خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی مطرح شد:

بررسی علمی تجارب اجرایی زیر گذر عابر پیاده در چهارراه ولیعصر

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۸۷۰

بر اساس آمار گزارش شده از اداره راهنمایی و رانندگی شهر تهران در پنج سال گذشته بیش از ۳۵ درصد تلفات جانی مربوط به حوادثرانندگی و عابرین پیاده بوده است.

معاون مطالعات زیرساخت و طرح جامع مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در نشست تخصصی «ایمنی عابرین پیاده» گفت: از ابتدای امسال مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نشست‌ها‌ی علمی به منظور نزدیک شدن دو حوزه نظری و اجرایی و تبادل آراء و نظرات در محل دانشگاه‌های شهر تهران را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، ‌ ساسان بصیری در خصوص موضوع نشست و اهمیت آن بیان کرد: بر اساس آمار گزارش شده از اداره راهنمایی و رانندگی شهر تهران در پنج سال گذشته بیش از ۳۵ درصد تلفات جانی مربوط به حوادثرانندگی و عابرین پیاده بوده است. این مسئله و اهمیت آن انگیزه‌ا‌ی برگزاری نشست ایمنی عابر پیاده در دانشگاه علم و صنعت به عنوان یکی از قطب‌های علمی حمل و نقل کشور است.

همچنین در این نشست تخصصی معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۶ شهرداری تهران به تشریح طرح زیرگذر چهار راه ولیعصر پرداخت و این طرح را به نخستین تجربه احداثزیر گذر ویژه عابرین در تهران بیان کرد.

باقر اسدی این طرح که از جمله موارد تأمین همزمان ایمنی و امنیت عابرین پیاده از طریق غیر همسطح سازی مسیر عبور آنها بود را، اولین تجربه احداثزیرگذر ویژه عابرین در تهران دانست.

اسدی افزود: چهارراه ولیعصر تقاطع طولانی‌ترین خیابان شرقی - غربی با طولانی ترین خیابان شمالی جنوبی تهران است و به طور متوسط ساعتی ۶۰۰۰خودرو، ۲۶۰ اتوبوس و ۱۴۵۰۰ نفر در آن تردد دارند، لذا حجم بالای عبور و مرور لزوم غیر همسطح سازی آن را فراهم کرد.

وی با اشاره به معارضان پروژه و پیچیدگی‌های خاص آن، اجرای این پروژه را یکی از معدود پروژه‌های متفاوت شهری دانست که تجارب حاصل از آن می‌تواند راهگشای مدیریت شهری در انجام این قبیل پروژه‌ها باشد.

طراحی مناسب معابر پیاده؛ راه حلی برای افزایش و راحتی سفرها

رییس مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی حمل و نقل جاده‌ای دانشگاه علم و صنعت نیز در این نشست تخصصی به تشریح پروژه مدل و شبیه سازی عابر پیاده پرداخت‌ و نقش تعیین کننده و مهم عابر پیاده در بحثطراحی شهری، فراهم کردن فضای ایمن، راحت و مناسب برای عابرین یک حق شهروندی بیان کرد.

افشین شریعت ادامه داد: طراحی درست و مناسب در این زمینه می‌تواند به افزایش سفرهای پیاده و راحتی آن و همچنین کاهش مشکلات زیست محیطی و ترافیکی منجر شود.

وی با تأکید بر مدل سازی و شبیه سازی برای ارزیابی درست رفتار شهروندان بیان کرد: امروزه در دنیا کاربرد این روش در طراحی‌های شهری بسیار رایج و متداول است و می‌توان در زمینه‌های مختلف و در جهت شناخت صحیح تقاضا و در نهایت تخصیص بهینه تسهیلات شهری از آن بهره برد.

ایجاد بازارچه‌های سنتی درون محله‌ای و ایمنی تردد عابرین

توکلی کاشانی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان بود که نقش ساختار شبکه معابر شهری در ایمنی عابران پیاده را مورد بحثو بررسی قرار داد.

وی با اشاره به آسیب شناسی ساختار معابر شهری و مصادیق نامناسب این شبکه اظهار کرد: از جمله مصادیق طراحی نامناسب شبکه معابر، عدم رعایت سلسله مراتب راه‌ها و توزیع نامناسب جریان ترافیک و همچنین توزیع نامناسب کاربری زمین می‌باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، ایجاد بازارچه های سنتی درون محله های مسکونی را به عنوان راهکاری مؤثر برای ایمنی تردد عابرین پیاده و ایجاد رونق اقتصادی در محله و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های تملک و تعریض معابر بیان کرد.

وی جداسازی ترافیک موتوری از غیر موتوری و توسعه‌ محله های پیاده محور را از دیگر اقدامات مؤثر در جهت ارتقاء ایمنی عابرین پیاده دانست.

گفتنی است، ‌ مشروح مطالب ارائه شده نشست تخصصی «ایمنی عابر پیاده» در سایت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به آدرس rpc. tehran. ir قابل مشاهده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز