خبرگزاری کار ایران

مجری طرح شناسنامه‌دار کردن سگ‌های کار کشور در گفتگو با ایلنا:

آموزش‌پذیری و استعداد، شاخص تعیین سگ کار است / مزایای شناسنامه‌دار شدن سگ‌های کار، بسیار زیاد است

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۸۱۸

بر اساس قانون نظام دامپروری کشور و در راستای تحقق آیین نامه اجرایی ماده 10 این قانون، مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، موظف به صدور شناسه و شناسنامه ملی برای دام های کشور می باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز طرح شناسنامه‌دار کردن سگ‌های کار کشور خبر داد. پس از گذشت حدود سه ماه از اجرای این طرح ملی با مصطفی کی‌منش، مجری این طرح به گفتگو نشستیم تا در خصوص جزئیات، نحوه اجرا و مزایای این طرح برای دارندگان سگ کار، بیشتر مطلع شویم:
 

ایلنا: شما مجری طرحی هستید که برای اولین بار در ایران اجرا می شود، لطفا در ابتدا جزئیات طرح شناسنامه دار کردن سگ ها را تشریح بفرمائید.

بر اساس قانون نظام دامپروری کشور و در راستای تحقق آیین نامه اجرایی ماده 10 این قانون، مرکز اصلاح  نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، موظف به صدور شناسه و شناسنامه ملی برای دام های کشور می باشد.

با توجه به توانایی های سگ ها در عرصه خدمت و کمک رسانی های گوناگون به انسان که از آن جمله می توان به سگ پلیس، سگ تجسس و زنده یاب، سگ کاشف مواد مخدر، سگ نگهبان، سگ گله، سگ مسیریاب کوهستان، سگ شکار، سگ کمک رسان به ناشنوایان، سگ کمک رسان به افراد آسیب مند جسمی و روحی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد، عدم وجود ساختار ثبتی و حمایتی قانونمند از این دام مفید، همواره باعث بروز ناهماهنگی در کنترل و مدیریت مسائل مربوط به این حیوان شده است. از این رو بنابر تصمیم مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، مبنی بر ثبت و شناسنامه دار کردن سگ ها و در راستای سیاست کاهش تصدی گری دولت، اجرای این امر در حوزه ثبت و صدور شناسنامه ملی سگ ها به شرکت بین المللی ایده گستر رایکا محول گردید.

این شرکت جهت تسهیل در روند این امر و همچنین ارائه بهتر خدمات به متقاضیان محترم، از اواخر سال 1393 با صرف چندین ماه کار شبانه روزی اقدام به ایجاد سامانه اینترنتی صدور شناسنامه ملی سگ به آدرس www.animalid.ir نمود، تا تمامی مراحل ثبت نام متقاضیان، فارغ از بروکراسی اداری و توسط خود متقاضیان به بهترین و سریع ترین شکل ممکن صورت گیرد. متقاضیان محترم پس از ثبت حیوان خود در این سامانه و تعیین وضعیت میکروچیپ و تائید دامپزشک مورد تایید سامانه، می توانند شناسنامه ملی سگ خود را دریافت نمایند.

ایلنا: چه سگ هایی به عنوان سگ های کار تعیین شده اند که شناسنامه ملی سگ کار به آنها اختصاص پیدا می کند؟

در واقع باید گفت هر سگی با هر وزن و جثه ایی که برای انجام کاری آموزش ببیند سگ کار به حساب می آید و بیشتر نژادهایی که امروزه در دنیا به رسمیت شناخته می شوند برای انجام کاری پرورش یافته اند و اصلاح نژاد شده‌اند. این مهم تا جایی است که ما در لیست مراکز معتبر جهانی در زمینه ثبت نژادی به استثناء موارد نادر کمتر شاهد شاخه ایی به نام سگ تژئینی می باشیم.

به عنوان مثال می توان به استفاده ایی که از بعضی از نژادهای کوچک جثه مانند تریر ها در موارد مختلفی مانند محافظت از مزارع در برابر موشها و پرندگان میشود و یا آموزش به سگهای کوچک جثه ایی مانند شی هواهوا که گاهی اوقات وزن بالغ آنها کمتر از یک کیلو گرم میباشد برای کشف مواد مختلفی مانند مواد مخدر در محیهای تنگ و کوچک و دور از دسترس یا محلهایی که سگهای بزرگ جثه نمی توانند به آنجا بروند (کانال های کولر و لوله در ساختمان ها و غیره) اشاره کرد.

در اینجا باید تاکید کرد که در تعریف سگ‌های کار آنچه بیش از جثه و وزن آنها باید مورد توجه قرار گیرد مشخصات فیزیکی، رفتاری و مهم تر از همه استعداد و آموزش می باشد؛ به عنوان مثال برای یک فرد کهن سال با شنوایی ضعیف که جهت نگهبانی از منزل خود به یک سگ نیاز دارد که حداقل حضور افراد در پشت در را به او اطلاع دهد، نمی‌توان از نژادهای بزرگی مانند ژرمن شپهرد یا روت فایلر استفاده کرد چرا که نگهداری این نژادها در محیط های کوچک و بسته امکان پذیر نمی باشد. همچنین کنترل فیزیکی و رسیدگی بهداشتی این سگها برای یک فرد کهن سال کار بسیار مشکلی می باشد اما در این مورد می توان از نژادهای کوچکی مانند شیتزو، یورک شایر، پیکینیز و ... استفاده کرد چرا که این سگها با وجود جثه کوچک خود تمایل رفتاری زیادی به حفاظت از قلمرو داشته (ژنتیک رفتاری)؛ دارای استعداد آموزش پذیری بسیار خوبی می باشند و به خاطر صدای ضعیف خود دچار مزاحمت برای همسایه ها نخواهند شد.

 

ایلنا: مزایای این طرح برای دارندگان سگ چیست؟ دارندگان شناسنامه از چه مزیت هایی برخوردار می شوند؟

مزایای متعددی برای صاحبان حقیقی و یا حقوقی دارای سگ که در این طرح از طریق سامانه مذکور شرکت می نمایند وجود دارد، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هویت دار شدن به عنوان یکی از دام های کشور و برخورداری از ارائه خدمات از سوی دولت به سگ های ثبت شده و دارای شناسنامه ملی سگ

ثبت قانونی تعیین مالکیت حیوان به جهت استناد، اثبات و بهره مندی از مزایای قانونی برای صاحب حیوان

ثبت قانونی تغییر مالکیت حیوان به نام مالک جدید

دریافت کارت مالکیت سگ های دارای شناسنامه برای رفت و آمد آسان تر به مراکز درمانی و آموزشی مرتبط با حیوانات

دریافت پلاک شناسائی هوشمند برای سگ و استفاده از امکانات سامانه برای پیدا نمودن آسان تر سگ در صورت گم شدن حیوان.

بهره مندی از امکانات آتی ایجاد شده از طریق بانک اطلاعاتی ژنتیکی و خالص نمودن اکوتیپ های سگ های موجود در مناطق مختلف کشور.

امکان دسترسی و بهره مندی از امکانات سامانه اینترنتی صدور شناسنامه ملی سگ به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته و بدون محدودیت مکانی

تملک یک حساب کاربری اختصاصی به نام صاحب سگ، برای مدیریت و کنترل وضعیت پرونده و در خواست های اداری مربوط به سگ و یا سگ های ثبت شده در آن حساب کاربری

و موارد دیگری که جهت رفاه حال کاربران عزیز در دستور کار تیم های اجرایی این شرکت می باشد و بزودی اجرا و به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

ایلنا: مکانیسم ثبت نام کردن در این سامانه چگونه است و دارندگان سگ چگونه باید مراجعه و اقدام کنند؟

علاقمندان می توانند با استفاده از دو روش به سامانه اینترنتی صدور شناسنامه ملی سگ دسترسی پبدا نمایند، اولی با استفاده از  آدرس اینترنتی www.animalid.ir و استفاده از پایگاه اینترنتی سامانه است، و دومی دانلود اپلیکیشن شناسنامه ملی سگ برای تلفن های هوشمند با سیستم عامل اندروید می باشد، که این اپلیکیشن در حاضر در گوگل پلی قابل دسترس می باشد.

علاقمندان می توانند با استفاده از یکی از راه های فوق اقدام به ثبت نام اولیه در سامانه نموده، و با استفاده از امکانات حساب کاربری خود اقدام به تشکیل پرونده ی در خواست صدور شناسنامه ملی برای یک سگ یا چند سگ به صورت همزمان نمایند. این شرکت در حال آماده سازی اپلیکیشن شناسنامه ملی سگ بر روی سیستم IOS نیز می باشد که در زمان بهره برداری به اطلاع عموم خواهد رسید.

بعد از تکمیل فرم، کاربر وضعیت میکروچیپ حیوان را مشخص می نماید. سامانه قادر به تطبیق شماره میکروچیپ اعلام شده از طریق کاربر، با استاندارد ISO-3166 بوده و لازم به ذکر است برای سگ هایی که در ایران میکروچیپ دار شده اند درج کد سه رقمی 364 (مختص ایران) در شماره میکروچیپ الزامی می باشد، در صورت عدم تایید و یا نداشتن شماره میکروچیپ، کاربر می تواند یکی از دامپزشکی های اعلام شده در سامانه که دارای استاندارد مذکور را انتخاب نماید و در این حالت به صورت اتوماتیک یکی از شماره ای میکروچیپ موجود در دامپزشکی مربوطه، به پرونده حیوان اختصاص داده خواهد شد. کاربر با دریافت برگه کارشناسی حیوان خود از سامانه به دامپزشکی مشخص شده مراجعه خواهد نمود که در آنجا میکروچیپ مربوط به پرونده در زیر پوست حیوان کاشته شده و دامپزشک امین سامانه نظر کارشناسی خود را در برگه کارشناسی ثبت می نماید. از این مرحله به بعد کاربر می تواند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه از مراحل پیشرفت پرونده حیوان اطلاع یابد.

بعد از انتقال این برگه به دفتر مرکزی سامانه اطلاعات تایید شده در برگه کارشناسی در سامانه وارد شده و اطلاعات نهایی بر روی برنامه جامع مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور ثبت می شود.

بعد از صدور، شناسنامه ملی سگ، همراه با کارت مالکیت و پلاک هوشمند ، پکیج شناسنامه ملی سگ از طریق پست پیشتاز به آدرس کاربر ارسال خواهد شد.

بعد از آن نیز کاربر می تواند در صورت نیاز برای دریافت شناسنامه المثنی سگ، کارت مالکیت المثنی، تمدید کارت مالکیت، درخواست مجدد پلاک هوشمند سگ، تغییر مالکیت سگ و موراد دیگر از امکانات موجود در حساب کاربری خود به صورت آنلاین استفاده نموده و بدون احتیاج به مراجعه حضوری تمامی مراحل کاری خود را انجام دهد.

 

ایلنا: گستردگی عملی و پوشش این طرح چگونه بوده و آیا در مراحل آتی این طرح، اقدامات تکمیلی دیگری در راستای پوشش تمام کشور انجام خواهد گرفت؟‏

در حال حاضر به دستور مرکز اصلاح  نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور این طرح به صورت پایلوت برای ثبت و شناسنامه دار کردن سگ های استان های تهران، البرز و قزوین اجرا می شود. اما لازم به ذکر است در زمان طراحی و ایجاد امکانات سامانه اینترنتی مذکور، توانمند بودن این سامانه برای پوشش کل کشور در دستور کاری تیم های اجرایی این شرکت قرار داشته و سامانه قابلیت ارائه خدمات به کل کشور را دارد و در زمان اعلام مجوز از طرف مرکز اصلاح  نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور مبنی بر اجرای این طرح در سراسر ایران، این سامانه آمادگی این را دارد که اقدام به ارائه خدمات به اقصا نقاط کشور عزیزمان نمایید، بدیهی است در این حالت از همکاری با شرکت های بومی در هر استان استقبال خواهیم نمود. همچنین اهداف شرکت در اجرای این طرح ملی محدود به این مرحله نمی باشد و تیم اجرایی و مهندسی شرکت در حال آماده سازی و اجرای فاز بعدی پروژه هستند که به زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.

امید آن می رود که با انجام این طرح وضعیت سگ های کشور به عنوان یکی از دام های مفید و خدمت رسان به انسان ها بهبود بیشتری یابد. در این راه از همکاری نهادهای دولتی و خصوصی به جهت قدم برداشتن هر چه بهتر در این راه استقبال نموده و از زحمات کلیه عزیزانی که در اجرای این پروژه ملی به هر شکلی نقش داشته اند، تشکر و قدردانی می نماییم.

 

ایلنا: آیا به غیر از مرکز اصلاح دام و بهبود تولیدات دامی کشور نهاد های دولتی و یا مراکز دیگری در اجرای این پروژه با شما همکاری داشته اند؟

به دلیل الزامی بودن داشتن شناسنامه بهداشتی حیوان مبنی بر انجام واکسن هاری و قرص ضد انگل و کاشت میکروچیپ دارای استاندارد ایکار، قبل از صدور شناسنامه ملی برای سگ، هماهنگی و همکاری با مراکز دامپزشکی در چندین جلسه با ریاست جامعه دامپزشکان حیوانات کوچک مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گرفت و بعد از هماهنگی با مرکز اصلاح دام و بهبود تولیدات دامی کشور شروع به ثبت نام مراکز کاشت میکروچیپ های دارای استاندارد مذکور نمودیم.

تعدادی از این مراکز تا کنون به لیست مراکز کاشت میکروچیپ در سامانه اضافه شده اند و همچنین مراکز علاقمند به همکاری در بخش کاشت میکروچیپ دارای استاندارد ایکار می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی سامانه ثبت شناسنامه ملی سگ www.animalid.ir بخش " فرم همکاری مراکز کاشت میکروچیپ " فرم مربوطه را تکمیل و اقدام به همکاری در این پروژه ملی نمایند.

لازم به ذکر است، به سبب وسعت فعالیت سامانه اینترنتی صدور شناسنامه ملی سگ مراکز زیر به صورت مستقیم در حال همکاری و حمایت از سامانه Animalid هستند:

مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور، که برای ایجاد ساختار و نظم کار سامانه از همکاری و مشاوره های همیشگی مدیران و پرسنل پر تلاش و دلسوز در عرضه دام کشور برخوردار هستیم که بدون کمک ها و راهنمایی های این عزیزان این سامانه عملیاتی نمی شد.

شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری شهر تهران به مدیریت مهندس رضا قدیمی و پرسنل پر تلاش و زحمت کششان که با حمایت ، مصاعدت و همکاری با این سامانه در جهت بهبود وضعیت حیوانات قدمی های استوار برداشته اند و برنامه های متعددی در این خصوص در آینده نزدیک به اجرا گذاشته خواهد شد.

جامعه دامپزشکان حیوانات کوچک ایران و انجمن حمایت از حیوانات ایران به ریاست آقای دکتر جاوید آل داوود و همکاران محترمشان که با حمایت و همکاری شبانه روزی برای انجام و اجرای هر چه بهتر فعالیت سامانه همیشه در کنار ما بوده اند.

از بخش خصوصی نیز شبکه اجتماعی حیوانات اهلی ایران (پت بوک) نیز از حامیان این سامانه می باشد.

که از این طریق جا دارد از زحمات و راهنمایی های دست اندرکاران این مراکز تشکر و قدردانی نمایم، بدیهی است بدون همکاری و مشارکت این مراکز اجرای این پروژه دارای موانع و دشواری های بسیار می بود که با همکاری با این عزیزان مراحل کار با استاندارد بالایی انجام پذیرفته و در حال بهره برداری می باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز