خبرگزاری کار ایران

کارگردان بختک و خونمردگی:

فیلم‌های اجتماعی همواره مرعوب سوژه هستند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۸۹۸

فیلم‌های اجتماعی همواره مرعوب سوژه هستند اما کارگردانی موفق است که از سوژه و موضوع جلو بزند تا بتواند با استفاده از زبان سینما، مفاهیم را به بهترین شکل ممکن منتقل سازد.

محمد کارت که با مستند «بختک» موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر شد؛ معتقد است: رقابت در بخش مستند جشنواره به خاطر حضور فیلم‌های با کیفیت بسیار سخت و ویژه بود.

به گزارش ایلنا؛ کارت افزود: انتخاب سوژه با نگاه غیر کلیشه‌ای، شخصیت نگاری و درام‌پردازی بدون دخل و تصرف در واقعیت، ارائه مضامین تعمیم برانگیز و اثرگذار با ساختار منسجم، از جذابیت‌های بختک است؛ چراکه مخاطب همزمان با دریافت محتوا، با یک ساختار روایی منسجم و درام سینمایی روبه رو می‌شد.

وی ادامه داد: مستندهای «آتلان» و «من می‌خوام شاه بشم» نیز درام را به درستی در قلب یک فیلم مستند جای دادند و به واسطه کارگردانی صحیح و به دور از محتوا‌زدگی آثاری ارزشمند را بر پرده سینما به تصویر کشاندند.

کارگردان مستند «خون مردگی» در ادامه افزود: مستند گونه‌ای از سینماست که باید از زبان سینما بهره ببرد. فیلم‌های اجتماعی همواره مرعوب سوژه هستند اما کارگردانی موفق است که از سوژه و موضوع جلو بزند تا بتواند با استفاده از زبان سینما، مفاهیم را به بهترین شکل ممکن منتقل سازد و برای مخاطبان کشش دراماتیک نیز ایجاد کند.

محمد کارت با گلایه از هیات داوری هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت گفت: جشنواره سینمای مستند باید عیار و توانش از دیگر جشنواره‌ها بالا‌تر باشد، چراکه این جشنواره می‌تواند مخاطب را برای رسیدن به فیلم خوب راهنمایی و برای این گونه سینمایی معیارسازی کند.

وی ادامه داد: این درست که داوری هر جشنواره‌ای سلیقه‌ای است، اما جشنواره سینماحقیقت که صاحب سکو است باید با نگاه تخصصی و جسور به بررسی آثار بپردازد. مصلحت‌اندیشی‌های سلیقه‌ای و خورده‌گیری تئوریک از آثار، بازدارنده است. مسائل تئوریک نباید دست و پاگیر باشند، چراکه همه آن‌ها برآمده از تجربیات دیگران هستند. پس فیلمساز و داور متخصص باید به فیلم‌ها مجال تجربه را بدهند. امیدوارم در سال‌های آتی نیز با نگاه مدبرانه مدیریت مرکز گسترش، این جشنواره اثر گذار رو به تعالی حرکت کند و موفقیت خود را ادامه دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز