خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی خبر داد:

کلنگ زنی بزرگ‌ترین پروژه آب‌رسانی به عشایر خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از اجرای عملیات احداث بزرگ‌ترین پروژه آب‌رسانی به 50 محله عشایری در سرخس و کلات تا پایان سال آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران ، حسین صفرپور در جلسه شورای عشایری قوچان که در بخش باجگیران این شهرستان برگزار شد با اشاره به اینکه آب‌رسانی بزرگ‌ترین معضل عشایر خراسان رضوی است، اظهار داشت: بزرگ‌ترین پروژه آب‌رسانی به 50 محله عشایری استان در سرخس و کلات تا پایان سال آینده استارت خواهد خورد که نیازمند 8 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 100 درصد جمعیت 35 هزار نفری عشایر این استان با تانکر آبرسانی می شوند، بیان کرد: با توجه به خشکسالی های مداوم در مناطق عشایری این استان، سالانه حدود هشت هزار تانکر آبرسانی به این مناطق اعزام می شود.

صفرپور گفت: آبرسانی با این شیوه پایدار نیست و هزینه سنگین در پی دارد و در مواردی نیز به دلیل فرسوده بودن تانکرها، بهداشت لازم رعایت نمی شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی اذعان داشت: در طول سال به طور متوسط حدود شش میلیارد ریال در این حوزه اعتبار اختصاص می یابد که به هیچ وجه جوابگوی این نیاز نیست.

وی با اشاره به آبرسانی ثابت و از طریق لوله برای عشایر اظهار کرد: در این راستا سه سال قبل پروژه آبرسانی با لوله به طول 167 کیلومتر برای 13 محله عشایری منطقه سبزوار و بردسکن به انجام رسید و امسال هم دو منطقه کلات با 150 خانوار با 17 کیلومتر لوله کشی آبرسانی شد و هم اکنون در صدد توسعه این طرح به سایر مراکز عشایری استان هستیم.

وی با بیان اینکه باید به نحو مطلوب درباره مسائل زیربنایی عشایر مثل آب، راه، گاز و اسکان آن‌ها اقدام شود، عنوان کرد: امور عشایر خراسان رضوی به دنبال به حداقل رساندن آبرسانی با تانکر برای عشایر است و به جای آن می‌خواهد آب بهداشتی از طریق لوله‌کشی را برای آن‌ها فراهم سازد.

کد خبر : ۳۹۴۱۱۱