خبرگزاری کار ایران

در نشست با مدیران شهری صدرا مطرح شد؛

عدم‌تناسب زیرساخت‌های شهر صدرا با اجرای پروژه مسکن‌ ملی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۲۴۹

زیرساخت‌های شهر صدرا در حد صفر است

«صدرا » شهرى است که به دلیل عدم تناسب زیرساخت‌هاى آن با تعداد جمعیتش همواره با مشکلات مختلفى روبه رو بوده و اجراى برخى از طرح ها مانند نهضت ملى مسکن در این محدوده جمعیت زیادى را به این شهر تحمیل خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، اگرچه شهر صدرا براى سرریز جمعیت کلانشهر شیراز و کاهش مشکلات زیرساختى به دلیل رشد جمعیت در این شهر ایجاد شد اما اکنون خود این شهر با مشکلات عدیده شهرى روبه رو شده است.

شهرى که زیرساخت هاى اولیه آن برای جمعیت 100 هزار نفرى بود و حالا این جمعیت به بیش از 2 برابر هم رسیده است.

نبود زیرساخت هاى بهداشتى، آموزشى، تفریحى، حمل و نقل عمومى، جاده و حتى دسترسى به اداره و بانک ها این شهر را با چالش هاى عدیده اى روبه رو کرده است و به زعم مسئولان شهرى امکانات و زیرساخت هاى شهر صدرا با توجه به جمعیتى که در خود جاى داده صفر است.

اجراى طرح نهضت ملى مسکن با زیرساخت هاى صدرا تناسب ندارد

اخیرا نیز طرح نهضت ملى مسکن و زمین تخصیص یافته به پروژه هاى مستقیم نهضت ملى مسکن در شهر جدید صدرا 10 هزار و 400 واحد اعلام شده است که شامل 105 هزار و 700 نفر مى شود .

به گفته مسئولان این شهر، صدرا در طرح نهضت ملى مسکن مقام نخست را دارد اما این شرایط نگرانى ها را از بدتر شدن وضع این شهر دوچندان مى کند.

اضافه شدن این آمار به جمعیت شهر صدرا که تقریبا نصف جمعیت فعلى را شامل مى شود در کنار نبود زیرساخت هاى لازم مى تواند زنگ خطرى براى بحران جمعیتى و عدم توانایى در پاسخگویى به نیاز هاى شهروندان باشد.

هاشم عزیزى، عضو شوراى شهر صدرا با انتقاد از ایجاد پروژه نهضمت ملى مسکن در شهر صدرا به دلیل ضعف زیرساختى موجود در این شهر گفت: درحالى امروز شهر صدرا با مشکلات زیرساختى زیادى روبه رو است که پروژه نهضت ملى مسکن به این ضعف‌ها اضافه مى‌کند.

خواهان استقلال صدرا به عنوان شهر مستقل هستیم

عزیزى با اشاره به اینکه خواهان استقلال صدرا به عنوان شهرستان مستقل هستیم، ابراز کرد: درحال حاضر صدرا بار کلانشهر شیراز را به دوش کشیده و در مباحثى مانند تامین مسکن و... مسائل شیراز به این شهر سوق داده شده است.

وى به ایجاد بحران و آسیب هاى اجتماعى در این شهر و دوچندان شدن آن با ساخت مسکن بدون زیرساخت و خدمات اشاره و بیان کرد: نبود فضاى تفریحى، آموزشى و ورزشى مناسب و همچنین ضعف زیرساخت هاى فرهنگى در شهر صدرا و اضافه شدن جمعیت در این شرایط آسیب هاى اجتماعى را به همراه دارد.

عزیزى بیان کرد: زیرساخت هاى شهر صدرا براى 100 هزار نفر بوده و اکنون با افزایش جمعیت، این شهر با مشکل روبه رو شده است.

وى با اشاره به اینکه در حوزه ورزش دستگاه هاى متولى به وظایف خود عمل نکردند ، یادآور شد: با این وجود 6 زمین چمن مصنوعى تاکنون به بهره بردارى رسیده است اما جوابگو نیازهاى جمعیتى این شهر نیست.

عضو شوراى شهر صدرا نیز گفت: شورا با شروع کار طبق اصولى پیش رفت و در سال اول با اعتمادسازى و حفظ آرامش شهر اقدام کرد ودر سال دوم نیز برنامه میان مدت و کوتاه مدت را پیش بردیم تا در سال سوم بتوانیم به عمران اختصاص دهیم.

وى افزود: براساس برنامه هاى زمان بندى به خوبى پیش رفتیم.

عزیزى خاطرنشان کرد: 600 میلیارد تومان بودجه امسال صدرا است که 55 درصد این بودجه عمرانى است.

عدم‌تناسب زیرساخت‌های شهر صدرا با اجرای پروژه مسکن‌ ملی

اجراى پروژه هاى عمرانى و خدماتى با هدف کاهش مشکلات صدرا

حالا این شهر بیش از هر چیزى به توسعه زیرساختى و عمران نیاز دارد و به گفته سرپرست شهردارى صدرا ، یکسال گذشته در شهر صدرا از جهت شروع و تکمیل پروژه هاى زیرساختى بى سابقه بود که با هدف توزیع متوازن خدمات در کل شهر و ارائه آن در مناطق محروم تر انجام شد.

امین عباسى با اشاره به اینکه سعى شده است خدمات را به جاهایى که نیاز بود انتقال دهیم، بیان کرد: در بحث آسفالت بیش از 220 هزار متر مربع از سال گذشته روکش آسفالت و بهسازى انجام شده است.

وى افزود: در زمینه حمل ونقل نیز 16 دستگاه اتوبس و 6 دستگاه ون خریدارى و بخشى دریافت شده است که اتفاق خوبى در این حوزه رقم خورده است.عباسى گفت: در واقع ظرفیت سیستم حمل و نقل چند برابر شده است و توانسته ایم به تمام نقاط شهر خدمت رسانى کنیم.

وى خاطرنشان کرد: در بحث تکمیل ماشین آلات عمرانى با خرید تجهیزات و ماشین آلات عمرانى نیز در این بخش به حد نرمال مى رسیم.

عباسى با اشاره به اینکه در فضاى سبز فاصله زیادى با استانداردها داریم، عنوان  کرد: در فاز 2 صدرا پارک 6.3 هکتاری و پارک 9 هکتارى صدرا در هفته دولت کلنگ زنى مى شود و پارک 12 هکتارى در ضلع جنوبى بولوار ملک حسینى را نیز به عنوان پارک خانواده داریم و به موازات آنها پارک هاى محله اى هم اجرا مى شود.

سرپرست شهردارى صدرا خاطرنشان کرد: در معاینه فنى نیز مجوز راه اندازى مرکز معاینه فنى را براى خودروهاى سبک اخذ کردیم و سوله و مستحدثات اجرا و در مرحله خرید تجهیزات است.

عباسى با اشاره به اینکه طراحى پروژه پیاده راه سلامت انجام شده است، بیان کرد: ساختمان ادارى شهردارى صدرا با 11 هزار متر مربع درحال اجرا است.

وى از شناسایى دو نقطه در فاز اول و دوم براى احداث پمپ بنزین خبرداد و افزود:همچنین احداث سالن آمفى تئاتر، فرهنگ سرا ، ساختمان شورا و... در دست اجرا است.

سرپرست شهردارى صدرا افزود: با صدور 730 پروانه ساخت و 270 پایان کار در سال گذشته به طور میانگین روزانه 2 پروانه ساخت صادر شده است.

عباسى تصریح کرد: شهر صدرا به عنوان شهر دوستدار کتاب شناخته شد و عنوان پایتخت کتاب براى این شهر در مرحله آخر است.

وى با اشاره به تلاش در جهت کمبودهاى شهر صدرا گفت: در جهت بهبود وضع موجود از هیچ تلاشى دریغ نخواهیم کرد.

زیرساخت هاى شهر صدرا صفر است

رئیس شوراى شهر صدرا نیز در ادامه با انتقاد از اینکه زیرساخت هاى این شهر صفر است، عنوان کرد: از مدیران و مسئولان ارشد استانى درخواست داریم به اهمیت این موضوع رسیدگى کنند.

آرش محمدى بیان کرد: در سال هاى اخیر و با وجود فعالیت بسیارى از دستگاه ها از جمله اداره کل ورزش و جوانان فارس، تعاونى ها، شرکت عمران صدرا اما اقدامات مثبتى در جهت توسعه و پیشرفت این شهر ندیده ایم.

وى با اشاره به اینکه جهش عمرانى در صدرا با پروژه هاى تعریف شده در دستور کار است، از اصحاب رسانه خواست که پیگیر مشکلات، کمبودها و زیرساخت صدرا باشند.

دیده نشدن نیازهاى مردم منجر به بروز تخلفات مى شود

همچنین مهدى کشاورز، سخنگو شوراى شهر صدرا با اشاره به خرید وفروش ملک ها در حریم شهر صدرا تحت عنوان فاز سه شهر صدرا گفت: خرید ملک در شهر و حریم صدرا باید با استعلام انجام شود .

به گفته وى 13 هزارهکتار حریم شهر صدرا است.

وى افزود: با کمبود سرانه فضاى سبز روبه رو هستیم و یکهزار هکتار نیاز است که در این راستا تنها 100 هکتار ایجاد شده است.

کشاورز بیان کرد: براى اولین بار در صدرا به دنبال تخصصى کردن پارک ها از جمله پارک کودکان، پارک آموزش و... هستیم.

سخنگوى شوراى شهر صدرا گفت: به روز کردن طرح تفصیلى شهر صدرا که هر 10 سال انجام مى گیرد، امسال آغاز مى شود.

وى یادآور شد: این به روز کردن با این هدف است که آسیب هاى حوزه شهر سازى برطرف شود و تخلفات کمترى را شاهد باشیم. کشاورز گفت: یکى از مشکلات حوزه طرح جامع صدرا این است که نیازهاى مردم دیده نشده است و همین امر باعث ایجاد تخلفات مى شود.

کشاورز افزود: از آنجا که صدراشهر گردشگر محور است لذا ایجاد گردشگرى سلامت و راه اندازى واحد سرمایه گذارى در شهردارى دنبال مى شود.

صدرا؛ شهر دوستدار کتاب

خداکرم فیروزمند، رئیس کمیسیون حقوق، فرهنگى و اجتماعى شوراى اسلامى شهر با انتقاد از اینکه شهر صدرا یک آموزش و پرورش مستقل ندارد ، بیان کرد: با پیگیرى هایى که شد 2 مدرسه 18 کلاسه در مدت 6 ماه نوسازى و در مدار قرار گرفت.

وى ادامه داد: با هماهنگى و پیگیرى هاى انجام شده یک فقره زمین جهت ساخت هنرستان جنب کلانترى فاز 2 شهر صدرا اختصاص داده شده است.

فیروزمند در ادامه به تشریح فعالیت هاى انجام شده در شهر صدرا اعم از شرکت در رویداد ملى انتخاب پایتخت کتاب ایران و انتخاب شهر صدرا جزء 12 شهر برتر کشور و راهیابى به مرحله نیمه نهایى، احداث کافه کتاب فاز 2، احداث 6 قطعه زمین چمن مصنوعى، نصب 7 المان شهداء شاخص کشور در بولوار هاى شهر صدرا و ساخت 12 المان که به زودى 96 عکس شهید بر روى آن نصب خواهد شد، فضاسازى شهرى، برگزارى مراسم جشن، تهیه و توزیع بسته هاى فرهنگى و اقلام مورد نیاز مساجد و هیئات، برگزارى مسابقات فرهنگى، هنرى و ورزشى، برگزارى رویداد فرهنگى جایزه ادبى شهر صدرا، همکارى در برگزارى برنامه هاى چهارشنبه هاى طلایى و سه شنبه هاى مهدوى پرداخت.

به گزارش ایلنا، در حالى شهر صدرا به عنوان اولین شهر جدید کلانشهر شیراز محسوب مى شود که از ابتداى شکل گیرى این شهر مشکلات زیرساختى با آن همراه بود و امروز بعد از گذشت بیش از 3 دهه از تصویب طرح جامع این شــهر همچنان مشکلات آن پابرجا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز