خبرگزاری کار ایران

یک آسیب‌شناس:

۲۵درصد مهد کودک‌رفته‌ها، والدینشان را به خانه سالمندان می‌فرستند

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۶۷

بهتر است که والدین از بزرگتر‌ها و حتی فزرندان خود در انجام کار‌ها مشورت بگیرند و آنان را حتی به صورت صوری در مسایل خانه و خانواده درگیر کنند چراکه این عمل علاوه بر برقراری تعامل بین اعضای خانواده موجب می‌شود تا افراد در مقابل اتفاق‌ها و مشکلات مسیولیت‌پذیر شوند.

ایلنا: یک آسیب‌شناس گفت: بر اساس یک تحقیق انجام شده بین افرادی که والدین خود را به خانه سالمندان می‌فرستند انجام شده است به این نتیجه رسیدند که ۲۵ درصد افرادی که والدین سالخورده خود را به خانه سالمندان می‌فرستند، کودکی خود را در مهد‌کودک‌ها گذرانده‌اند.

مجید ابهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا به پیشرفت‌های اقتصادی و تکنولوژی اشاره کرد و گفت: این پیشرفت‌ها که لحظه به لحظه زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است همراه با خود ضمن آوردن رفاه و آسایش نسبی، آسیب‌هایی را نیز پدید آورده است.

وی ادامه داد: عظمت روحی و عاطفی انسان در جایگاه بالاتری از ماشین قرار دارد و فقط پیچیدگی‌های رفتاری و روانی انسان می‌تواند درک متقابل از رفتارهای انسانی داشته باشد ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که روز به روز ماشین‌های بیشتری جایگزین انسان‌ها می‌شوند.

ابهری با بیان اینکه جایگزینی ماشین به جای انسان یکی از عوارض و آسیب‌های ناشی از پیشرفت‌ها و تکنولوژی است، افزود: این جایگزینی بدون شک یکی از اصلیترین عوامل کاهش روابط انسانی و عاطفی است؛ کاهش روابط انسانی به دنبال خود روابط خشونت آمیز را به همراه دارد و تعامل‌های اجتماعی نابود می‌کند.

ابهری ضمن با بیان اینکه هدف اصلی از پیشرفت در فناوری برداشتن فاصله‌ها و دسترسی به امکانات و تسهیلات برای روابط بین آنسان‌ها بوده است، خاطر نشان کرد: در ظاهر شاید به این امر دست پیدا کرده‌ایم ولی طی یک ارزیابی میدانی که در بین افراد درباره آخرین دیدارشان با والدین یا خویشاوندان انجام شده است، ‌فاصله زمانی موجود، نشان می‌دهد که این تسهیلات نتوانسته است در گسترش روابط تاثیر گذار باشد چراکه روز به روز این روابط در کنار پیشرفت فناوری‌ها تنزل داشته است.

عوامل کاهش روابط انسانی و عاطفی

این آسیب‌شناس مسائل و مشکلات اقتصادی را یکی از عوامل مهم دیگر در کاهش روابط انسانی عنوان کرد و ادامه داد: مشکلات اقتصادی باعث شده تا اولویت رفتار‌ها و تلاش‌ها رفع نیازهای معیشتی خانواده باشد و این فشارهای اقتصادی به جایی رسیده است که حتی افراد رفع نیازهای معیشتی خود را بر دیگر اعضای خانوادهٔ خود ارجح می‌دانند که این دیدگاه در روابط عاطفی بین افراد تایر به سزایی گذاشته است.

وی ادامه داد: اوضاع اقتصادی در گذشته به شکلی بود که پدر خانواده به تنهایی می‌توانست نیازهای معیشتی خانواده خود را فراهم کند و یا در ‌‌نهایت از اعضای خانواده در شغل خود برای امرار معاش خود یاری می‌گرفت ولی اکنون این روابط به شدت کم‌رنگ شده است و خبری از جمع‌های خانوادگی به معنای گذشته خود وجود ندارد.

ابهری دیگر معضل مهم در کاهش روابط اجتماعی و انسانی را رواج ماهواره‌ها و برنامه‌های ویرانگر خانواده‌ها دانست و افزود: نفوذ ماهواره‌ها به کانون‌خانواده موجب شده است تا فرزندان خانواده الگوی نامناسب و متناقض با ارزش‌های ملی و اسلامی بهره گیرند و این الگو‌برداری که بی‌شک در رفتار‌های آنان نقش آفرینی می‌کند، خیانت، دروغ و بسیاری از رفتارهای ناهنجار را در خانواده جاری می‌کند.

این آسیب‌شناس تخصصی شدن کار‌ها را یکی از دستاوردهای پیشرفت‌های فناوری عنوان کرد و افزود: این تخصصی شدن کار‌ها باعث شده است تا بسیاری خانواده‌ها به بهانه اینکه نگهداری از اعضای خانواده همچون فرزندان یا سالمندان نیازمند تخصص ویژه است، کودکان را به مهدکودک و والدین خود را به خانه سالمندان بفرستند.

وی ادامه داد: فرستادن کودکان به مهد و سالمندان به خانه سالمندان موجب می‌شود تا روابط بین اعضای خانواده به شدت صدمه ببیند و این عمل تاثیر به سزایی بر رفتار کودکان می‌گذارد به طوری که بر اساس یک تحقیق انجام شده بین افرادی که والدین خود را به خانه سالمندان می‌فرستند انجام شده است به این نتیجه رسیدند که ۲۵ درصد افرادی که والدین سالخورده خود را به خانه سالمندان می‌فرستند، کودکی خود را در مهد‌کودک‌ها گذرانده‌اند.

ابهری با بیان این‌ که تعامل بین اعضای خانواده یک شرط مهم در برقراری روابط عاطفی بین افراد است، تصریح کرد: بهتر است که والدین از بزرگتر‌ها و حتی فزرندان خود در انجام کار‌ها مشورت بگیرند و آنان را حتی به صورت صوری در مسایل خانه و خانواده درگیر کنند چراکه این عمل علاوه بر برقراری تعامل بین اعضای خانواده موجب می‌شود تا افراد در مقابل اتفاق‌ها و مشکلات مسیولیت‌پذیر شوند.

راهکار کاهش آسیب‌های ناشی از توسعه و رشد فناوری

وی مهم‌ترین راهکار در بازگشت روابط انسانی و عاطفی به جامعه را در آشتی بین فناوری و سنت دانست و افزود: ژاپن به عنوان یک کشور موفق در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی الگویی مناسب برای کشور ما باشد چرا که در این کشور با وجود پیشرفت‌های بزرگ هم‌چنان برای سنت‌های خود ارزش زیادی قائل است؛ افراد مسن و با تجربه در کنار جوانان در جهت پیشرفت کشور تلاش می‌کنند و سالمندان از احترامی ویژه‌ای در بین افراد جامعه برخوردار هستند.

این آسیب‌شناس درباره روابط عاطفی بین افراد در کشور گفت: خوشبختانه در کشور این روابط هنوز در سطح مطلوبی قرار دارد ولی غفلت از این شاخصه مهم می‌تواند ضربه‌های سنگینی را به کشور وارد کند لذا موظف هستیم هرچه زود‌تر یک پیوند بین سنت و تکنولوژی برقرار کنیم.

وی ادامه داد: هرچه از سنت دور شویم کمتر می‌توانیم از ظرفیت‌های تکنولوژی استفاده کنیم و بیشتر درگیر آسیب‌های ناشی از توسعه صنعتی می‌شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز