خبرگزاری کار ایران

صدراعظم نوری:

شهروندان باید دسترسی آزاد به اطلاعات شهری داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۹۱۱

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: شورا و شهرداری بر این باور است که باید در راستای شفافیت که شعار مدیریت شهری جدید است، دسترسی آزاد به اطلاعات شهری را برای همگان فراهم کند.

به گزارش ایلنا، زهرا صدراعظم نوری در همایش موانع و چالش‌های محیط زیست شهری و نقش راهکارهای هوشمند گفت: شهرها بدون توقف در حال رشد و مهاجرپذیری هستند و به‌طور فزاینده در معرض بحران‌های ناگوار به دلیل تجمع جمعیت به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه هستند.

وی افزود: پیدایش بخش خدمات متورم، حاشیه‌‌نشینی گسترده، فقر، تخریب محیط‌ زیست، فقدان، خدمات شهری، بیکاری پنهان، نبود زیرساخت‌های موجود، فقدان دسترسی به زمین و خانه مناسب و در یک جمله اتلاف سرمایه‌های طبیعی و انسانی ازجمله بحران‌ها و چالش‌های مربوط به افزایش بی‌رویه جمعیت شهرنشین و مدیریت شهری هستند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: امروزه توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها یکی از مسایل مهم و چالش‌های مدیریت شهری در دنیاست. مردم به طور فزاینده‌ای از بخش‌ها و روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند و باعث رشد سریع جمعیت و تمرکز آن در شهرها می‌شوند و این موضوع در وضعیت زندگی، آرامش و آسایش همه شهروندان اثر می‌گذارد.

به گفته صدراعظم نوری شهرها بدون توقف در حال رشد و مهاجرپذیری هستند و به‌طور فزاینده در معرض بحران‌های ناگوار به دلیل تجمع جمعیت به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه هستند.

وی افزود: پیدایش بخش خدمات متورم، حاشیه‌نشینی گسترده، فقر، تخریب محیط‌ زیست، فقدان، خدمات شهری، بیکاری پنهان، نبود زیرساخت‌های موجود، فقدان دسترسی به زمین و خانه مناسب و در یک جمله اتلاف سرمایه‌های طبیعی و انسانی از جمله بحران‌ها و چالش‌های مربوط به افزایش بی‌رویه جمعیت شهرنشین و مدیریت شهری هستند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ حدود ٨٥ درصد مردم در کشورهای توسعه یافته و ٦٥ درصد در کشورهای در حال توسعه در شهرها زندگی خواهند کرد. طی یک دوره ۸۰ ساله میزان شهرنشینی در کشور ایران بیش از دو برابر شده و از ٢٨ درصد در سال ۱۳۰۰ به ٦١ درصد در سال ١٣٧٥ و ٦٥ درصد در سال ۱۳۸۰ و بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ آمار شهرنشینی در کشور به رقم حدود ٧٥ درصد رسیده و تعداد شهرهای کشور از ۲۷۰ در ١٣٤٥ به ٦١٥ شهر در١٣٧٥ و ۱۲۵۰ شهر در سال ١٣٩٦ افزایش یافته است.

صدراعظم نوری اضافه کرد: در نتیجه ترکیب جمعیت کشور از روستائی و عشایری به "اکثریت شهرنشین" مبدل شده است. جمعیت شهر تهران در سال ١٣٧٥ حدود ٧/٦ میلیون نفر، در سال ١٣٨٥ به ٧/٧ میلیون نفر و در سال ١٣٩٥ به ٨/٧ میلیون نفر رسیده است این در حالیست که رشد جمعیت استان تهران در سال ١٣٨٥ که حدود ١١/٢  میلیون نفر بود، در سال ١٣٩٦ به بیش از ١٣ میلیون نفر رسیده است.

وی یادآور شد: از آنجا که شهرها به دلیل توزیع ناعادلانه منابع و امکانات رفاهی و بهداشتی جمعیت زیادی را اضافه بر ظرفیت اکولوژیک و محیط زیستی در آینده جذب می‌کنند بنابراین مدیریت صحیح و استفاده‌ موثر و بهینه از منابع موجود اهمیت زیادی دارد. در این ارتباط موضوع «شهر هوشمند» (Smart City) جهت حل بسیاری از مشکلات و چالش‌های شهرهای کنونی از جمله شهر تهران مطرح شده است.

به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، باید پذیرفت که یک شهر هوشمند بهتر از یک شهر سنتی می‌تواند به چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت واکنش نشان دهد. با بهره‌گیری موثرتر از منابع، دولت‌ها می‌توانند هزینه‌ها را پایین بیاورند، کیفیت زندگی را ارتقا دهند، چالش‌های محیط زیست را پاسخ دهند و نیاز نسل‌های آینده را برآورده کنند.

صدراعظم نوری اضافه کرد: اهمیت این موضوع برای مدیریت شهری باعث شد تا در برنامه پنج ساله اول و در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، شهرداری به این موضوع بپردازد.

وی افزود: بر اساس تعریف جهانی، شهر هوشمند یا Smart City شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیک برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند که این اطلاعات برای مدیریت بهینه شهر، دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. این پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، تجهیزات و منابع شهری که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و کنترل ترافیک و حمل و نقل، تامین برق و انرژی، تامین آب، مدیریت پسماند، اینترنت اشیاء و سایر خدمات اجتماعی برای ارتقای بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری و اتصال آن به شهروندان کمک کند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بدون مشارکت و همکاری شهروندان در هیچیک از برنامه‌های مدیریت شهری موفق نخواهیم بود. این موضوع در مورد اجرای برنامه‌ها و احکام شهر هوشمند هم صدق می‌کند و حتی مهمتر است. اگر بتوان شهروندان را در مدیریت شهری و استفاده از فناوری‌های نوین در شهر همراه کرد در آن صورت می‌توان از یک هوش جمعی برای جاری و ساری کردن قوانین و احکام یک شهر هوشمند استفاده کرد تا بتوان بر مبنای اطلاعات و فناوری ارتباطات تصمیم گیری‌های کرد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: هوش جمعی عامل اصلی موفقیت شهرهای هوشمند است چراکه پذیرش و استفاده از راهکارهای شهر هوشمند نیازمند یک رویکرد کاربرمحور است که مطالبات و مشکلات شهروندان را در نظر می‌گیرد بنابراین برای ایجاد یک شهر واقعی هوشمند باید مشارکت شهروندان و تعامل آن ها با یکدیگر امکان پذیر باشد. مشارکت فعال در تفکرات جمعی و عمیق در ایجاد همکاری میسر باشد و تکنولوژی به عنوان یک توانمندساز که باید در مسیر صحیح به کار گرفته شود.

صدراعظم نوری ادامه داد: برای داشتن شهری با استانداردهای بالای محیط زیست، فضای سبز شاداب و سرزنده، آلودگی هوای کنترل شده، تنفس سبک و راحت نیازمند تولید و مصرف هوشمند انرژی (Smart Energy) در شهر هستیم.

وی اضافه کرد: سیستم‌های هوشمند انرژی میزان مصرف انرژی را زیر نظر قرار می‌دهد و آن را با بازدهی بیشتری مدیریت و حفظ می‌کند. توجه به انرژیهای تجدیدپذیر و محاسبه هزینه های زیست محیطی در قیمت تمام شده آن‌ها و استفاده از تجهیزات و فناوری‌های بهینه سازی مصرف سوخت در منابع متحرک و ثابت می‌تواند تغییرات عظیمی در تولید و مصرف انرژی ایجاد کند و آلودگی هوا، جزایر حرارتی، تولید گازهای گلخانه‌ای و اثر تغییرات اقلیم را در شهر کاهش دهد و کنترل کند.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: در یک شهر هوشمند باید گزینه‌هایی برای حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility) با هدف جابجایی کمتر فراهم شود. با رشد سریع شهرها باید روش‌های حمل و نقل جدیدی معرفی شوند و زیرساخت‌های آن ایجاد شود تا جا به جایی در آن حداقل باشد ولی امکانپذیر بماند. پیاده‌روی، استفاده از موتورهای برقی، دوچرخه‌سواری، مترو و دیگر روش‌های جا به جایی ترکیبی بعضی از راه حل‌هایی است که می‌تواند تا حدودی مشکل ترافیک و حمل و نقل را حل کند. پیدا کردن راه‌ حل‌های جدید و بهتر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و تاثیر مثبتی براستانداردهای محیط زیست داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز