خبرگزاری کار ایران

طلایی در نشست خبری عنوان کرد:

مجمع ادوار مشورتی شورایاران تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۸۵۱

بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد را در شهر تهران داریم / محصول شورایاری‌ها تشکیل پارلمان محلی است / هیات نظارت و هیات اجرایی بر انتخابات شورایاری‌ها تشکیل شده است / برای تایید صلاحیت از مراجع چهارگانه استعلام می‌شود.

عضو شورای شهر تهران درباره استفاده از ظرفیت شورایار‌ها گفت: در تلاش هستیم تا از ظرفیت شورایاری‌های ادوار گذشته استفاده کنیم و برای استفاده بهتر از این ظرفیت، مجمع ادوار مشورتی شورایاران را تشکیل دهیم.

کار اجرایی باید به مردم سپرده شود

مرتضی طلائی در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه درباره برگزاری انتخابات دور چهارم شورایاری‌ها گفت: هدف ما و اصرار برای برگزاری این انتخابات دخالت مردم در اداره جامعه است. همانطور که امام(ره) بعد ازپیروزی انقلاب دستور تشکیل شورای انقلاب و تدوین آیین نامه شورا‌ها را دادند ما نیز تلاش کردیم تا کار را در عرصه اجرایی به خود مردم بسپاریم.

وی افزود: دخالت مردم در اداره جامعه از کلان تا اجرا نیازمند ساختار و سازمان است نمی‌توان از حضور مردم در اداره جامعه سخن گفت اما در بیان نمونه برای آن چیزی برای گفتن نداشت.

وی افزود: شورایاری‌ها بستری است که دخالت مردم در اداره جامعه را محقق می‌کند اصل این موضوع و اصرارمان برای برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها به همین خاطر است که برای نظام، انقلاب و مردم این امکان را فراهم کنیم تا در اداره جامعه حضور داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران گفت: تلاش ما دستاورد خوبی داشت و ایستادگی و مقاومت ما به ثمر نشست و ما اکنون آماده برگزاری انتخابات شورایاری‌ها هستیم.

بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد را در شهر تهران داریم

طلائی با اشاره به اینکه حساسیت‌ها و پیگیری‌های بوجود آمده درباره این انتخابات را به فال نیک می‌گیریم، گفت: نتیجه این حساسیت‌ها این شد که شورایاری‌ها در سطح ملی مورد توجه قرار بگیرند و در آینده شاهد خواهیم بود که دیگر شهر‌ها نیز برای فعال کردن شورایهای خود وارد عمل شوند و امروز ما می‌توانیم ادعا کنیم که بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد ملی را در شهر تهران داریم.

مجمع ادوار مشورتی شورایاران تشکیل می‌شود

وی افزود: شورایاری محلات شهر تهران بین ۵ تا ۶ هزار نفر داوطلب در امور اجتماعی، فرهنگی دارد که به صورت فعالانه کار می‌کنند. علاوه براین در تلاش هستیم تا از ظرفیت شورایاری‌های ادوار گذشته استفاده کنیم و برای استفاده بهتر از این ظرفیت مجمع ادوار مشورتی شورایاران را تشکیل دهیم تا از منتخبان داوطلبان شورایاری‌ها استفاده کنیم در حقیقت این افراد سرمایه‌های مدیریت شهری هستند و نباید به راحتی از کنار آن‌ها عبور کرد.

محصول شورایاری‌ها تشکیل پارلمان محلی است

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید به دولت محلی دست پیدا کنیم گفت: این کارهای انجام شده محصولش تشکیل پارلمان محلی و در دیگر بخش‌ها از جمله سرای محل و ارکان دیگر دولت محلی تشکیل می‌دهند که صددرصد در آن کار مردمی صورت می‌گیرد. در حقیقت کار داوطلبانه برای پاسخگویی به نیاز شهروندان بدون دریافت حقوق و وابستگی مالی اجرا می‌شود.

طلایی تاکید کرد: حمایت قاطع مدیریت شهری از شورای شهر و شهرداری از این نهاد اجتماعی یک اصل است البته قرار نیست شورایاری‌ها توسط شورای شهر و شهرداری مدیریت شوند. شورایاری‌ها قرار است که در محله خود مدیریت داشته و چرخ محله را بچرخانند.

وی افزود: ممکن است برای بروز تخلفات محلی نگرانی‌هایی وجود داشته باشد از این رو ما نظارت و کنترل این نهاد را در دستور کار داریم تا ضمن پیشگیری از بروز تخلف ضریب خطا را نیز به حداقل برسانیم.

شورایاری پل ارتباطی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی

طلایی گفت: گرچه شورایاری‌ها توسط مدیریت شهری شکل می‌گیرند اما پل ارتباطی بین دستگاه‌های اجرایی و مردم هستند. این ظرفیت باید به نیازهای اموزشی خدماتی بهداشتی محلات توجه داشته و آن را ارتقا دهند.

وی افزود: این نهاد اجتماعی در یک محل مکلف است که با سایر نهادهای محلی مانند مسجد، هیات‌های مذهبی، پایگاه بسیج و تشکل‌های مردم‌نهاد همکاری داشته باشد.

۳هزار و ۸۱۵ نفر داوطلب ثبت نام کرده‌اند

وی در تشریح وضعیت ثبت نام انتخابات شورایاری‌ها، گفت: در مجموع ۳ هزار و ۸۱۵ نفر داوطلب ثبت نام کرده که کد رهگیری خود را دریافت کرده‌اند.

وی در ارائه آمار به تفکیک مناطق تهران، گفت: در منطقه ۵، هزار و ۲۴۳ نفر در منطقه ۴، هزار و ۱۵۲ نفر در منطقه ۱۵، هزار و ۱۷۶نفر؛ در منطقه ۲، هزار و ۳۲ نفر و در منطقه یک ۹۶۴ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این میزان مشارکت مردم برای ثبت نام در منطقه یک نسبت به دوره قبل دو برابر شده است.

وی همچنین در ادامه گفت: هزار و ۹۶۴ از افراد ثبت نام کرده متاهل بوده و دو هزار و ۶۴۰ نفر نیز مجرد هستند و همچنین از سایر ادیان نیز ۴۰ نفر به عنوان داوطلب ثبت نام کرده‌اند.

وی در ارائه آمار شغل داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها گفت: در بین ثبت نام کنندگان ۴ هزار و ۳۳۶ نفر کارمند و سه هزار و ۷۰۸ نفر شغل آزاد و هزار و ۵۷۶ نفر دارای فعالیت فرهنگی هستند همچنین در بین ثبت نام شوندگان بازنشستگان و دانشجویان نیز حضور دارند.

تلاش می‌کنیم نیمی از منتخبان بانوان باشند

عضو شورای شهر تهران، گفت: به صورت کلی مطالعات نشان می‌دهد که برای مدیریت بهتر محلی نیازمند یک نگاه حساس و مادرانه و اخلاق ‌مدارهستیم که این نگاه در وجود بانوان وجود دارد. بنابراین در این دوره از انتخابات اصرار ما بر این بود تا بتوانیم شرایطی ایجادکنیم که نیمی از افراد منتخب را بانوان تشکیل دهند. اگر ما از این ظرفیت خوب استفاده کنیم می‌توانیم مدیریت خوبی در مسائل اجتماعی داشته باشیم.

ثبت‌نام داوطلبان اکترونیک انجام شده است

طلائی با اشاره به اینکه ثبت نام داوطلبان کاملا به صورت الکترونیک انجام شده است، گفت: این اولین بار است که ثبت نام داوطلبان کاملا به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی با اشاره به خدماتی که دولت به شورای شهر در انتخابات شورایاری‌ها داشته، گفت: ورود دولت مشکل ما را حل کرد و در عملیاتی شدن مصوبه‌ای که هیات دولت در باره انتخابات شورایاری‌ها داشت وزیر کشور استانداری و فرمانداری تهران کمک زیادی به شورای شهر کردند.

هیات نظارت و هیات اجرایی تشکیل شده است

طلائی گفت: در این دوره از انتخابات برای اولین بار نظارت بر امر انتخابات توسط شورای شهر تهران صورت می‌گیرد از بین اعضا ۹ نفر به عنوان هیات نظارت انتخاب شده‌اند و تعامل و همکاری خوبی بین هیات اجرایی و نظارت وجود دارد.

وی در باره تشکیل هیات اجرایی، نیز گفت: ۲۲ نفر از معتمدان ۲۲ منطقه شهر تهران دعوت شده و از بین آن‌ها ۶ نفر به عنوان اعضای هیات اجرایی تعیین شده‌اند که با نماینده ستاد هماهنگی شورایاری‌ها نماینده شهرداری و نماینده ثبت احوال در مجموع ۹ نفر هیات اجرایی را تشکیل می‌دهند همچنین ۲۲ هیات اجرایی منطقه‌ای نیز وجود دارد که وظایف آن‌ها مشخص شده است.


۲۲ اسفند انتخابات شورایاری‌ها برگزار می‌شود

طلائی با اشاره به اینکه نزدیک به دو هزار شعبه اخذ رای برای انتخابات شورایاری‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: ۲۲ اسفند ماه زمان قطعی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها است که مورد توافق دولت شورای شهر و هیات نظارت بر انتخابات قرار دارد.

عضو شورای شهر گفت: بزرگ‌ترین چالشی که ما با آن مواجه بودیم این بود که اعضای شورایاری‌ها وارد فضای سیاسی نشوند و از سیاسی کاری بدور باشند از این رو انتخاب فرد مناسب برای شورایار‌ها می‌تواند به کم شدن این نگرانی کمک کند مردم باید توجه داشته باشند که چه افرادی را برای شورایاری‌ها انتخاب می‌کنند.

طلائی تایید کرد: متدین بودن و به آرمانهای انقلاب ارزشی و اخلاق مدار بودن و همچنین انگیزه برای همکاری با مدیریت شهری نکاتی است که باید برای انتخاب شورایار‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

هیچ کمکی به داوطلبان برای تبلیغات نمی‌شود
طلائی در پاسخ به سوالی در باره زمان تبلیغات انتخابات شورایار‌ها، گفت: تصمیم نهایی برای زمان نهایی انتخابات امروز قطعی شد طبق برنامه یک هفته قبل از زمان برگزاری انتخابات امکان تبلیغات فراهم می‌شود البته هیچ کمکی به داوطلبان برای تبلیغات نخواهد شد.

برای تایید صلاحیت از مراجع چهارگانه استعلام می‌شود

عضو شورای شهر تهران در باره نوع تعیین صلاحیت افراد منتخب در شورایاری‌ها، گفت: مراجع مشخصی برای بررسی صلاحیت افراد وجود دارد و ما نیز معتقد بر قانون تایید صلاحیت افراد را از مراچع ذیصلاح استعلام می‌کنیم گرچه شورایاری‌ها یک نهاد اجتماعی هستند و شاید لازم نباشد که صلاحیت آن‌ها در این سطح بررسی شود اما ما از مراجع چهارگانه صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم و وظیفه این موضوع بر عهده هیات نظارت بر انتخابات خواهد بود.

طلایی در باره وظایف اصلی شورایاری‌ها، گفت: مصادیق و اختیارات شورایار‌ها در اساس نامه شورایاری ذکر شده است البته ما به دنبال اصلاح آن هستیم مهم‌ترین وظیفه شورایار‌ها نیاز سنجی محلات است و وظیفه دیگرشان رفع این نیاز‌ها است فعالیتهای فرهنگی اجتماعی و آموزشی وخدماتی در محلات نیز برعهده شورایار‌ها گذاشته شده است وظیفه شورایاری‌ها این است که این فعالیت‌ها را باتوجه به منطقه‌ای که در آن حضور دارند بومی سازی کنند. شورایار‌ها حق دخالت در امور اجرایی و شهرداری را ندارند و تنها وظیفه‌شان پیگیری مطالبات محلشان است.

وی در پایان در باره نظارت براجرای انتخابات و جلوگیری از ورود افرادی که در آن محل زندگی نمی‌کنند در پای صندوق‌های رای، گفت: هماهنگی‌هایی با ثبت احوال انجام شده است شناسنامه افراد به مهر انتخابات مهمور می‌شود همچنین در این باره به داوطلبان آموزشهای لازم در باره تبلیغات داده شده و در تلاش هستیم این امکان را فراهم کنیم افراد بر اساس کد ملی رای بدهند تا رای دادن در محل توسط خود افراد محلی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز