خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسون کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

ایران در انتظار وقوع دوباره پدیده گرد و غبار / همه کاسه‌ها بر سر منابع مالی می‌شکند

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۵۲۴

در حال حاضر آنگونه که انتظار می‌رفت نسبت به جلوگیری از وقوع و یا ورود پدیده گرد و غبار به کشور انجام نشده است و مقصر اصلی عدم تامین مالی اعلام شده است.

عضو کمیسون کشاورزی با اشاره به کم‌کاری‌های صورت گرفته جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به کشور گفت: با وجود بارش‌های مناسب جوی در کشور عراق و احتمال کم شدن وقوع پدیده گرد و غبار؛ دفعات ورود گرد و غبار به ایران کاهش می‌یابد اما به لحاظ عملیات اجرایی هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

سیدمحمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درخصوص برنامه‌هایی تدارک دیده با پدیده گرد و غبار با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و هجوم دوباره گرد و غبار به کشور اظهار داشت: در لایحه بودجه ۹۳ ردیف اعتباری مشخصی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به کشور در نظر گرفته شده و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز با این تامین مالی ملزم به پیشگری از وقوع این پدیده در کشور است.

وی با تاکید براینکه سازمان جنگل‌ها باید عملیات جنگل کاری و سازو کار لازم برای مبارزه با گرد و غبار را انجام دهد، افزود: علاوه بر جنگل‌ها، تالاب‌ها نیز به دلایل تغییر اکوسیستم مشکلاتی را به لحاظ زیست محیطی برای کشور بوجود آورده‌اند.

این عضو کمیسیون کشاورزی بر لزوم مدیریت و ایجاد امکانات جدید جهت مبارزه بر پدیده گرد و غبار تاکید کرد و گفت: باید عملکرد دستگاه‌هایی که به منظور یونیزاسیون گرد و غبار در مناطق جنوب غربی کشور استقرار یافته بود؛ مورد ارزیابی قرار گرفته و بازخورد آن تجزیه شود و چنانچه از نظر عملکردی موفق بوده‌اند باید تعداد این دستگاه‌ها افزایش یابد.

وی درخصوص نحوه عملکرد این دستگاه‌ها نیز توضیح داد: دستگاه‌های یونیزاسیون با تغییرات جوی با ایجاد فضای مغناطیسی و حالت ربایش مانع ورود گرد و غبار به کشور می‌شوند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تاکنون کار خاص و چشمگیری جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به کشور انجام نشده، خاطرنشان کرد: درحال حاضر آنگونه که انتظار می‌رفت نسبت به جلوگیری از وقوع و یا ورود پدیده گرد و غبار به کشور انجام نشده است و مقصر اصلی را عدم تامین مالی اعلام کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش بارش‌ها در عراق نسبت به ۲ سال گذشته که با رویش گیاهان همراه بوده احتمال کم شدن نسبی تعداد دفعات ورود گرد و غبار به کشور وجود دارد اما امسال نیز همچنان با پدیده گرد و غبار مواجه خواهیم بود.

عضو کمیسون کشاورزی همچنین تصریح کرد: در زمینه چگونگی جلوگیری از وقوع پدیده گرد و غبار با طرف عراقی مذاکراتی انجام شده اما تاکنون نتایجی در پی نداشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز