خبرگزاری کار ایران

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس تذکر داد؛

چرا قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۸۱۷

: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همین مجلس به تصویب رسیده و شورای نگهبان تأیید کرده است و در چنین شرایطی اگر یک قاضی به آقای دهقان(عضو هیأت رئیسه مجلس) گفت که من استنباط کردم این قانون با قانون مجازات اسلامی تعارض دارد که نمی‌توان قانون را مجدداً تغییر داد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام خبر تشکیل کمیته بررسی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز متشکل از نمایندگان دولت و مجلس گفت: اکنون پس از تصویب کمیته، موضوع به سران قوا ارجاع داده شده است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان، در مخالفت با درخواست دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، استنباط برخی از قضات پیرامون قانون مذکور را غلط عنوان کرد.

وی اضافه کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همین مجلس به تصویب رسیده و شورای نگهبان تأیید کرده است و در چنین شرایطی اگر یک قاضی به آقای دهقان(عضو هیأت رئیسه مجلس) گفت که من استنباط کردم این قانون با قانون مجازات اسلامی تعارض دارد که نمی‌توان قانون را مجدداً تغییر داد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سخنان یک قاضی نمی‌تواند ملاکی برای ارائه طرح دو فوریتی باشد، تصریح کرد: امروز قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز معطل مانده زیرا برخی از وزرای دولت فعلی نامه‌ای در این زمینه نوشته‌اند که نهایتاً قانون معطل مانده است.

پورابراهیمی افزود: برای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمیته بررسی متشکل از نمایندگان دولت و مجلس تشکیل شده که موضوع به آن ارجاع شده است؛ دو نماینده مجلس یعنی آقایان بذرپاش و نعمتی در این کمیته حضور دارند که متأسفانه نمایندگان مجلس حکم دادند که قانون اجرا نشود.

نماینده مردم کرمان در خانه ملت با اعلام اینکه بعد از تصویب کمیته بررسی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع برای بررسی به سران قوا ارجاع داده شد، گفت: امروز آیین‌نامه مربوط به این قانون به تصویب نرسیده و اجرای آن دارای اشکالاتی است، به همین دلیل من می‌خواهم تذکر دهم که چرا قانون اجرایی نشده است، آقای بذرپاش هم توضیح دهند که در کمیته سه نفره سران قوا برای تصمیم‌گیری برای این قانون، چه مباحثی مطرح و قانون به کجا رسیده است؟

وی در عین حال تأکید کرد: این درست نیست ما قانونی را در مجلس به تصویب برسانیم و دستگاه‌های اجرایی قانون را معطل کنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس با انتقاد از عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: متاسفانه برخی از وزرای فعلی اجرای این قانون را معطل کرده‌اند و این موضوع در حال حاضر به سران قوا ارجاع شده تا تکلیف اجرای آن مشخص شود.

پس از سخنان پورابراهیمی، محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، گفت: این موضوع که نمایندگان مجلس با توقف اجرای قانون موافقت کردند دقیق نیست؛ آقایان بذرپاش و نعمتی می‌گویند این موضوع مطرح شده اما تاکنون چیزی به تصویب نرسیده است.

براساس این گزارش، سیدعلیرضا طباطبایی نائینی دیگر نماینده‌ای بود که در مخالفت با درخواست دو فوریت طرح مذکور گفت: در اصل فرمایشات دکتر دهقان تردیدی نیست اما استنباط دوستان درباره این تعارض غلط است.

نماینده مردم نائین در خانه ملت از سایر همکاران خود خواست به درخواست دو فوریت برای طرح مذکور رأی منفی دهند.

همچنین عضو هیات رییسه مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی دو فوریت طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان طراح دو فوریتی این طرح تاکید کرد: اصلاح موردی این قانون در شرایط کنونی بسیار با اهمیت است.

«محمد دهقان» با بیان این مطلب گفت: این اصلاح مربوط به موارد مجازات برای قاچاق مشروبات الکلی است به طوریکه هم اکنون در قانون مجازات اسلامی برای حمل و فروش مشروبات مجازات یک تا شش ماه حبس در نظر گرفته شده است اما در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز غفلت صورت گرفته است.

وی افزود: برای حمل مشروبات قاچاق زیر ۱۰ میلیون، جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در قوانین نباید تعارض وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: هم اکنون متاسفانه به علت تعارضات قانونی در دو قانون مجازات اسلامی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمام کسانی که مشروبات داخلی تولید می‌کنند این مشروبات را در قوطی های خارجی ریخته و انرا به فروش می‌رسانند از این رو شاهد هستیم به علت تعارض قانونی یک امر خلاف شرع عملا تسهیل شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز