خبرگزاری کار ایران

اسحاق جهانگیری در همایش روز ملی صادرات:

گفته‌ایم هر آماری چه مثبت و چه منفی باید اعلام شود / می‌خواهیم دولت راستگویان باشیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۹۵۵

حتی یک بار هم نشده است که از طرف من یا رئیس جمهور به نهادی گفته شود آمار منتشر بشود یا منتشر نشود؛ بلکه گفته‌ایم هر آماری چه مثبت و چه منفی باشد، باید اعلام شود و ما می‌خواهیم دولت راستگویان باشیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: مردم احساس می‌کنند دولت مجموعه‌ای از مدیران صاحب تجربه و مجربی است که در این مقطع سخت کشور را از شرایط عبور داده و این اعتماد سرمایه بزرگی برای دولت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در همایش روز ملی صادرات که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به انتخابات سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گفت: ‌ دولت در این مدت کوتاه تلاش کرده با تکیه بر دانش و تجربه مدیران و تعامل با فعالان و نخبگان جامعه و بخش‌های مختلف مدیریت کشور را در مسیر صحیح هدایت کند.

وی ادامه داد: ادامه این تلاش نیازمند سیاست‌های عالمانه و صحیح علمی برای بخش‌های مختلف است تا در جهت تعامل با نهادهای مدنی قرار بگیریم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آرامش خوبی در همه بخش‌های جامعه حاصل شده است، اظهار داشت: علاوه بر آرامش، امید خوبی هم در جامعه آشکار شده و می‌توان این امید را هم در دانشگاه‌ها، هم در فعالان اقتصادی و هم در گروه‌های سیاسی مشاهده کرد.

جهانگیری با یادآوری اینکه این امید نتیجه اعتماد به دولت منتخب مردم است، یادآور شد: مردم احساس می‌کنند دولت مجموعه‌ای از مدیران صاحب تجربه و مجربی است که در این مقطع سخت کشور را از شرایط عبور داده و این اعتماد سرمایه بزرگی برای دولت شده است.

وی با بیان اینکه دولت امروز با فعالان بخش‌های مختلف به یک تفاهم جدی دست یافته است و آرامش در عرصه‌های مختلف حاکم شده است، تصریح کرد: مثلا شاید بخشی از ثباتی که در بازار ارز حاکم شده است، به خاطر سیاست‌های دولت باشد؛ اما بخش عمده آن به خاطر اعتماد مردم به دولت است و دیگر آن بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی گذشته را در این مورد نمی‌بینیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید اعتماد مردم در زندگی آنان نمودار باشد، ابراز داشت: خیلی از کارشناسان اقتصادی زمانی که ما می‌گفتیم می‌خواهیم تورم را در انتهای سال ۹۳ به ۲۵ درصد برسانیم، می گفتند که این کار امکان‌پذیر نیست و برای ما نامه می‌نوشتند؛ اما این مساله رخ داد و مطمئنم تا پایان سال به وضعیت بهتری هم دست پیدا خواهیم کرد.

جهانگیری با اشاره به اتخاذ سیاست خروج از رکود غیرتورمی از سوی دولت بیان کرد: دولت این سیاست‌ها را با تکیه بر توانمندی بخش خصوصی اتخاذ کرده است.

وی در ادامه به ابهام‌افکنی برخی از افراد به آمارهای دولت اشاره کرد و افزود: بعضی از دوستان تا یک آمار مثبت از یک مرجع اصلی منتشر می‌شود، اولین ابهام را ایجاد می‌کنند و می‌گویند مگر می‌شود این آمار درست باشد، اما من می‌گویم حتی یک بار هم نشده است که از طرف من یا رئیس جمهور به نهادی گفته شود آمار منتشر بشود یا منتشر نشود؛ بلکه گفته‌ایم هر آماری چه مثبت و چه منفی باشد، باید اعلام شود و ما می‌خواهیم دولت راستگویان باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به رشد مصرف برق و گاز در صنایع تبدیلی و تولیدی گفت: ما در تولید خودرو ۸۰ درصد رشد داشته‌ایم و در پتروشیمی ۸ درصد، در فولاد خام ۱۲ درصد، در تولید لوازم خانگی ۲۶ درصد و در کل صادرات غیرنفتی کشور در شش ماه اول ۲۰ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

جهانگیری با بیان اینکه مساله خروج از رکود و ورود به رونق برای همه آشکار است، عنوان کرد: ما امیدوار هستیم با ورود و کمک بخش خصوصی و اصلاح سیاست‌های کشور این مساله تحقق یابد. ما معتقدیم که بخش خصوصی باید مدار توسعه کشور باشد.

وی با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های بسته خروج از رکود موضوع صادرات غیرنفتی است، یادآور شد: این جهت‌گیری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم به عنوان یک بند مهم آمده و نیاز امروز و فردای کشور این است که باید در جهت توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کرد.

معاون اول رئیس جمهور میزان صادرات کشور در شش ماهه اول امسال را ۲۸ میلیارد و میزان واردات را ۲۶ میلیارد دانست و ادامه داد: میزان واردات ۳۰ درصد رشد داشته که در این میزان واردات، سهم کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بیش از کالاهای مصرفی بوده و این در شرایطی است که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد.

جهانگیری با بیان اینکه هدف دولت تعامل مثبت با دنیاست، تاکید کرد: علیرغم اینکه ما مصمم هستیم اگر تحریم‌ها باز هم ادامه یافت کشور را به خوبی اداره کنیم، در حال رسیدن به توافق هستیم و می‌دانیم که مذاکره‌کنندگان هم از حقوق ملت دفاع می‌کنند و طرف مقابل حق ما را به رسمیت می‌شناسد و هم مساله تحریم‌ها حل می‌شود و بستر مناسب برای ارتباط و تعامل با کشورهای مختلف دنیا فراهم می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به قزاقستان تصریح کرد: روس‌ها به شدت تمایل دارند و اعلام کرده‌اند که علاقه‌مندیم ایران در بازار روسیه فعال شود. رئیس جمهور ترکمنستان هم به آقای روحانی گفت که ما چندین میلیارد از شما به خاطر صادرات گاز طلب داریم که آقای روحانی گفت ما حاضریم در ازای این بدهی‌ها پروژه‌هایتان را فعال کنیم و رئیس جمهور ترکمنستان هم در جواب وی بیان کرد که ایران از بهترین و فعال‌ترین شرکت‌های حاضر در ترکمنستان است یا من به نخست وزیر سابق عراق گفتم که سقف همکاری‌هایمان را ۳۰ میلیارد دلار بگذاریم که وی گفت چرا برای همکاری سقف می‌گذارید، شما کالا و خدمات به عراق می‌آورید و ما پذیرا خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به صادرکنندگان نیز بیان کرد: یکی از کارهای صادرکنندگان دفاع از توانمندی‌های ایران است و کاری که شما باید انجام دهید، این است که خدمات و کالاهایتان کیفیت مطلوب را داشته باشد.

جهانگیری از تشکیل جلسه خود با صادرکنندگان با حضور وزرا و روسای بانک‌ها برای حل مشکلات صادرکنندگان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: مطمئنم با مدیریت کارآمد می‌توانیم کالاهایمان را در بازار عرضه کنیم و انتظار حرکت به بازارهای جدید را داشته باشیم و باید تاکید کنم که حرکت‌های ما باید متناسب با نیازهای کشور باشد و فقط کالا و خدمات‌مان کالای خام نباشد و به سمت کالاهایی با ارزش افزوده حرکت کنیم.

وی با اشاره به مشکلات دولت خاطرنشان کرد: دولت در دو، سه سال قبل با دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه امروز و بشکه‌ای ۱۳۰ دلار اداره می‌شد، اما امروز ما یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم که حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد آن به صندوق ملی توسعه می‌رود و مابقی به خزانه و بودجه می‌رود و در واقع ما با ۵۰۰ هزار بشکه دولت را اداره می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی از خدمات و اقدامات دولت در جهت تسهیل صادرات یادآور شد: یکی از این خدمات در گمرک است که باقی ماندن کالاها در گمرک از ۲۶ روز به ۳ روز در بخش واردات و از ۳ روز به یک روز در بخش صادرات تقلیل یافته است.

جهانگیری با بیان اینکه دولت برای خروج از رکود یک بسته کامل را طراحی کرده است، ابراز داشت: بخشی از این بسته به شکل لایحه به مجلس رفته و من از مجلس می‌خواهم در زمانی که مسائل اقتصادی و اشتغال در اولویت قرار دارند، این لایحه را هر چه سریع‌تر و با اولویت مورد بررسی و تصویب قرار دهد؛ چراکه دولت به آن نیازمند است. بخشی از این بسته هم به شکل آیین‌نامه مصوب ابلاغ شده و بخش دیگری از آن هم به شکل اختیارات دستگاه‌ها به نهادها و وزارتخانه‌ها سپرده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز