خبرگزاری کار ایران

اعلام اولویت‌های پژوهشی مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه

کد خبر : ۱۸۵۲۹۷

گواهی‌های الکترونیکی امکان استفاده از فناوری‌هایی همچون امضای دیجیتال، پست الکترونیکی امن، کارت‌های شناسایی الکترونیکی و امثالهم را برای افراد جامعه فراهم می‌کنند.

قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: در راستای بهره‌گیری از توانمندی دانشجویان و پژوهشگران کشور در جهت رفع نیازهای تحقیقاتی حوزه زیرساخت کلید عمومی کشور، لیست اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.

به گزارش ایلنا، فرانک رازقی اسکویی با اشاره به تدوین استانداردهای حوزه‌ی زیرساخت کلید عمومی کشور توسط مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه افزود: زیرساخت کلید عمومی یا PKI به مجموعه‌ای از خدمات، محصولات، سیاست‌ها، فرایندها و سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گفته می‌شود که جهت مدیریت و به‌کارگیری گواهی‌های الکترونیکی و به منظور ارائه سرویس‌های امنیتی مختلف از قبیل احراز هویت، انکارناپذیری تراکنش ها، محرمانگی اطلاعات و اطمینان از عدم تغییر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی گفت: گواهی‌های الکترونیکی امکان استفاده از فناوری‌هایی همچون امضای دیجیتال، پست الکترونیکی امن، کارت‌های شناسایی الکترونیکی و امثالهم را برای افراد جامعه فراهم می‌کنند.
قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: در این میان، مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه به عنوان نقطه اعتماد در سلسله‌مراتب زیرساخت کلید عمومی کشور، برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی مستمری را در رابطه با زیرساخت کلید عمومی در دستور کار دارد که تدوین استانداردهای فنی از جمله‌ی آن‌هاست.
اسکویی گفت: علاوه بر این، انجام مطالعات در زمینه چارچوب و معماری زیرساخت کلید عمومی کشورها، سیاست‌ها و قوانین حاکم بر این حوزه، نحوه تعامل‌پذیری مراکز صدور گواهی ایران با سایر کشورها، شناسایی حوزه‌های تاثیرپذیر از فناوری کلید عمومی در کشور، شناسایی راه‌‌های تسهیل به‌کارگیری گواهی الکترونیکی در کشور، ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها و شناسایی راه‌های مقابله، امکان‌سنجی توسعه امضای همراه(Mobile Signature) در کشور و بررسی مدل‌های انتشار فناوری زیرساخت کلید عمومی در زمره فعالیت‌های تحقیقاتی این مرکز بوده است.
قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ادامه داد: در همین راستا و با هدف تشریک مساعی پژوهشگران و متخصصان حوزه‌ی زیرساخت کلید عمومی در بومی‌سازی و ارتقای دانش فنی کشور، مرکز ریشه اقدام به تعیین اولویت‌های پژوهشی خود در چارچوب اولویت‌های منتشره از طرف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) نموده است.
وی گفت: این اولویت‌ها محورهای متنوعی از قبیل زیرساخت‌های دولت و تجارت الکترونیکی، توسعه علوم و فناوری در حوزه زیرساخت کلید عمومی، طراحی زیرساخت‌‌های سامانه‌های نر‌م‌افزاری مرتبط، فناوری¬های نوین و نوظهور و تهدیدات مرتبط را در بر می‌گیرند.
قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه به آدرس http: / / rca. gov. ir از عناوین اولویت‌های پژوهشی و نحوه همکاری با این مرکز مطلع شوند.
وی همچنین تصریح کرد: توجه به آخرین دستاوردهای جهانی، انجام مطالعات تطبیقی و ارائه راهکارهای عملیاتی در کلیه پروژه‌های پژوهشی مورد انتظار خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز