خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع تجار و بازرگانان در اوگاندا:

تعامل ایران و آفریقا زمینه توسعه متقابل را فراهم می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۳۸۷

فارغ از این‌که در سایر حوزه‌های سیاست خارجی چه میزان پیشرفت داشته باشیم و تا چه حد بتوانیم مشکلات را با کشورهای غربی و به طور خاص کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ حل کنیم، روابط با آفریقا مانند روابط با همسایگان، به عنوان گزینه‌ای راهبردی برای ایران مطرح است.

وزیر خارجه ایران در نخستین ساعات پس از ورود به اوگاندا در جمع تجار و بازرگان بر اهمیت روابط ایران و کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به آفریقا، ظریف گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در آفریقا هم مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و هم در راستای منافع ملی است؛ این حضور همچنین زمینه یک تعامل مستمر و پایدار را ایجاد می‌کند. بنابراین فارغ از این‌که در سایر حوزه‌های سیاست خارجی چه میزان پیشرفت داشته باشیم و تا چه حد بتوانیم مشکلات را با کشورهای غربی و به طور خاص کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ حل کنیم، روابط با آفریقا مانند روابط با همسایگان، به عنوان گزینه‌ای راهبردی برای ایران مطرح است.

وی افزود: در ایران برای روابط خارجی دو شورای عالی وجود دارد، یکی شورای عالی خلیج‌فارس و دیگری شورای عالی آفریقا که این مساله نشان می‌دهد که تقریبا به همان میزان که برای خلیج‌فارس اهمیت قائل هستیم، به رابطه با کشورهای آفریقایی نیز اهمیت می‌دهیم. این رابطه بر اساس دیدگاه شعارمحور نیست بلکه دیدگاهی راهبردی است و هدایتگر ما به این سمت است که باید به آفریقا توجه ویژه‌ای داشته باشیم. سایر کشورها نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته‌اند. چین پیش از سایر کشورها به آفریقا توجه کرد. ترکیه نیز هر چند پس از ایران به آفریقا ورود پیدا کرد، نسبت به ایران حضور پررنگ‌تری در این منطقه دارد و این نشان می‌دهد که باید با تلاش بیشتری در این منطقه حضور پیدا کنیم.

ظریف تصریح کرد: منطقه آفریقا ظرفیت برقراری روابط مناسب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را دارد.

وی در ادامه گفت: آنچه که تفکر ما نمایندگی می‌کند که همان اسلام رحمانی است، امروز بیش از هر تفکر دیگری در منطقه مورد نیاز و توجه است.

ظریف با اشاره به دیدار خود با رییس‌جمهوری اوگاندا تاکید کرد: وی نیز با یک دید درازمدت راهبردی به ایران نگاه می‌کند و ایران بعد از انقلاب اسلامی را دوست آفریقا و کشوری که در مبارزه مردم آفریقا علیه آپارتاید در کنار آنها بوده است، می‌داند.

وی تاکید کرد: تعامل ایران و کشورهای آفریقایی در راستای منافع هر دو طرف بوده و زمینه توسعه متقابل و رفع نیازهای مشترک را فراهم می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز