خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایر، خبر داد؛

ارسال سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار مترمکعب آب از طریق ۲۵۰ تانکر آبرسانی به مناطق عشایری

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۳۴۹

جامعه عشایری دارای یک میلیون و ۱۹۸ هزار نفر جمعیت و ۲۱۲ هزار خانوار است که چهار ایل و ۵۵۲ طایفه دارد و ۵۹ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، آنچه تحت عنوان سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کلان در وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری آب و کاهش مصرف در بخش‌های مختلف کشاورزی دنبال می‌شود نیز مورد تایید سازمان امور عشایر به عنوان تابع وزارت جهاد کشاورزی است.

کرمعلی قندالی، گفت: اعتبار بیش از ۲۳ میلیارد تومانی برای مدیریت بحران خشکسالی در بخش عشایر، در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان عشایر، در یک نشست خبری در رابطه با برنامه سازمان عشایر با توجه به بحران آب اظهار کرد: آنچه تحت عنوان سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کلان در وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری آب و کاهش مصرف در بخش‌های مختلف کشاورزی دنبال می‌شود نیز مورد تایید سازمان امور عشایر به عنوان تابع وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: با توجه به محدودیت آب و وقوع پدیده خشکسالی در ۱۰ استان، آب‌رسانی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ مترمکعبی در سال گذشته انجام شد و امسال ۸۰۰ میلیون متر مکعب تاکنون به مناطق عشایری آبرسانی شده است.
قندالی با اشاره به اعتبار بیش از ۲۳ میلیارد تومانی برای مدیریت بحران خشکسالی در بخش عشایر، درباره برنامه‌های سازمان عشایر برای کاهش مصرف آب در جوامع عشایری گفت: آنچه تحت عنوان سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کلان در وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری آب و کاهش مصرف در بخش‌های مختلف کشاورزی دنبال می‌شود نیز مورد تایید سازمان امور عشایر به عنوان تابع وزارت جهاد کشاورزی است.
قندالی در خصوص دام تولیدات دامی وجلوگیری از هدر رفت آب در این بخش گفت " در خصوص دام و تولیدات دامی نیز با تجهیز و اصلاح منابع آبی از اتلاف آب جلوگیری می‌شود و بهره‌وری آن افزایش می‌یابد. همچنین از سوی دیگر آلودگی در آب نیز کاهش پیدا می‌کند.
قندالی دررابطه با وضعیت آبرسانی به جوامع عشایری اظهار کرد: تامین آب و آبرسانی به جوامع عشایری جزو برنامه‌های امور عشایری است که سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار مترمکعب آب از طریق ۲۵۰ تانکر آبرسانی به مناطق عشایری ارسال می‌شود.
وی اعلام کرد: میانگین مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۷ درصد است که جامعه عشایری بخشی از آن به شمار می‌رود اما با اجرای پروژه‌های نوین آبیاری و انتقال و توزیع در مزرعه ضمن افزایش بهره‌وری آب، مصرف آن نیز در محدوده‌هایی که در جامعه عشایری تا بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.
قندالی با اشاره به مسیر ۵۶ کیلومتری ایل‌راه‌های عشایری در کشور، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که براساس قانون هرگونه واگذاری محدوده‌های مرتبط با ایل‌راه‌های عشایری مطلقا ممنوع است، در گذشته برخی افراد حقیقی و حقوقی از طریق روش‌های قانونی و غیرقانونی اقدام به تصرف مسیر ایل‌راه‌های عشایری کرده‌اند عمدتا این تصرف در اطراف کلان‌شهرهایی مانند تهران، شیراز و غیره هستند.
وی تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده وزارت مسکن و شهرسازی موظف شده تا در مناطقی که ایل‌راه‌ها به تصرف در آمده‌اند نسبت به احداثزیرگذر و رو‌گذر برای عشایر اقدام کند که در این زمینه اقدامات مناسبی در برخی مناطق انجام گرفته و زیرگذر یا رو‌گذر احداثشده است.
قندالی در ادامه افزود: جامعه عشایری دارای یک میلیون و ۱۹۸ هزار نفر جمعیت و ۲۱۲ هزار خانوار است که چهار ایل و ۵۵۲ طایفه دارد و ۵۹ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
به گفته رییس سازمان امور عشایر ۲۴ میلیون(۲۸ درصد) از جمعیت دامی کشور به عشایر اختصاص دارد که ۵.۶ میلیون تن تولیدات دامی کشور را انجام می‌دهند.
وی درباره‌ وضعیت آبرسانی به جوامع عشایری اظهار کرد: تامین آب و آبرسانی به جوامع عشایری جزو برنامه‌های امور عشایری است که سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار مترمکعب آب از طریق ۲۵۰ تانکر آبرسانی به مناطق عشایری ارسال می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز