خبرگزاری کار ایران

توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای آسیای میانه از دروازه ترکمنستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۵۹

سالانه بالغ بر ۳۰درصد از کالاهای صادارتی کشور به ترکمنستان مربوط به استان خراسان رضوی است.

کارشناس ارشد اقتصاد آسیای میانه گفت: برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی و تقویت صادرات ایران به ترکمنستان فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و به ویژه ترکمنستان است.

به گزارش ایلنا، علی رسولیان اظهار داشت: سالانه بالغ بر ۳۰درصد از کالاهای صادارتی کشور به ترکمنستان مربوط به استان خراسان رضوی است.

وی برحضور تشکل های مربوط به صنعت، معدن، تجارت و تشکل های مربوط به خدمات فنی و مهندسی و صادارتی در نمایشگاه ایران در ترکمنستان تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت این نمایشگاه استانداری خراسان رضوی با همکاری شرکت مدیریت پروژه های نمایشگاهی برنامه ریزی ویژه ای را برای حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه انجام خواهد داد.

رسولیان با انتقاد از اینکه متاسفانه شرکت های ایرانی به لحاظ کیفیت کالایی در گذشته و در زمان ورود کالا به این کشور خوب عمل نکردند گفت: این نمایشگاه شرایط خوبی را برای بهبود توسعه صادرات غیرنفتی و حضور پررنگ و مستمر جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

وی به نفوذ و ترانزیت کالاهای ایران در مسیر صادراتی کشورهای آسیایه میانه به ویژه ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و چین باتوجه به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان اشاره کرد و افزود: ما همیشه با ترکمنستان روابط خوب و ویژه‌ای داشته‌ایم و از مرزهای امن و خوبی نیز برخورداریم که برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تر کمنستان در وضعیت فعلی با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر توسعه روابط اقتصادی می تواند بیش از پیش تاثیر گذار باشد.

وی افزود: پایانه های مرزی سرخس و لطف آباد جزء رتبه های سوم کشوری در خروج کالاها و ترانزیت است که می تواند بیش از پیش توسعه یافته و سطح روابط اقتصادی ایران با ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه را افزایش دهد.

رسولیان گفت: در حال حاضر کالاهایی همچون اتصالات، تاسیسات و مصالح ساختمانی، مصنوعات فلزی، موکت، فرآورده های پتروشیمی، صنایع غذایی و فناوری های اطلاعات و انفورماتیک حضور نسبتا خوبی را داشته اند و در حوزه مواد غذایی و شیمیایی نیز امکان رقابت را در این کشور داریم.

نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از ۶ تا ۸ اسفند ماه در محل قصر نمایشگاهی ترکمنستان به مدت ۴ روز و به همراه برگزاری دیدارهایی با هیئت‌های تجاری و تشکل های اقتصادی و مقامات عالی رتبه کشور ترکمنستان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز