خبرگزاری کار ایران

در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد؛

نشست مشترک نمایندگان تهران در شورای شهر و مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۷۴

بذر پاش، طلا، رحماندوست، هاشمی و خانم طبیب‌زاده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و آقایان سروری، دوستی، شجاع پوریان، حکیمی‌پور و خانم الهه راستگو از شورای اسلامی شهر تهران به عنوان اعضای این کار گروه تعیین شدند.

ایلنا: نشست مشترک نمایندگان تهران در شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی به میزبانی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد و در این نشست نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی بر حل معظلاتی نظیر آلودگی هوا، معظلات اجتماعی و محرومیت زدایی تاکید داشتند و از سوی مقابل اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز بر گسترش حمل و نقل عمومی و تخصیص اعتبارات دولتی، لزوم تحقق در آمد‌های پایدار و نیز بهبود کیفیت هوای تهران تاکید داشتند.

احمد مسجد جامعی: لزوم تعامل و گفتگو بین دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی

در ابتدای این نشست احمد مسجد جامعی به عنوان رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه باید زمینه تعامل و گفتگو بین دستگاه‌های نظارتی و حاکمیتی فراهم شود گفت: با توجه به اینکه ۷ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران سابقه پارلمانی مجلس دارند، باید گفت که شورای چهارم از تجربه قانون گزاری هم سود می‌برد. وی ادامه داد در مجلس شورای اسلامی هم اعضایی هستند که سابقه عضویت شورای شهر رادارند که این امر می‌تواند موجبات تعامل و گفت گو را بیشتر فراهم کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: همکاری مشترک بین دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی موضوعی است که هم به نفع مردم و هم به نفع مسئولان است از اینرو باید زمینه‌ای فراهم شود تا چنین گفت‌و‌گو‌های مشترکی هم در سطح ملی و هم در سطح شهر تهران ایجاد گردد.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات شهر تهران ابراز کرد: امروزه تهران از مشکلات بسیاری رنج می‌برد که آلودگی هوا یکی از آن‌ها است همانطور که آسیب دیدن هویت معماری شهر تهران یکی از مشکلات جدی آن است، به طوری که در حوزه زیبایی و سیمای معماری و عملکرد دچار مشکلات فراوانی هستیم.

مسجد جامعی ادامه داد: به فراخور مشکلات شهر تهران کمیسیون‌هایی در شورای اسلامی شهر تهران برای اولین بار تشکیل شد که کمیسیون معماری و شهر سازی و نیز کمیسیون نظارت و بازرسی از جمله این کمیسیون‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: سعی ما بر این بوده است که سه رویکرد سلامت، عدالت و مشارکت بین بخشی در این کمیسیون‌ها حاکم شود که تا حد زیادی این امر در عملکرد کمیسیون‌ها نمایان بوده است.

حسین مظفر: آلودگی هوا مهم‌ترین مشکل تهران است

حسین مظفر با بیان اینکه چنین نشست‌هایی می‌تواند منشا اثر برای حل مشکلات مردم تهران شود گفت: تهران پیشانی کشور است و پایتخت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور به شمار می‌رود که نقش مهمی در تصمیم سازی کشور را ایفا می‌کند. با این وجود این ابر شهر از مشکلات فراوانی رنج می‌برد در حالی که برخی از نمایندگان شهر ستان‌ها در مجلس شورای اسلامی جهت گیری درستی در حل مشکلات تهران ندارند و در برخی اوقات حساسیت کاذبی نسبت به پایتخت ایجاد می‌کنند.

وی افزود: این تفکر که امکانات در اختیار تهران است تفکر درستی نیست که برخی نمایندگان شهرستانی دارند، چرا که در تهران مناطقی وجود دارد که از محرومیت شدیدی رنج می‌برد.

وی با اشاره به اینکه امروزه آلودگی هوا مهم‌ترین مشکل مردم تهران است، بیان کرد: امروزه سلامت شهروندان تهرانی به خطر افتاده، اعتیادی که در شهر تهران وجود دارد شایسته پایتخت نظام نیست، بیکاری که گریبان شهروندان این شهر را گرفته بر این شهر روا نیست در حالی که تهران از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است.

مظفر همچنین خاطرنشان کرد: در حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس از شهر تهران هستند و با توجه به حضور ۳۱ نفر اعضای شورای شهر و نیز مجموعه شهرداری می‌توان گفت ظرفیت مناسبی برای انسجام و هماهنگی بیشتر وجود خواهد داشت تا با حل مشکلات این شهر یادگار خوبی برای آیندگان به جا بگزاریم.

در ادامه نشست حسن طلا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئول نوبت دهی به اعضای حاضر در نشست شد که نوبت دهی از دکتر حافظی شروع شد.

رحمت الله حافظی: تولید سوخت از پتروشیمی‌ها باید متوقف شود

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مواد غذایی سه اولویت اصلی کمیسیون سلامت است، گفت: امروزه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آلودگی هوا سرطان زا است که از عوامل متعددی ناشی می‌شود.

وی در تشریح این عوامل افزود: سوختی که توسط پتروشیمی تولید می‌شود یکی از عوامل مهم در تولید آلودگی هوا است؛ شما ببینید نفت خام می‌رود پالایشگاه برش می‌خورد سوخت بیرون می‌آید این سوخت به پتروشمی وارد می‌شود و موادی به آن افزوده می‌شود و مایعی که از آن خارج می‌شود نیز برش خورده که مایعی حاصل می‌شود که درجه جوش آن معادل بنزین است و بعد بنزن به آن اضافه می‌کنیم که خود بنزن نیز سرطان زا است. علت اینکه می‌بینیم از اواخر سال ۸۹ ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون به شدت افزایش یافته همین است.

حافظی با اشاره به اثرات نامناسب سوخت موجود، افزود: درخواست ما این است که تولید سوخت از پتروشیمی هر چه سریع‌تر متوقف شود.

وی ادامه داد: سالانه ۸ میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا بر جامعه تحمیل می‌شود حال آنکه راهکار مشخصی برای حل بحران آلودگی هوا وجود دارد که می‌توان به ایجاد دولت الکترونیک اشاره کرد.

وی تصریح کرد: توسعه حمل و نقل عمومی نیز از جمله راهکار‌های حل آلودگی هوا است آنچنان که در بودجه سال ۹۳،۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است. از سوی دیگر ترویج انرزی‌های پاک نیز می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

وی خاطرشنان کرد: آن روزی که طرح زوج و فرد به صورت سراسری اجرا می‌شود و حق مسلم شهروندان از آنان زایل می‌شود باید خسارت آن را از خودروساز گرفت، خودرو سازی که خودرو آلاینده تولید می‌کند.

حافظی همچنین به معضل آلودگی صوتی اشاره کرد و ابراز کرد: آلودگی صوتی چون دیده نمی‌شود آن را احساس نمی‌کنیم. یک موتور سیکلت ۹۲ دسی بل آلودگی ایجاد می‌کند در حالی که آلودگی صوتی مجاز و استاندارد مناطق مسکونی ۵۵ دسی بل در روز و ۴۵ دسی بل در شب است.

وی به موضوع بوق زدن هم اشاره کرد و اظهار کرد: ۸۰ درصد از بوق زدن‌های شهروندان در مواقع غیر اظطرار است و ۲۰ درصد باقیمانده نیز به واسطه تعجیل و شتاب افراد است. در چنین شرایطی دستگاه‌های تبلیغی نظیر صدا و سیما خیلی راحت می‌توانند بوق زدن ممنوع را به شهروندان آموزش دهند.

حافظی همچنین به سلامت مواد غذایی اشاره کرد و گفت: امروزه ما به شهروندان توصیه می‌کنیم که از میوه و سبزی استفاده کنند اما به آن‌ها نمی‌گوییم این مواد غذایی یا پیازی که سرانه جهانی آن ۴ کیلوگرم در سال است و ما ۲۱ کیلوگرم در سال مصرف می‌کنیم دارای نیترات معادل ۵ برابر استاندارد است، این یعنی سرطان زا بودن. سیب زمینی و خیار و گوجه فرنگی هم همین وضعیت را دارند. امروز سرب موجود در مرغ به میزان ۵۰ درصد رسیده که از جمله عوامل تهدید کننده سلامت شهروندان به شمار می‌رود.

عبدالمقیم ناصحی: متشرع بودن مردم سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تشرع مردم سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود گفت: امروز شبیخون فرهنگی یک هشدار است که مقام معظم رهبری نیز بر مبارزه با آن تاکید داشتند. در این راستا اگربتوانیم از طریق اقدامات فرهنگی و دینی مردم را به سمت متشرع بودن جذب کنیم یعنی توانسته‌ایم در این مبارزه موفق باشیم.

مهدی هاشمی: رفع آلودگی هوا تنها و اولین خواسته ما از رییس جمهور بود

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوا تنها و اولین خواسته ما از دولت یازدهم بود ولی به رغم اطلاعات فراوانی که جمع آوری شده بود بازخورد مناسبی را مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین مشکل تهران آلودگی هوا است و این موضوع در کمیسیون عمران مجلس به عنوان عمده‌ترین کمیسیونی که در این امر نقش داشته باشد مورد بررسی قرار گرفت اما از سوی دولت و شهرداری به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار نگرفت.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد مدیریت ایمنی و بحران شهر تهران است که مورد غفلت قرار گرفته واقع شده، ما امروز امیدواریم که بلایای طبیعی در تهران رخ ندهد اما اگر اتفاق بیافتد با مشکلات پیچیده‌ای مواجه خواهیم شد که امیدوارم با حضور نمایندگان و اعضای شورا این موضوع به عنوان یک امر محوری مورد بررسی قرار گیرد.

علیرضا دبیر: معوقات دولت به شهرداری هر چه زود‌تر پرداخت شود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عدم تخصیص اعتبارات دولتی در بخش‌های مختلف موجب کاهش بازدهی شهرداری شده است گفت: امروز ما برای احقاق حق مردم به ویژه در بخش در آمد‌های پایدار چشم به شما بزرگواران داریم.

دبیر ادامه داد: در یک نظر سنجی از شهروندان تهرانی ۹۷ درصد از شهروندان رفع آلودگی هوا را به عنوان اولویت نخست خود معرفی کرده‌اند و ۹۳ درصد از شهروندان هم تکمیل مترو، حال آنکه تحقق این امور نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی است.

وی افزود: امروز ساخت یک کیلومتر مترو ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد حال آنکه بودجه شهرداری تهران برای سال ۹۲،۱۴ هزار میلیارد تومان است که از این بخش ۴ هزار میلیارد تومان صرف بدهکاری‌های شهرداری می‌شود.

دبیر با اشاره به در آمد‌های پایدار و ناپایدار شهر تهران ابراز کرد: ما دو نوع در آمد داریم، درآمد پایدار و درآمدناپایدار که‌‌ همان فروش تراکم است. در بخش در آمد‌های ناپایدار باید گفت که مدیریت شهری نمی‌تواند درآمد واقعی را کسب کند اما در کسب در آمد‌های پایدار باید گفت که نمایندگان می‌توانند کمک شایانی به مدیریت شهری کنند.

وی ادامه داد: بعد از سهمیه بندی سوخت مقرر شد ۱۰ درصد سهمه سوخت به شهرداری‌های کل کشور اختصاص یابد که این امر محقق نگشته و وزیر کشور باید آن را پیگیری کند.

وی خاطر نشان کرد: سهم شهرداری‌ها از جرائم راهنمایی و رانندگی موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود. این در حالی است که سهم جرائم تمام شهرداری‌ها پرداخت شده و تنها شهرداری تهران از این امر بی‌بهره مانده است.

دبیر همچنین تصریح کرد: امروز شهروندان انگیزه‌ای در پرداخت عوارض نوسازی، کسب و پیشه و پسماند ندارند حال آنکه عوارض جز در آمد‌های پایدار محسوب می‌شود. در این شرایط وضع قوانینی نظیر قطع انشعاب‌های آب و برق که موجب الزام مردم برای پرداخت عوارض شود می‌تواند مفید به فایده افتد.

وی گفت: موضوع نهایی بحثفاینانس‌ها است؛ در سال گذشته از ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار یارانه‌ای مترو تنها ۱۰ میلیارد تومان و از ۳۰۰ میلیارد اعتبار عمرانی تنها ۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است در چنین شرایطی نمی‌توان به ساخت ۳۰ کیلومتر مترو در سال امید داشت.

دبیر در پایان تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم کار گروه‌هایی که از دل این نشست‌ها بیرون می‌آید کار گروه‌های عملیاتی باشند تا بتوانیم بر حل مشکلات فائق آییم.

مجتبی رحماندوست: مدعی العموم باید شکایات مردم را پیگیری کند

عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی هوا باید متولی خاصی داشته باشد، گفت: در جلسه‌ای که شهردار تهران در مجلس شورای اسلامی داشتند بر این نکته که شهرداری می‌تواند متولی آلودگی باشد به شرط آنکه اختیارات تام داشته باشد تاکید کردند و من فکر می‌کنم این موضوع باید محقق شود.

رحماندوست ادامه داد: وقتی شهروندان با عواملی مواجه هستند که سلامتشان را تهدید می‌کنند نظیر آلودگی هوا و یا نیترات‌های موجود در مواد غذایی نمی‌توانند به طور خصوصی طرح شکایت کنند در چنین شرایطی باید مدعی العموم وارد شود و پیگیر حقوق و شکایات مردم باشد.

ابوالفضل قناعتی: دولت سهم خود از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را بپردازد

ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهاراتی شبیه به دبیر ارائه کرد. وی با اشاره تخصیص اعتبارات مصوب دولت در بخش حمل و نقل عمومی گفت: امروزه برای ساخت ۱۰۰ کیلومتر مترو نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان هستیم که از این مبلغ ۳۰ میلیارد برای واگن سازی و مابقی در بخش عمرانی هزینه می‌شود. این در شرایطی است که دولت تعهد پرداخت ۵۰ درصد اعتبارات مترو بر عهده دارد که اگر سهم پرداخت دولت محقق می‌شد به جای ساخت ۱۰ کیلومتر می‌توانستیم ۳۰ کیلومتر مترو در سال بسازیم.

وی ادامه داد: مدیریت شهر تهران برای سال ۹۳ ساخت ۳۰ کیلومتر مترو را هدف گذاری کرده و ۳ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی نیز پیش بینی کرده که البته نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی هم هست.

قناعتی همچنین به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۶۶۰۰ اتوبوس فعال در ناوگان شرکت واحد فعال است حال آنکه بر اساس قاعده باید سالی یک هزار اتوبوس به ناوگان تخصیص داده شود. نوسازی یک دستگاه اتوبوس هم در حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت که از این سهم ۸۲.۵ درصد را دولت باید متعهد شود حال آنکه این امر محقق نشده است. از طرفی ۸۰ هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد که از این تعداد ۸۸۰۰ دستگاه تاکسی پیکان فرسوده است که باید هر چه سریع‌تر نوسازی شوند.

وی در پایان یاد آور شد: بافت فرسوده یکی دیگر از مشکلات شهر تهران است که باید گفت دولت در این بخش هم اقدامات اندکی انجام داده، بنابراین با وجود برخی انتقاد‌ها به مجموعه شهرداری باید گفت اگر دولت تعهدات خود را انجام می‌داد مجموعه شهرداری بهتر می‌توانست به اهداف خود و خدمت رسانی به شهروندان دست یابد.

علیرضا محجوب: ۱۰۰ هزار آواره در تهران وجود دارد / کارگران خدمات شهری باید معاینه مداوم شوند

محجوب با بیان اینکه رویکرد وی بیشتر بر موضوعات اجتماعی است، گفت: از سال ۶۲ تا به امروز سرعت بزرگ شدن شهر ۱۷ برابر رشد داشته به گونه‌ای که مهاجرت یکی از عوامل مهم آن بوده است.

وی در ادامه افزود: در شهر تهران در هر شب ۱۰۰ هزار آواره وجود دارد که در خیابان‌ها و بوستان‌ها و زیر پل‌ها می‌خوابند. ارائه این آمار از سوی محجوب موجبات اعتراض چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای شورا را فراهم آورد به گونه‌ای که کوچک‌زاده نماینده مجلس گفت: این آمار استناد علمی ندارد ولی با این حال محجوب بر این آمار پافشاری نمود.

محجوب همچنین ابراز کرد: ساماندهی کارگران یکی دیگر از اقداماتی است که باید به آن رسیدگی شود و با اینکه جانمایی‌های فراوانی برای آن تدارک دیده شده اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی همچنین به موضوع کارگران زیر مجموعه شهرداری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در بخش جمع آوری زباله است که کارگران این بخش با مشکلات بهداشتی مواجه هستند. در حالی که برای اینگونه مشاغل موظف به معاینه ادواری کارگران هستیم اما اقدام خاصی در این حوزه به عملا نیامده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز