خبرگزاری کار ایران

تصویب طرح توسعه مجتمع بزرگ پتاس خور و بیابانک

طرح توسعه مجتمع بزرگ تولید پتاس خور و بیابانک (وابسته به ایمیدرو) با هدف تولید 30 هزار تن کلرید کلسیم و نیز تولید هیدروکسید منیزیم به عنوان محصول جانبی تصویب شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، طرح توسعه مجتمع بزرگ تولید پتاس خور و بیابانک در جلسه ای با حضور استاندار اصفهان، معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و فرماندار شهرستان خور و بیابانک تصویب شد.  رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه توسعه مجتمع پتاس، منجر به افزایش رشد و امنیت شهرستان خور و بیابانک می شود و برای مدیریت استان، اولویت دارد، گفت: مجتمع بزرگ پتاس از حدود 10 سال پیش با وجود آماده بودن، به دلیل تامین نشدن اعتبارهای مالی و ارزی به بهره برداری نرسیده بود و بهره برداری از این مجتمع در اسفند 93 در دستور کار مدیریت استان اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده، مشکل های مالی این مجتمع بزرگ که نقشی غیر قابل انکار در توسعه شهرستان خور و بیابانک دارد، برطرف و فعالیت آن آغاز شد.

زرگرپور با تاکید بر اینکه طرح توسعه این مجتمع با راه اندازی 2 کارخانه باید هرچه زودتر اجرایی شود ، تصریح کرد: احداث و راه اندازی این 2 کارخانه از نظر زیرساخت های فنی با مشکلی مواجه نیست.

وی همچنین خواستار پیگیری تامین سایر نیازهای این مجتمع از قبیل مجوز بانک مرکزی برای در اختیار گرفتن تسهیلات، گاز و ارتباطات ریلی از سوی مسئولان ذیربط شد.

استاندار اصفهان گفت: تامین آب و برق مورد نیاز مجتمع پتاس با سیستم جدید خورشیدی قابل انجام است و می توان از جاذبه های گردشگری ایجاد شده در این مجتمع نیز در مسیر توسعه شهرستان خور و بیابانک استفاده کرد.

مجتمع پتاس خور و بیابانک با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد ریالی به عنوان واحد نمونه تولید پتاس کشور در زمینی به مساحت 50 کیلومتر مربع فضای صنعتی و دو هزار و 250 کیلومتر مربع مساحت معدن در حال فعالیت است.

پتاس (پتاسیم هیدروکسید) یک ترکیب معدنی است که کاربردهای زیادی در صنعت از جمله خنثی سازی اسیدها دارد. از محصولات دیگر آن تولید نمک صنعتی، نمک خوراکی، کاستیک سودا، کربنات سدیم، کارنالیت، کلرید پتاسیم، کلرید منیزیم و نمک رژیمی اشاره کرد.

همچنین طراحان و مهندسان این مجتمع موفق به فرآوری محلول تثبیت خاک و گرد و غبار (SS R400) و محلول ذوب برف و یخ ( BC 400) - که نقش مهمی با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم استان و کشور دارد-  شدند.

شهرستان خور و بیابانک با حدود 20 هزار نفر جمعیت در 420 کیلومتری شرق اصفهان است.

 

 

کد خبر : ۳۹۶۲۰۶