خبرگزاری کار ایران

در پی درخواست افزایش قیمت از سوی انجمن صنفی صنعت تایر؛

سناریوی تکراری درخواست افزایش قیمت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۵۴

معمولا شرکتهای تولیدکننده لاستیک نسبت به اعلام سود واقعی خود در بورس کم اظهاری کرده تا بتوانند از این ترفند به نفع خود و برای اعمال افزایش قیمت‌ها استفاده کنند.

هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی افزایش تقاضای خرید تایر از سوی مردم را شاهد هستیم. این در حالیست که در سالهای گذشته تولید کنندگان داخلی تایر تحت عناوین مختلفی همچون افزایش ناگهانی نرخ ارز و مشکلات ناشی از تحریم ها درخواست خود را مبنی بر افزایش قیمت لاستیک ارایه داده اند. به گونه ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی در پایان سال ۹۱ در بخش لاستیک‌های سواری افزایش بیش از۵ درصدی و در بخش تایرهای باری افزایش تا ۳۰ درصدی را بر روی محصولات خود اعمال کرده اند.

همچنین بر اساس بررسی های صورت گرفته شرکتهای داخلی در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۲ افزایش قیمت‌های جدیدی را اعمال کرده اند به گونه ای که در بخش تایرهای سواری افزایش بیش از ۴۵ درصدی و در بخش تایرهای اتوبوسی و باری افزایش ۴۰ تا ۸۰ درصدی را شاهد بوده ایم.

از سوی دیگر و علی رغم شیب تندی که تولیدکنندگان تایر در سالجاری برای افزایش قیمتها پیموده اند آنچه حائز اهمیت است شنیده شدن زمزمه گرانی مجدد تایرهای داخلی همزمان با افزایش تقاضا است. به طوریکه برخی از شنیده‌ها حاکی از درخواست انجمن صنعت تایر برای اعمال افزایش قیمت تا ۴۵ درصدی محصولات تولیدی کارخانجات دارد آن هم در شرایطی که در ماههای اخیر حداقل در بخش تایر کاهش چشمگیر نرخ مواد اولیه و مهمتر از آن کاهش نسبی نرخ ارز شاهد بوده ایم

در این رابطه باید تاکید کرد از ابتدای سال ۹۲ تاکنون در حالی افزایش قیمت‌ لاستیک به بیش از ۷۰ درصد رسیده که در بخش مواد اولیه قیمت هر کیلوگرم کائوچو به عنوان مهمترین محصول مصرفی این بخش از ۴.۳ دلار در فروردین ماه به ۲.۶ دلار در آذرماه امسال کاهش داشته است از سوی دیگر باید توجه داشت در نرخ دلار ۳۶۰۰ تومانی که مهمترین دست آویز شرکت‌های تولیدی برای اعمال افزایش قیمت‌ها بوده در چند ماه اخیر در بازه قیمتی ۲۹۰۰ تومانی ثابت مانده که علی رغم این روند کاهشی بازهم درخواست مکرر مسئولان انجمن صنعت تایر را برای اعمال افزایش تا ۴۵ درصدی قیمت را شاهد هستیم

در رابطه با درخواست مجدد شرکتهای تولید برای اعمال افزایش قیمت‌ها خسرو محمودیان دبیر انجمن صنفی صنعت تایر به خبرنگار ایلنا می گوید: در جلسه ای که با حضور مسئولین سازمان حمایت و انجمن صنعت تایر برگزار شد مشکلات و مسایل جاری این صنعت مورد بررسی قرار گرفت که در آن جلسه بحثدرخواست افزایش قیمت‌ها نیز مطرح شد که با عدم موافقت سازمان حمایت همراه بود.

وی در پاسخ به اینکه از پایان سال ۹۱ تاکنون در برخی از سایزها افزایش بیش از ۷۰ درصدی را شاهد بوده ایم تا جاییکه این میزان افزایش از شاخص تورم نیز بالاتر بوده است گفت: با توجه به افزایش چند برابری نرخ ارز و قیمت جهانی کائوچو افزایش قیمتها طبیعی بوده ضمن آنکه تمامی این روند با موافقت سازمان حمایت و پس از بررسی کارشناسان آن سازمان صورت گرفته است.

گفتنی است دبیر انجمن صنفی صنعت تایر در پاسخ به اینکه در حال حاضر قیمت جهانی کائوچو تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و همچنین در نرخ ارز نیز افت چشمگیری را شاهد بوده ایم بنابراین چگونه این روند کاهشی در محصولات تولیدی اعمال نشده و آیا زیان ده بودن کارخانجات به جهت استفاده از تکنولوژی فرسوده و عدم تولید با ظرفیت اسمی نیست تنها به گفتن این جمله که تولید تایر فقط به این دو عامل بستگی نداشته و مسایل دیگری همچون افزایش دستمزدها نیز در آن موثر است بسنده کرده و با عنوان اینکه سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر مسئول پاسخگویی به این موارد است از ادامه گفتگو طفره رفت.

در حالیکه مسئولان و متولیان صنعت تایر در پایان هر سال به دلیل آنچه عدم سوددهی مناسب می نامند درخواست افزایش قیمت را مطرح می کنند اما بررسی‌ها از بازار سرمایه نیز گویای افزایش حبابی سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه دارد در این رابطه یکی از کارشناسان بورس می گوید: بررسی رفتار سهام شرکت‌های تولید کننده لاستیک نشان می‌دهد افزایش یکباره سهام آنها در نتیجه افزایش میزان بهره وری و سوددهی آنها نبوده و این روند فقط در نتیجه افزایش نرخ ارز به وجود آمده است.

وی افزود: البته در خصوص شرکت‌های تایر باید گفت مشکلات داخلی شرکت‌ها که در نتیجه نوع مدیریت و استفاده از تکنولوژی فرسوده است باعثشده تا این شرکت‌ها از تمامی ظرفیت خود برای تولید استفاده نکرده و همین موضوع موجبات کاهش سود آنها را فراهم بیاورد. ضمن انکه باید توجه داشت معمولا این شرکت‌ها نسبت به اعلام سود واقعی خود نیز در بورس کم اظهاری کرده تا بتوانند از این ترفند به نفع خود و برای اعمال افزایش قیمتها استفاده نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز