خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه:

روابط اقتصادی ایران با امارات متعادل شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۴۲۸

ایران باید در همه کشورهای اروپایی همه‌ی موارد را رصد و از پتانسیل‌ها استفاده کند.

مدرس دانشگاه اصفهان گفت: ارتباطات ما در حوزه‌ی صادرات، واردات و ترانزیت بیش از حد متّکی به امارات است و امارات سهم بسیار زیادی در این زمینه دارد. این موضوع حتما باید مورد باز نگری قرار گیرد.
علی شعبانفر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص موقعیت جغرافیایی کشور و نقش آن در اقتصاد گفت: طبیعتاً هر چه فاصله‌ی جغرافیایی ما با کشوری بیش‌تر باشد به‌دلیل افزایش هزینه‌های انتقال، مبادله دشوارتر می‌شود. این موضوع چه در حوزه‌ی صدور کالا و خدمات و چه در سایر حوزه‌ها، باید مدنظر قرار گیرد. طبیعی است که ما در بازارهایی که فاصله‌ی نزدیکتری با ما دارند در شرایط رقابتی بهتری قرار داریم و از این فرصت باید حداکثر بهره‌برداری را به عمل آوریم.
وی ادامه داد: به این ترتیب در پوشش چتر قوی سیاست خارجی و در روابط مطلوب با دنیا می‌توان دوری جغرافیایی را نیز تا حدودی پوشاند و یا آثار زیان‌بار هزینه‌های فزون یافته آن را کاهش داد. بنابراین در مرحله دوم پس از دور شدن از حوزه جغرافیایی ایران در حوزه‌های پیرامونی و حوزه‌های نفوذ کالاها و خدمات‌مان، باید بررسی کنیم کجای دنیا روابط سیاسی بهتری می‌توانیم برقرار کنیم و افزایش هزینه‌ی مبادله را پوشش دهیم؟ در بعضی موارد بایستی اقتصاد در خدمت سیاست خارجی قرار گیرد. و در این موارد توسعه روابط اقتصادی ظاهراً پرهزینه است، اما به هر حال باید برای گسترش روابط سیاسی آن را انجام داد و در چارچوب منافع ملی منفعت آن را جست‌وجو کرد.
این کارشناس اقتصادی در مورد تنظیم روابط ایران با آسیا، آفریقا و کشور های آمریکای لاتین گفت: ما در حوزه روابط با آمریکای لاتین شرایط جدیدی پیدا کردیم اما باید در نظر داشت که همسایه‌ها در افزایش و توسعه‌ی روابط باید در اولویت اول قرار گیرند. در هر دوره ممکن است توسعه روابط اقتصادی به دلیل مسائل سیاسی و سیاست خارجی زمان تحدید شود و در مواردی نیز به همین جهت ممکن است روابط توسعه پیدا کند. اما بازارهای هدف سنتی و مزیت‌دار جمهوری اسلامی ایران که با بررسی‌های کارشناسانه و همه جانبه انتخاب می‌شود همواره باید جایگاه خاص خود را حفظ کند.
شعبانفر در ادامه درباره حجم روابط اقتصادی ایران با برخی کشورها مانند امارات و ترکیه تصریح کرد: روابط اقتصادی ما با امارات بایستی متعادل شود. گرچه این موضوع در مورد ترکیه به‌دلیل روابط بسیار دیرینه موجود و همگامی و همراهی قابل ملاحظه دولت‌ها مطرح نیست. البته باید توجه داشت که دولت ها امکانات زیر بنایی برای توسعه روابط با ترکیه بسیار کم طراحی کرده اند و مهم‌ترین ارتباطات ما در حوزه‌ی صادرات، واردات و ترانزیت بیش از حد متّکی به امارات است و امارات سهم بسیار زیادی در این زمینه دارد. این موضوع حتما باید مورد باز نگری قرار گیرد و اتفاقاً باید در این امر یعنی ایجاد تعادل و توازن با امارات به پتانسیل‌های ترکیه توجه جدی‌تری شود.
وی همچنین در خصوص همکاری با اتحادیه اروپا نیز گفت: من قبول ندارم که با اتحادیه‌ی اروپا حتما به عنوان اتحادیه روابط خود را سامان دهیم. ما باید در همه کشورهای اروپایی همه‌ی موارد را رصد کنیم و از پتانسیل‌ها استفاده کنیم. آن‌ها نیز علاقه‌مند هستند. من از این موضوع اطلاع دارم شرکت‌های بزرگی هستند که می‌خواهند فعالیت‌های گسترده‌ای با ایران داشته باشند و در حوزه‌های مرتبط با فن‌آوری‌های بسیار پیشرفته و نو با ما همکاری کنند.
بنا به گفته این مدرس دانشگاه، همکاری با کشورهای اروپایی قطعا این گونه نیست که لزوما همکاری با اتحادیه‌ی اروپا محسوب شود اما قطعا در بین کشورهای اروپایی با کشورهایی که دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند و در روابط‌شان با ایران منطق حاکم نیست، باید در روابط‌مان تجدید نظر کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز