خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد:

عده‌ای قصد تعطیلی تولید را دارند/ پول الکترونیکی عملکردی شبیه بهمن دارد/ سازمان تامین اجتماعی را به صاحبانش تحویل دهید

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۷۷۷

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه عده‌ای به طور جدی در صدد هستند تا تولید را تعطیل کنند، گفت: وظیفه مسئولان کشور، اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از فساد است.

 به گزارش ایلنا، جمال رازقی عصر  امروز 16 خرداد در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر ضروت اصلاح نظام بانکی کشور گفت: نظام بانکی امروز تامین کننده سفته بازی و قاچاق در کشور است.

وی افزود: امروز نقدینگی کشور از 2هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته، آن هم در شرایطی که کشور چنین ثروتی تولید نمی‌کند و چنین پولی در واقعیت وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: این نقدینگی پول واهی و الکترونیکی بوده که نظام بانکی آن را تولید کرده و ٨٠ درصدش هم مربوط به سپرده‌های بلند مدت است.

رازقی ادامه داد: با فرض ١٥ درصد سود بانکی برای سپرده‌ها، نظام بانکی باید حداقل سالانه ٤٥٠ تا ٥٠٠ هزار میلیارد تومان سود پرداخت کند؛ این میزان با توجه به کارکرد پول در فعالیت‌های اقتصادی تولیدی و صادرات، سه تا چهار برابر کسری را نشان می‌دهد.

*پول الکترونیکی عملکردی شبیه بهمن دارد

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با تاکید براینکه فرود آمدن پول الکترونیکی روی هر کالایی عملکردی شبیه بهمن دارد، گفت: این مشکلات در سطح استانی مطرح نیست، تمام این مسائل بعد ملی دارد. امروز در استان فارس شاهد همگرایی بسیار خوبی بین مسئولان ارشد در سطوح مختلف برای رونق تولید هستیم. 

وی افزود: نظام بانکی، تامین اجتماعی و نظام ناعادلانه مالیاتی مهمترین موانع رونق تولید در کشور به شمار می‌رود و آن قدر که سیاستگذاری اقتصادی داخلی بر اقتصادمان اثر گذاشته، تحریم اثر نداشته است.

* ضربه نظام بانکداری به تولید

رئیس اتاق بازرگانی فارس با این تاکید که نظام بانکداری به واسطه نحوه توزیع نامناسب منابع عملا به تولید ضربه می‌زند، گفت: به واسطه این عملکرد نامناسب نظام بانکی نقدینگی کشور با سرعت عجیب و غریبی در حال رشد است و تداوم چنین وضعیتی جز خرابی و ویرانی چیزی به دنبال نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: تعجب می‌کنم که علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید و بحث اصلاح نظام بانکی اما مسئولان به این امر توجه نمی‌کنند.

* خبرنگاران صدای مردم را فریاد بزنند

رازقی خواستار توجه رسانه‌ها به مباحث مرتبط با سود مرکب شد و افزود: همه مراجع و علما سود مرکب را حرام اعلام کردند، خبرنگاران دنبال کنند چه مرجعی مانع از تصویب این قانون در مجلس شد؟

وی خطاب به خبرنگاران گفت: با صدای بلند، صدای مردم را فریاد بزنید چون موانعی که نظام بانکی ایجاد کرده به حیات و معیشت مردم ارتباط دارد .

* انتقاد از عملکرد و دخالت دولت در سازمان تامین اجتماعی

رئیس اتاق بازرگانی فارس با این اعتقاد که سازمان تامین اجتماعی و عملکرد و دخالت دولت در آن از مواردیست که باید ذهن خبرنگاران حوزه اقتصاد را به خود مشغول کند، گفت: سرمایه سازمان تامین اجتماعی توسط کارگران و کارفرمایان و پرداخت کنندگان سهم بیمه تامین می‌شود، مشخص نیست چرا دولت ها اداره آن را در دست دارند و آن را به ورشکستگی نزدیک کرده اند؟ چرا این سازمان را به صاحبانش تحویل نمی دهند؟

* نورافکن‌های سازمان مالیاتی به نقاط تاریک بتابد

رازقی تصریح کرد: سازمان مالیاتی باید نورافکن‌های خود را به نقاط تاریکی که فرار مالیاتی از آن نقاط اتفاق می‌افتد بتاباند.

وی با بیان اینکه امروز نظام مالیاتی کشور تمام فشار را روی نظام تولید گذاشته است، افزود: امروز تولید بیش از ٦٥ درصد مالیات کشور را می‌پردازد .

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه برخی موسسات اعتباری علاوه بر سوء استفاده،  موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور می‌شوند، تاکید کرد: چرا هیچ برخوردی با این موسسات نمی‌شود؟کدام عقل سلیمی می‌گوید که باید ٩٥ درصد از سپرده‌ها را فدای ٥ درصد کنند؟ این ٥ درصد چقدر ارزش دارد و چرا نظام بانکی اصلاح نمی‌شود؟

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه امروز ارزش افزوده ساخت صنعتی در ایران حدود ٩٤ هزار میلیارد تومان است که از آن ٦١.٥ درصد مالیات گرفته می‌شود، گفت: بخش خدمات و بازرگانی نیز با ارزش افزوده ٢٩٩ هزار میلیارد تومانی ٢١ درصد را می‌پردازند در حالی که در کشورهای توسعه یافته مانند کره جنوبی برعکس است .

وی با اشاره به وظیفه بانک مرکزی در تامین منابع و چگونگی مصارف گفت: مشخص نیست که چرا از ابتدای برنامه توسعه سوم به بعد سهم تولید و صادرات به شدت کاهش یافته و منابع بانک‌ها به سمت بازرگانی و خدمات رفته است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز