خبرگزاری کار ایران

انتقاد حافظ ناظری از تفرقه‌ها:

خودمان به هنرمندان ایرانی حمله می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۵۱۴

اثر من میان نامزدهای جوایز گرمی بالاترین تعداد رای‌ را داشت اما باور داشتم جایزه به من تعلق نمی‌گیرد/کنگره امریکا از سمفونی رومی تقدیر کرد اما در ایران جز نقدهای بچگانه چیز دیگری نشنیدم.

آلبوم "ناگفته" از پروژه سمفونی رومی، اثر حافظ ناظری در خانه موسیقی رونمایی شد و ناظری درباره حواشی تولید این اثر و مسائلی که برایش پیش آمده، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حافظ ناظری درباره تازه‌ترین اثر خود که به زودی منتشر می‌شود؛ گفت: خوشبختانه پس از چهار سال تلاش، آلبوم ناگفته در ایران منتشر می‌شود. امروز تاحدود 3 الی 4 نیمه‌شب در چاپخانه بودم تا با حساسیت روند انتشار اثر را پیگیری کنم. این اثر که از سوی نشر ایران‌گام منتشر می‌شود؛ شروع رسمی من در ایران است و امیدوارم کار درخور، شایسته و باکیفیتی باشد. هرچند پیش از این هم کارهای کوچکی شده بود اما ناگفته یک آغاز رسمی است.

او ادامه داد: تا همین الان هم با اینکه دوستان فکر می‌کنند من فعالیت زیادی در موسیقی ایران داشتم درواقع خیلی گوشه‌گیر بودم و تنها سوشیال مدیا باعث شد تا کارهایم در ایران هم دیده شود وگرنه الان 15 سال است که من در ایران کنسرتی نداشتم و فعالیت خاصی هم ازسوی من دیده نشد.

ناظری با ناخوشایند دانستن دوری‌ها و بی‌مهری‌ها بین اهالی هنر، بیان کرد: حقیقتا این دوری‌ها و دشمنی‌ها که میان هنرمندان دیده می‌شود نه به نفع جامعه هنرمندان و نه به نفع ایران است. ما باید توجه کنیم که دنیا به ما نگاه می‌کند و این تفرقه‌ها به هیچ وجه به سود ما نیست.

این خواننده با اشاره به اینکه روحیه‌ای برای رقابت کردن ندارد، ادامه داد: خوشبختانه نوع کار من شبیه به هیچکس نیست. این مسئله در ساز من لباس پوشیدن من؛ طرز تفکر و در بسیاری از موارد دیگر هم دیده می‌شود. نمی‌خواهم بگویم که از دیگر هنرمندان بهترم یا بدترم اما مهم این است که بین ما تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. همین مسئله باعث می‌شود با کسی قضاوت نشوم و من هم روحیه‌ای برای رقابت کردن ندارم.

ناظری با اشاره به اینکه آلبوم ناگفته توسط کمپانی سونی، خارج از ایران منتشر شده؛ گفت: باید به تاریخ نگاه کنیم. انتشار یک آلبوم در بخش موسیقی کلاسیک کمپانی سونی اتفاقی است که در تاریخ خاورمیانه بی‌نظیر و عجیب است که ما خودمان به هنرمندان ایرانی حمله می‌کنیم. یک هنرمند ایرانی جایزه‌ای می‌گیرد و ما ایرانیان می‌گوییم چرا جایزه گرفته درحالیکه خارج از ایران همه معتقدند که او به حقش رسیده است.

وی افزود: چنین برخوردهایی باعث می‌شود که ما در دنیا ناشناخته باقی بمانیم. در برخی جاهای دنیا وقتی نام ایران شنیده می‌شود همه به یاد بمب اتم و تروریست‌ها می‌افتند. ما باید ایران را بسازیم تا در جهان دوباره قد علم کنیم.

این خواننده درباره 22 دقیقه از قطعات آلبوم ناگفته که سال گذشته منتشر شده؛ توضیح داد: سال گذشته آلبومی با نام بعد یازدهم منتشر شد که 22 دقیقه از آلبوم ناگفته بود و من هم علاقه خاصی به انتشار آن نداشتم اما باتوجه به جبهه‌گیری‌هایی که نسبت به من وجود دارد و عده‌ای می‌گویند که حافظ ناظری تنها برای خارجی‌ها کار می‌کند، مجبور شدم این اثر را منتشر کنم تا به حواشی پایان دهم که البته خوشبختانه این با اقبال و موفقیت‌های چشمگیری بعداز انتشار روبرو شد.

حافظ ناظری از انتشار بخشی دیگر از آلبوم ناگفته باعنوان making of on told"  نیز خبر داد و گفت: این بخش حاصل 4 سال زحمات ما برای تولید آلبوم ناگفته است که در قالب فایل تصویری منتشر می‌شود. پروژه سمفونی رومی یک پروژه کامل است که ناگفته نیز در زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد و از این به بعد هم هر اثر دیگری که از من منتشر شود زیرمجموعه پروژه سمفونی رومی خواهد بود.

وی درباره نام پروژه سمفونی رومی توضیح داد: این نام برای تقابل شرق و غرب نوشته شده است. سمفونی یک عنوان غربی و رومی (مولانا) یک عنوان شرقی است که این مسئله در آثار من هم دیده می‌شود و من سعی به تلفیق فرهنگ شرق و غرب در آثارم دارم. ممکن است در آینده کارهایی منتشر شود که ربطی به سمفونی یا مولانا هم نداشته باشد اما نکته قابل توجه همان فرهنگ شرق و غرب است.

ناظری درباره تبلیغات گسترده این آلبوم توضیح داد: کمپانی‌های بزرگ دنیا در کنار مسائل هنری به جنبه فروش هم فکر می‌کنند. وقتی کمپانی سونی یک هنرمند تازه را وارد صحنه می‌کند باید به مساله فروش آلبوم نیز توجه داشته باشد؛ مخصوصا زمانی که کار من در شاخه موسیقی کلاسیک بیرون می‌آید؛ اثر نیاز به معرفی بیشتری دارد. توجه کنید که وقتی یک آلبوم  ازسوی کمپانی سونی در شاخه موسیقی کلاسیک منتشر می‌شود؛ از فیلترهای بسیاری عبور کرده و اساتید بزرگی آن اثر را بررسی و نقد می‌کنند.

ناظری با اشاره به اینکه برای ایران عشقش را گذاشته است؛ گفت: نباید فراموش کنیم که ما در دنیا جدی گرفته نمی‌شویم. ما بزرگترین تاریخ را داشتیم اما الان چه داریم؟ چرا کسی که فرهنگ و تاریخ ما را از گذشته می‌شناسد؛ حالا تنها به تروریسم و بمب اتمی فکر می‌کند؟ وقتی شخصی مثل من در شبکه CNN قرار می‌گیرد و مردم جهان او را می‌بینند، باعث می‌شود تا دیدگاه‌ها نسبت به موسیقی و فرهنگ ایرانی تغییر کند. باید بررسی کرد که چرا موزیسین‌های ما جدیدا کنسرت‌های خارجی‌شان با 200 نفر مخاطب روی صحنه می‌رود، درحالیکه 10 سال پیش با 2 هزار مخاطب روی صحنه می‌رفت؟ چرا موسیقی هندی و عربی در حال پیشرفت است و موسیقی ایرانی در حال زمین خوردن؟

این خواننده ضمن ابراز تعجب از جبهه‌گیری‌های داخل ایران نسبت به آلبوم ناگفته اظهار داشت: کنگره امریکا از من و پروژه سمفونی رومی تقدیر کرد اما در ایران جز نقدهای بچگانه چیز دیگری نشنیدم. وقتی سناتورهای امریکایی در کنگره از من حمایت می‌کنند یعنی از ایران حمایت شده است. چرا این مساله دیده نمی‌شود؟

او ادامه داد: وقتی لیست Credit card هایی که آلبوم ناگفته را خریداری کردند؛ چک می‌کردیم متوجه شدیم که فقط دو درصد از خریداران، ایرانی بودند. با دانستن چنین آماری  شرایط موسیقی ایران غم‌انگیزتر از گذشته می‌شود.

ناظری درباره علت عدم برگزاری کنسرت در ایران گفت: من 15 سال است که در ایران کنسرت نداده‌ام چون می‌‌خواستم کارم به سطحی برسد که در کنار نوازندگان بزرگ بین‌المللی در ایران کنسرتی برگزار کنم. سال گذشته نیز چنین امکاناتی را فراهم کرده بودیم که متاسفانه به علت آماده شدن با تاخیر ویزای هنرمندان کنسرت‌مان لغو شد. این اتفاق هم به ضرر نام ایران بود و هم ضررهای مالی بسیاری برای من به همراه داشت. امیدوارم نگاه تازه‌تری در فضای فرهنگی ایران ایجاد شود.

ناظری درباره حاشیه‌های پیش آمده درباره جایزه گرمی امسال که او نیز در ردیف مراحل مقدماتی نامزدهای دریافت این جایزه حضور داشت، اظهار داشت: جالب است که اثر من در بین نامزدهای جوایز گرمی بالاترین تعداد رای‌ها را داشت. من در واقع می‌دانستم که جایزه گرمی به آلبوم من تعلق نمی‌گیرد اما باور داشتم که حق چنین جایزه‌ای را دارم. بیش از 20 نفر از کسانی که در جوایز گرمی موفقیت‌هایی را کسب کردند، به من پیام دادند که چرا کار من در فهرست نهایی نیست. من اسنادی دارم که فعلا نمی‌‌توانم آنها را نشان دهم، اما اینها چیزهایی است که خیلی‌ها باور نمی‌کنند و من می‌توانستم در این مرحله حائز رتبه شوم. 

او درپایان از انتشار آلبوم "ناگفته" در تاریخ شنبه(16 اسفند) خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز