خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده خبر داد:

تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴ / صنعت در فاز اول و دوم هیچ یارانه‌ای دریافت نکرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۱۲۵

در آغاز دولت یازدهم تزریق پول به واحدهای صنعتی برای کاهش تورم ممنوع شد بنابراین از سازمان صنایع ومعادن خواهش کردیم هر آنچه منابع از اوراق مشارکت و غیره در اختیار دارند به فروش رسانند تا فعالیت واحدها از سر گرفته شود.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود تولید گندم در سال جاری به ۷ میلیون تن برسد که در اثر بیشتر شدن این میزان، تولید و واردات کالاهای اساسی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن وتجارت پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به فعالیتهای وزارت صنعت طی یکسال گذشته اظهار داشت: زمانی که دولت تدبیر و امید شروع به فعالیت کرد رشد اشتغال در بخش صنعت ومعدن به منفی ۳۶درصد رسیده بود که این رقم از ابتدای انقلاب تا کنون بی سابقه است.

وی افزود: همچنین رشد صنعت وسرمایه گذاری در سال ۹۱ به ترتیب به منفی ۱۲.۵ و منفی ۲۲ درصد رسیده بود و اغلب تولیدات هم روندی کاهشی داشت.

وی با بیان اینکه ما آگاهانه فعالیتهای مان را آغاز کردیم، تصریح کرد: ابتدا سعی در تلطیف فضای عمومی کشور کردیم تا کاهش سرمایه گذاری ها وکاهش نیروی انسانی، ‌خروج ارز از کشور و سرمایه گذاری در بخش طلا و ارز را کنترل کنیم.

وزیر صنعت معدن وتجارت گفت: طی یکسال گذشته موفق به ثبات نسبی در امور شدیم و فعالین صنعتی نیز به فعالیت‌هایشان امیدوارتر شدند.

وی ادامه داد: با پیشنهاد به دولت ۳۵ بند مصوبه دریافت کردیم که در جهت رفع موانع تولید بود همچنین دستورالعمل ها و مقررات پیشین را اصلاح و بسته ای در قالب سیاستهای خروج از رکود تدوین شد. به عنوان مثال در بخش معدن ۸۰ درصد از پهنه ها را آزاد کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم وتنها ۲۰درصد را در زمینه اکتشافات نگه داشتیم زیرا بودجه سازمان زمین شناسی بسیار ناچیز بود.

نعمت زاده ادامه داد: همچنین ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع به ایمیدرو واگذار شد در حال حاضر این شرکت نیز مشغول به اکتشاف در حوزه معدن است.

تزریق منابع مالی به واحدهای صنعتی ممنوع بود

نعمت زاده ادامه داد: در آغاز دولت یازدهم تزریق منابع مالی به واحدهای صنعتی برای کاهش تورم ممنوع شد بنابراین از سازمان صنایع ومعادن خواهش کردیم هر آنچه منابع از اوراق مشارکت و غیره در اختیار دارند به فروش رسانند تا فعالیت واحدها از سر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو شرکت بزرگ خودرو ساز(ایران خودرو و سایپا) ۲هزار ودویست میلیارد تومان از اموال خود را تبدیل به سرمایه کرده اند و بر این اساس رشد تولید خوبی نیز داشته اند.

وی ادامه داد: عمده فعالیت دولت در سال جاری خروج از رکود است که منجر به سه اقدام اساسی؛ تدوین لایحه سی ماده‌ای به مجلس، مصوبه دولت در قالب ۱۷ بند و دو مورد مصوبه دولت در خصوص بهبودفضای کسب وکار شد.

نعمت زاده ادامه داد: همچنین وزارت صنعت مکلف شد ظرف یک ماه برای صنایع بزرگ وظرف ده روز برای صنایع کوچکتر جواز تاسیس صادر کند. همچنین اصلاح قانون اصل ۴۴ و ابلاغ آن به رسانه ها وشفاف سازی امور و ارائه آن در سیستم های الکترونیکی به مردم از دیگر فعالیتهای وزارت خانه صنعت معدن وتجارت بوده است.

وی افزود: آنچه برای خروج از رکود مورد تاکید است تامین تسهیلات مورد نیاز برای واحدهای تولیدی وتامین سرمایه درگردش حداقل ۶۰درصد تسهیلات بانکی در سال ۹۳، پیاده کردن اقتصاد مقاومتی(که چهار مورد از اصول مرتبط با برنامه های عملیاتی تصویب شده) است.

وزیر صنعت معدن وتجارت در ادامه گفت: برنامه راهبردی صنعت معدن وتجارت به صورت یک کتابچه تهیه وبه دولت تقدیم شد.

افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش معدن

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سهم یک درصدی بخش معدن در تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و افزود: بر اساس سیاست‌گذاری صورت گرفته این سهم طی ۵ سال آینده باید به ۳ درصد افزایش یابد.

نعمت زاده افزود: همچنین در این مدت ۱۵۰ پروانه ای که به ناحق صادر شده بود را باطل کرده ایم زیرا مدت زیادی(۵ الی ۱۰ سال) از تاریخ صدور جواز گذشته بودواین معادن همچنان غیر فعال بودند.

وی با اشاره به اولویت اصلی وزارت صنعت در سال جاری گفت: فعال سازی واحدهای موجود همزمان با سرمایه گذاری های جدید از اولویت‌های این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: بیش از بیست درصد ارزش افزوده در بخش صنعت خودرو است و سرمایه گذاری و توسعه این بخش حائز اهمیت است.

تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴

نعمت زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش تولید خودرو تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۴ برنامه تولید خودرو به سه میلیون دستگاه خواهد رسید البته سعی می شود که فناوری روز و تکنولوژی های جدید در تولیدات خودرو به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور معتقدند باید ایران کشوری صنعتی شود و حتی بخش کشاورزی و خدمات ما نیز با ماشین آلات صنعتی مجهز شوند که برای خروج از جهان سوم به اول این موضوع یک نیاز است.

حذف تبلیغات خارجی از بیلبوردهای اتوبانها و صدا وسیما

وی ادامه داد: بیست سال پیش پروتکلی را مبنی بر حذف تبلیغات کالاهای خارجی به امضارساندیم و امروز نیز به دنبال آن هستیم تا محصولات داخلی تبلیغ شود چراباید کشور را در اختیا راجانب قرار داد تا آنها به ساخت وساز بیشتر و افزایش اسکله و بند رهای جدید در کشورشان بپردازند.

صنعت در فاز اول و دوم هیچ یارانه‌ای دریافت نکرد

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت خانه برنامه ای برای انتقال صنایع آلاینده از داخل شهر به بیرون دارد یا خیر افزود: این موضوع در قانون مالیات ها مطرح شده واگر صنایع آلاینده به بیرون شهر منتقل شوند برای پنج سال از پرداخت مالیات معاف خواهند شد اما اغلب آنها به دلیل دور شدن از محل زندگی وکاهش پرسنل حاضر به این اقدام نیستند اما متقاضی حضور درشهرک‌های صنعتی اند که این موضوع نیاز به دستورالعمل جدیدی دارد تا از آن تاریخ عملیاتی شود.

نعمت زاده در خصوص دریافت یارانه صنعت در فاز دوم هدفمندی افزود: پیگیری هایی صورت گرفته تا سهمی از یارانه در فاز دوم دریافت کنیم اما متاسفانه تا امروز هیچ مبلغی از خزانه دریافت نکرده‌ایم. قرار بود ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل یارانه به بخش تولید، صنعت، کشاورزی، حمل ونقل عمومی و… پرداخت شود و ۸۰درصد این رقم را در اختیار ما بگذارند که درنهایت سه هزار و۴۰۰میلیارد تومان برای تولید تصویب شد و هزار میلیارد آن را به بخش کشاورزی دادند اما تا امروز مبلغی به صنعت داده نشده و ما پیشنهاد داده‌ایم که در صورت پرداخت یک میلیارد تومان به بانک سه برابر آن را از بانک گرفته و به بخش صنعت کمک کنیم اما تا امروز موفق به دریافت آن نشده‌ایم اما قول‌هایی داده شده تا در نیمه دوم سال این موضوع پیگیری شود.

احیای خطوط تولید خودرو در سنگال، ‌ونزوئلا

نعمت زاده در مورد خودرو نیز گفت: از تولید خودرو در سال جاری راضی هستیم و هر دو هفته یکبار با خودروسازان جلساتی داریم که در زمینه مسائل مختلف صحبت می شود واگر بتوانیم سهم خوبی در بخش صادرات خودرو وافزایش کیفیت داشته باشیم می توانیم افت صادراتی در این حوزه را جبران کنیم.

وی افزود: حتی می توان به کشورهایی که رابطه ما ن قطع شده بودودر آنجا خطوط تولید ایجاد کرده بودیم مجددا همکاری خود را آغاز کنیم به عنوان مثال کارخانه سنگال و ونزوئلا را میتوان احیا کرد و محدودیت نمره گذاری در عراق را نیز لغو کردیم و رویه صادرات خودرو به عراق که متوقف شده بودمجدداز سرگرفته شد.

وزیر صنعت با اشاره به هفت طرح فولادی ادامه داد: یک مورداز این هفت طرح در مرحله نهایی شدن وبا مذاکراتی که با بانک مرکزی درخصوص فاینانس چین داشتیم منتظر حصول نتیجه هستیم البته گفته شده ظرف دو هفته آینده این موضوع حل خواهد شد. همچنین روز گذشته نیز طرح آلومینیوم سی هزار تنی که بیش از هشت سال معلق مانده بود با تلاش بانک مرکزی آغاز شد.

نعمت زاده در مورد کنترل قیمت لبنیات نیز گفت: با توجه به تورم و تغییر قیمت ها مباحثی از سوی دامداران در خصوص تولید شیر خام مطرح شد و مقررشد یارانه ای به دامداران پرداخت شود که درنهایت نرخ شیر هزار و۱۱۰ تومان به تصویب رسید امسال اما نرخی تصویبی نشده است اما محصولات پرمصرفی نظیرپنیر، شیر وماست تا ۱۵ درصد رشدقمیت خواهد داشت وسایر محصولا نظیر بستنی، خامه وکره ۱۳ تا ۱۵ درصد نسبت به نوع محصول وشرکت موردنظر تعیین می شود و اگر کسی خارج از این قیمت ها نرخی اعلام کند متخلف شناخته خواهد شد.

نعمت‌زاده اعلام کرد: امسال مرکز مبادلات ارزی در خصوص فعالیت این مرکز در سال آینده بانک مرکزی تصمیم خواهد گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه از پول‌های آزاد شده برای واردات کالاهای ارزی استفاده نشده است، گفت: در حال حاضر پول‌های بلوکه شده برای این کار استفاده می‌شود.

وی با انتقاد از واردات برنج گفت: فرهنگ صرفه‌جویی در جامعه وجود ندارد و متاسفانه در مراکز عمومی و چلوکبابی‌ها ضایعات برنج بسیار دیده می‌شود.

وی افزود سال گذشته بیش از ۲.۱ میلیارد دلار واردات برنج صورت گرفته که اگر نیمی از بخشی از این به بخش کشاورزی پرداخت می‌شد در این بخش تحول خوبی صورت می‌گرفت.

وی گفت: سال گذشته اجازه واردات برنج داده نشد و امسال نیز ابلاغ شده تا بازرگانی دولتی ۳۰۰ هزار تن برنج وارد کند و تا زمانی که فصل برداشت برنج به اتمام نرسیده وارداتی صورت نگیرد زیرا کشاورزان متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بین ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی صورت گیرد، ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود تولید گندم در سال جاری به ۷ میلیون تن برسد که در اثر بیشتر شدن این میزان تولید میزان واردات کالاهای اساسی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

نعمت زاده با اشاره به رشد صنعت در سال جاری گفت: از میزان تولیدات می‌توان حدس زد که این رویه مثبت خواهد شد چرا که رشد ۹ درصدی فولاد و رشد ۶۰ درصدی تولید خودرو نشان از افزایش تولیدات دارد البته تا زمانی که روابط بانکی به حالت قبل بازنگردد و تحریم‌ها برداشته نشود نمی‌توان به افزایش زیادی امیدوار بود.

نعمت زاده ادامه داد: در سال ۹۰ یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید شد و میزان تولیدات به نصف تقلیل یافت و بخشی از تقاضا در بازار باقی ماند و عرضه خودرو نیز محدود شد و قیمت‌ها بالا رفت اما امیدواریم با افزایش تولیدات و امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای جدید بتوانیم این حوزه را سر و سامان دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از بخش صنعت در دست سپاه و چند درصد در دست بخش خصوصی واقعی است گفت: ما مسئول قباله و سهام‌داران بخش صنعت و معدن و تجارت نیستیم و نخواهیم بود.

نعمت زاده با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بین ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی صورت گیرد، ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود تولید گندم در سال جاری به ۷ میلیون تن برسد که در اثر بیشتر شدن این میزان تولید میزان واردات کالاهای اساسی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز