خبرگزاری کار ایران

هوتن شکیبا در گفتگو با ایلنا:

هنرمند و مخاطب به تنزل زیبایی‌شناسی تن داده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۴۲۲

هنرمند اثر خود را مطابق با خواست بیننده پیش می‌برد و تماشاگر به سالن می‌آید و انتظار تماشای یک داستان سر راست خطی و ساده دارد. کاملا برخلاف جریان تئاتری که سالها قبل اتفاق می‌افتاد و موجب ارتقای سطح سلیقه مخاطب می‌شد.

بازیگر نمایش «کامنت» با بیان اینکه گروه هوشمندانه پیچیدگی‌هایی در اجرا بوجود آورده که مخاطب هر چیزی را ساده نپذیرد، گفت:  متاسفانه تماشاگران امروز به لقمه حاضر آماده عادت کرده‌اند و خوراک یکسان می‌خواهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوتن شکیبا که این روزها مشغول همکاری با برنامه نوروزی «کلاه قرمزی» است به نخسین تجربه صحنه‌ای خود در سال 94 اشاره کرد و گفت: نمایش «کامنت» به کارگردانی یوسف باپیری فروردین 94 روی صحنه می‌آید که مانند همکاری قبل (نمایش ویران) برای من تجربه خاصی به همراه دارد.

او به اتفاق‌های خوش پس از ایفای نقش در نمایش «ویران» اشاره کرد و افزود: حضور در این نمایش از نظر حرفه‌ای برایم اتفاق‌های خوبی همراه داشت اما «کامنت» نمایشی است که نباید آن را با قراردادهای نمایش قبل بسنجیم.

بازیگر فیلم سینمایی «طبقه حساس» تصریح کرد: این نمایش از ویژگی‌های تئاتر مستند بهره می‌برد اما معتقدم جز نقاط مشترک اندک که به دلیل نگاه کارگردان خیلی عجیب نیست پیوند چندانی بین این دو اجرا وجود ندارد. چون از گوشه کنار می‌شنیدم که عنوان می‌شد «کامنت» ما را به یاد نمایش «ویران» انداخت و... که به نظرم صحیح نیست.

بازیگر نمایش «بر پهنه دریا» به تغییر ذائقه تماشاگران در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت:  متاسفانه تماشاگران امروز به لقمه حاضر آماده عادت کرده‌اند و خوراک یکسان می‌خواهند. ما عامدانه پیچیدگی‌هایی را در نمایش ایجاد کردیم و شرایطی به وجود آوردیم که به این نتیجه برسد نباید هر چه دریافت می‌کند به راحتی بپذیرد.

شکیبا از تن دادن متقابل هنرمند و تماشاگر به سیر نزولی سلیقه و زیبایی‌شناسی آثار نمایشی و سینمایی گلایه کرد و افزود: متاسفانه ما سطح کارهایمان را به نسبت خواست و سلیقه تماشاگر پایین ‌آورده‌ایم. همین رویه را در تماشاگر شاهد هستیم که به سالن می‌آید و انتظار دیدن یک داستان سر راست خطی و ساده دارد. این کاملا برخلاف جریان تئاتری است که سالها قبل اتفاق می‌افتاد و موجب ارتقای سطح سلیقه مخاطب می‌شد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: شاید چنین سلیقه‌ای به دلیل رواج سریال‌های خارجی در ایران باشد. سریال‌هایی که مخاطب ایرانی 200 قسمت آن را دنبال می‌کند، در حالیکه نتیجه از قسمت بیستم مشخص است. همچنین مسائل تامین هزینه‌های گروه‌های تئاتر از طریق فروش گیشه و بازپرداخت هزینه تولید آثار سینمایی شرایطی را بوجود آورده که نتیجه آن را در جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر امسال شاهد بودیم.

شکیبا همچنین به ارائه توضیحاتی درباره دیگر فعالیت‌های سال جدید خود پرداخت و گفت: در سال جدید پنجمین همکاری با حسن معجونی را تجربه خواهم کرد. پیش از این در نمایش‌های «به خاطر یک مشت روبل»، «دایی وانیا»، «مترسگ»، «باغ آلبالو» با یکدیگر همکاری داشتیم که این روزها تمرین برای اجرای نمایش «ستوان آینشمور» را هم آغاز کردیم.

این هنرمند جوان درباه نمایش «ستوان آینشیمور» توضیح داد و اظهار کرد: نمایشنامه مارتین مک‌دونا مثل آنچه در «مترسگ» اتفاق افتاد نسبت به حال و هوای نمایش‌های قبلی حسن معجونی فضای متفاوتی دارد که به نظرم از جنس روحیه‌ آقای معجونی است. آنچه در رونما می‌گذرد خشونت زیادی دارد اما واقعیت این است که شخصیت‌های نمایش زوایای روحی روانی دیگری هم دارند.

شکیبا با تاکید بر اینکه نمایشنامه ملقمه‌ای از روحیات گوناگون را شامل می‌شود خاطرنشان کرد: فعلا در حال تمرین هستیم و خوبی کار این است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده فرصت کافی برای تمرین وجود دارد. فعلا عجله‌ای نیست و تمرین می‌کنیم تا ببینیم در نهایت با چه شکلی از اجرا مواجه خواهیم شد.

این بازیگر تئاتر و سینما که روز گذشته جمعه (8 اسفند ماه) در اجرای نمایشنامه خوانی خیریه «هاروی» به کارگردانی ملودی آرام‌نیا حضور داشت در همین رابطه بیان کرد: به همراهی با برنامه‌های خیریه علاقه زیادی دارم اما یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، نامشخص بودن زمان چنین برنامه‌هایی است. اینکه شما مثلا از چند ماه قبل نمی‌دانید قرار است نمایشنامه خوانی یا اجرای خیریه داشته باشید که همین نکته موجب بروز مشکلاتی در مسیر برنامه‌ریزی می‌شود.

بازیگر نمایش «مترسگ» در انتها گفت: بیشتر بازیگران گروه درگیر اجراهای متعدد هستند و چاره‌ای نداشتند جز اینکه ساعت‌های خالی خود را به تمرین اختصاص دهند. من حتی حاضرم شبها تا دیروقت تمرین کنم اما اولا چنین شرایطی برای همه وجود ندارد و دیگر اینکه بهتر است همین برنامه نیز از قبل مشخص شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز