خبرگزاری کار ایران

مدیر معماری، شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خبر داد:

بررسی رویکرد اسلامی - ایرانی در تدوین ضوابط ساخت و ساز شهری

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۲۹

جایگاه هویت اسلامی، بومی و سرزمینی در شهرسازی و معماری امروزه تهران واجد اهمیت بسیار ‎است و این مسئله در توسعه شهر و ساخت و سازهای آن اغلب مورد غفلت واقع شده و در بسیاری از ابنیه ساخته شده، مسأله هویت اسلامی - ایرانی به عنوان یک امر بسیار مهم به چالش اساسی کشیده شده است.

ایلنا: مدیر معماری، شهرسازی و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اهمیت رویکرد اسلامی - ایرانی در تدوین ضوابط ساخت و ساز شهری، گفت: جایگاه هویت اسلامی، بومی و سرزمینی در شهرسازی و معماری امروز تهران واجد اهمیت بسیار ‎است و این مسئله در توسعه شهر و ساخت و سازهای آن اغلب مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش ایلنا، " محمد رضا فرزاد بهتاش " با اعلام این خبر گفت: رشد بی‌رویه و لجام‌گسیخته، دور ماندن از ارزش‌ها، اصول و دانش فنی غنی معماری و شهرسازی اسلامی و بومی ایران، نقصان سیاست‌ها و ضوابط کلان راهبردی در حوزه مدیریت شهری در گذشته و عدم آموزش صحیح شهروندان در اغلب موارد باعثچند‌گانگی و آشفتگی فضایی - کالبدی و در‌‌نهایت منجر به ناهمگونی سیما و منظر و اغتشاش هویتی و بصری محیط شهری در کلان‌شهرهایی چون تهران به‌عنوان پایتخت ایران و یکی از کلان‌شهرهای مهم آسیا شده‌ است.

به گفته وی، جایگاه هویت اسلامی، بومی و سرزمینی در شهرسازی و معماری امروزه تهران واجد اهمیت بسیار ‎است و این مسئله در توسعه شهر و ساخت و سازهای آن اغلب مورد غفلت واقع شده و در بسیاری از ابنیه ساخته شده، مسأله هویت اسلامی - ایرانی به عنوان یک امر بسیار مهم به چالش اساسی کشیده شده است.

بهتاش تصریح کرد: پیامد چنین رویکردی به همراه کم و یا بی‌توجهی به هویت فرهنگی و اعتقادی شهروندان، به گسترش فضا‌ها و مکان‌ها توأم با بحران هویت منجر شده است، به نحوی که مخاطبان شهر قادر به درک معنای آن نبوده و ارتباط میان مردم و این فضا‌ها و اماکن به تحقق تعلق خاطر منجر نمی‌شود.

دبیر کمیته پژوهشی شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: باور‌ها و ارزش‌های مذهبی - ملی نقش انکارناپذیری چه در عرصه نظری و چه از جنبه عملی در ارتقای زیبایی عینی و ذهنی شهر‌ها دارند و این در حالی است که ویژگى یک شهر زیبا در شهرهای کهن ایرانی اسلامی را باید در تعامل میان عناصر عینى(بنا‌ها و ساختمان‌ها) و عناصر ذهنى(برداشت‌ها و ادراک شهروندان) موجود در شهرهای کهن جستجو کرد.

بهتاش خاطر نشان کرد: براین اساس در نشست تخصصی با عنوان «رویکرد اسلامی - ایرانی برگزار خواهد شد تا در تدوین ضوابط ساخت و ساز شهری» با هدف ساماندهی و شکل بخشیدن به توسعه آتی معماری و شهرسازی تهران درجهت دستیابی به شهری واجد هویت با رویکردی اسلامی – ایرانی، تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اهداف این نشست گفت: تلاش درجهت خلق فضای شهری واجد هویت با تکیه بر فرهنگ و هویت معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی؛ تلاش در جهت ارتقای کیفیت بصری سیما و منظر کلان شهر تهران؛ کاهش اغتشاش و افزایش میزان هماهنگی در منظر شهری تهران به واسطه جلوگیری از بروز ناهماهنگی‌های بصری و کارکردی در فضاهای شهری، از دیگر اهداف این نشست است که ۲۰ آبان در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز