعلی سبحانی‌فر (معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران) در ادامه برنامه با حضار صحبت کرد و نکاتی را بیان کرد. او گفت: بابت اطلاع رسانی‌ها از رسانه‌ها تشکر می‌کنم. شعار پست عدالت ارتباطی است و طی این همکاری مجموعه پست با تمام توان در کنار نمایشگاه مجازی خواهد بود تا بخش لجستیک شایسته برگزار شود. 

سبحانی با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست، افزود: در نمایشگاه فیزیکی تعداد انتشارات‌های شرکت‌کننده کمتر بود و برای ایجاد توقعات مردم و ناشران، تمام توان را به کار گرفته‌آیم و تمام دفاتر ما حتی روستاها اطلاع‌رسانی شده‌اند و برای اتفاقات بهتر در همه شهرها، با انتشارات‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. در تهران نیز علاوه بر باجه‌ها امکانات دیگری را در نظر گرفته‌ایم و ماشین سیار برای تجمعات بیشتر در نظر گرفته شده که زمان خدمات رسانی آن اعلام شده بر اساس درخواست‌ها در تهران و استان‌ها و دیگر شهرها جلساتی برگزار شد که اگر لازم است واحد سیار را برقرار کنیم. 

او افزود: درخواست‌ها بر اساس آدرس‌ها به موقع ارسال خواهند شد. در نمایشگاه مجازی قطعا متقاضیان بیشتری داریم و پس از صدور بارکدها در نمایشگاه، پیامی برای مخاطب و ناشر ارسال می‌شود و از آن به بعد مسئولیت مرسوله با پست است، تا این رویداد بزرگ برای اولین بار در کشور برگزار شود و امیدوارم با ارائه خدمات بهتر و بیشتر رضایت‌ها را جلب کنیم. 

سبحانی‌فر درباره روزهای پیک و تعطیلی‌ها و تاثیر آن‌ها بر نحوه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز گفت: تعطیلی‌ها برای ما خوب است و به صورت شیفت خدمات ارائه می‌دهیم و برای حجم بیشتر مراسلات از بخش خصوصی بهره می‌بریم. در بعضی استان‌ها با تاکسی‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و شرکت‌هایی نیروی انسانی مورد نیاز را تامین می‌کنند. 

وی درباره گرانی پاکت‌های پست و قیمت گاه کم کتاب‌ها گفت: بحث کارتن اصلا به اداره پست مربوط نمی‌شود و کارتن سازان کارتن در اختیار ما می‌گذارند. این را هم در نظر داشته باشید که به طور معمول در طول سال ارسال کتاب داریم، اما دوستان از لفافه‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند و حال خواسته‌ایم برای حفظ کتب از بسته‌بندی‌های استاندارد و ایمن استفاده کنند. لفاف‌های نایلونی را نیز داریم که ارزانتر هستند اما حین استفاده از آن‌ها اثر صدمه نمی‌بینند. در تهران ۹مرکز سیار داریم و شش دفتر پستی ثابت را معرفی کرده‌ایم و جمع‌آوری‌ها با ماشین‌های پست انجام می‌شود. در مراکز استان‌ها نیز این روند وجود دارد و اگر لازم باشد واحد سیار را در برخی مناطق مستقر می‌کنیم. روز اول و دوم برگززاری حجم درخواست‌ها مشخص می‌شود و بر همین اساس بهتر می‌توانیم برنامه ریزی کنیم. 

سبحانی‌فر گفت: ۱۲۰۰ ناشر در طول سال از ما سرویس گرفته‌اند و با ما کار می‌کنند. ۸۰۰ نفر جدید هستند و قرار است موارد را تست کنند. ما در طول سال با همکاری پرسنل پست، حداقل ۵۰۰۰ کتاب ارسال می‌کنیم و بی‌کیفیت بودن لفاف به کتاب آسیب می‌زند و حال ما تلاش کرده‌ایم این مشکل برطرف شود. جمع‌اوری‌ها نیز یک بار در روز انجام می‌شود. 

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در پایان صحبت‌هایش گفت: از دوستان می‌خواهم در بسته‌بندی‌ها دقت کنند که البته انجام این امر به عهده پست نیست و توسط بخش خصوصی انجام مس‌شود. 

در ادامه محسن جوادی (معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد) خطاب به حضار گفت: خوشحالم که در آستانه برگزاری اولین نمایشگاه مجازی در خدمتتان هستیم. این تجربه فروشگاهی نیست و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و اهالی شهرها و روستاها نیز به آثار و کتب دسترسی دارند. نمایشگاه با ارائه امکاناتی خرید را میسر کرده و این ویژگی مهمی است. 

او توضیح داد: اتفاقات دیگری در نمایشگاه هست و اگر نمایشگاه فیزیکی و امکانات سهل را نداشته حال این موضوع حل شده و کاستی‌هایی هم هست که طبیعی اشت. 

جوادی در ادامه گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بابت جدیت و تشویق به برگزاری نمایشگاه مجازی تشکر می‌کنم و بابت تعیین و ارائه تسهیلات در جهت برگزاری بهتر از ایشان ممنونم. تشکرها بسیار است و زمان کم. از مدیر عامل شرکت پشت تشکر می‌کنم که همدلانه عمل کردند و برای تسهیل انتقال‌ها و ارائه تخفیف‌ها در این زمینه تشکر می‌کنم و انشالله این همکاری در سالهای بعد نیز ادامه پیدا کند. از آقای صیدی نیز بابت رویکرد فرهنگی‌شان کمال تشکر را دارم. 

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه اذعان داشت: در بخش زیرساخت‌ها و ایجاد یارانه‌های دانشجویی به ما کمک شده که از این اتفاق نیز ممنونم. در وزارت ارتباطات از دکتر ناظمی بابت مشورت‌ها و ایجاد امنیت سامانه تشکر می‌کنم و در پایان از همکاران صنف نشر ممنونم که اگر همدلی آن‌ها نبود این نمایشگاه شکل نمی‌گرفت. از اعتماد ناشران به ما و نمایشگاه مجازی نیز بسیار تشکر می‌کنم. می‌دیدم که اعضای خانه کتاب حتی تا ۱۲شب جلسه داشتند که بابت این اتفاق نیز از همکاران خانه کتاب و معاونت فرهنگی نیز تشکر می‌کنم. 

جوادی در پایان درباره زمان برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب نیز گفت: منتظر می‌مانیم و اگر امکان برگزاری نمایشگاه فیزیکی مهیا باشد آن را برگزار می‌کنیم اما با وجود بیماری کرونا قطعا نمایشگاه در اردیبهشت برگزار نمی‌شود. 

در ادامه مراسم حجت‌الله صیدی و دیگر مسئولان حاضر در نشست تفاهم نامه‌ای مبنی برای همکاری‌های پیش‌رو در زمینه برگزاری نمایشگاه مجازی را امضا کردند. 

صیدی درباره جزیات تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه اختصاصا برای این نمایشگاه است و در دوبخش همکاری می‌کنیم. یکی در تسهیل داد و ستد پول و دیگری یارانه دانشجویان و طلاب است که بانک صادرات دراینباره همکاری می‌کند بخش دیگر رسیدن مرسوله به خریدار است و پس از این اتفاق پروسه پرداخت انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز