خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با ایلنا:

واردات بی‌رویه، تولید محصولات باغداری را به مخاطره انداخته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۴۹

صادرات محصولات باغی کشور نیازمند تعامل سیاسی و ارتباط خوب اقتصادی است که متاسفانه از سال ۸۶ تا ۹۱ با وجودی که نیاز به بازار صادراتی داشته‌ایم شاهد واردات بی‌رویه در محصولات باغی بویژه مرکبات بوده‌ایم / ۸ سال پیش تولید گندم ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن بود که این میزان در سال ۹۱ تا۹۲ به ۲ میلیون تن رسید.

بازار صادرات محصولات باغی نیازمند تعامل سیاسی و ارتباط خوب اقتصادی است که طی ۵ سال گذشته با وجود مازاد تولید شاهد واردات بی‌رویه و به مخاطره قرار گرفتن تولید محصولات باغداری بوده‌ایم.

مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن تشریح وضعیت باغداری کشور طی ۸ سال گذشته اظهار داشت: وضعیت باردهی محصولات باغی متفاوت از سایر محصولات کشاورزی است، چراکه محصولات باغی طی ۵ سال به ثمر نشسته و ۵ سال نیز طول می‌کشد به ثمر اقتصادی برسد بنابراین در مورد وضعیت این محصولات در زمانبندی خاص نمی‌توان اظهارنظر کرد، آنچه مسلم است از ابتدای انقلاب تاکنون در بخش باغبانی رشد نسبی همراه با افت و خیزهایی داشته ایم، مثلا ۸ سال پیش تولید گندم ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن بود که این میزان در سال ۹۱ تا۹۲ به ۲ میلیون تن رسید.

شادلو؛ آفات، مشکلات جوی عدم ثبات در بازار و در برخی موارد عدم برنامه ریزی کار‌شناسی اصولی و نوین را از جمله موارد افت تولیدات باغی برشمرد.

وی با بیان اینکه در تولید محصولات باغی بیش از مصرف داخل، تولید وجود دارد، خاطرنشان کرد: صادرات محصولات باغی کشور نیازمند تعامل سیاسی و ارتباط خوب اقتصادی است که متاسفانه از سال ۸۶ تا ۹۱ با وجودی که نیاز به بازار صادراتی داشته‌ایم شاهد واردات بی‌رویه در محصولات باغی بویژه مرکبات بوده‌ایم.

رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: طی ۸ سال گذشته واردات بی‌رویه مرکبات از پاکستان، شیلی، افریقای جنوبی، فرانسه باعثشد تولید داخل و حتی مصرف میوه‌های تولید کشور خودمان تحت الشعاع قرار گیرد به طوری که واردات موز بعضا منجر به کاهش تقاضا برای سیب تولید داخل کشور شد.

وی با بیان اینکه از اواسط ۹۱ تا ۹۲ به دلیل آزادسازی نرخ ارزو و به صرفه نبودن، واردات محصولات باغی نداشتیم که باعثشد کشاورزان با امید و جدیت بیشتری به تولید بپردازند گفت: سال گذشته در صادرات کل محصولات کشاورزی ۵۰درصد و محصولات باغی ۱۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.

شادلو کودهای موثر و با خلوص بالا را از جمله دغدغه‌های باغداران دانست و افزود: تمام عناصر تک عنصره همچون آهن، منیزیم، ازت، روی، منگنز، کلسیم و پتاسیم از جمله عناصر موثر در تولید گیاه هستند که با عدم نظارت دقیق به بازار نهاده‌ها شاهد رشد بی‌رویه قیمت‌ها بوده‌ایم که تهدیدی برای بخش تولید گیاهی بوده است.

وی اظهار داشت: در بحثمبارزه با آفات و بیماری‌ها در شرایطی هستیم که باید از کود سمی کمتری استفاده کنیم بنابراین اگر کود میکرو و سم موثر با خلوص بالا‌تر در اختیار باشد مجبور نمی‌شویم که برای مبارزه با آفات دچار تکرار سم پاشی شویم ضمن اینکه عدم تکرر در سم پاشی در مدیریت هزینه و حفظ محیط زیست و عرضه محصول بهتر نیز موثر است.

وی خاطرنشان کرد: تولید باید مبتنی بر بازار داخل و خارج صورت گیرد و همچنین یافته‌ها و اطلاعات در قالب سایت در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا بتوانیم با صرف هزینه کمتر بهره وری را بالا ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز