خبرگزاری کار ایران

شهرام مکری:

شهر در سینمای ایران به خوبی نشان داده نمی شود

کد خبر : ۲۲۳۵۶۶

سینمای ایران این امکان را فراهم نمی‌کند تا ما بتوانیم در شهر فیلم بسازیم درحالیکه در همه جای دنیا زمانیکه یک خیابان را برای گرفتن فیلمی می‌بندند مسیر جایگزینی برای آن وجود دارد اما در تهران چنین امکانی وجود ندارد.

شهرام مکری معتقد است که مهم‌ترین مشکل سینمای شهری به شیوه تولید در سینمای ایران برمی گردد یعنی سینمای ایران این امکان را فراهم نمی‌کند تا ما بتوانیم در شهر فیلم بسازیم.
به گزارش ایلنا شهرام مکری کارگردان «ماهی و گربه» با اعلام این مطلب افزود: برگزاری جشنواره، امری مثبت است و ارزشمند است. گاهی در کشورهای دیگر به خاطر فیلم‌هایی که حتی در قطار می‌گذرد هم جشنواره برگزار می‌شود.
وی در ادامه درباره فیلم شهری گفت: به طور کلی فیلم شهری فیلمی است که در آن نماهایی از شهر به تصویر کشیده شود. گاهی دیده می‌شود فیلم در درون یک ساختمان و یا یک اتاق می‌گذرد و می‌گویند فیلم شهری درحالیکه چنین نیست. در فیلم شهری باید نماهایی از شهر را همراه با معضلات شهری به تصویر کشید.
کارگردان «ماهی و گربه» در ادامه افزود: متاسفانه تولیداتی که در فضای شهری گرفته شده باشد، بسیار کم است و تنها کاراکترهای شهری دارند و به طور کلی فیلمی که معرف فضای شهری باشد نداریم. در تاریخ سینمای ایران بسیار کم توانستیم تصویری از شهر تهران را به عنوان کلان شهر ببینیم.
مکری خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که تنها تصویر شهری از شهر تهران است و هیچ تصویری از شهرهای دیگر در فیلم‌هایمان نمی‌بینیم درحالیکه شهرهای بزرگی همچون اصفهان، تبریز و مشهد ظرفیت فیلم شهری را دارند.
وی ادامه داد: به نظرم جشنواره شهر از نظر موضوعی می‌تواند موضوع جذابی باشد به شرطی که در آن فیلم‌های شهری وجود داشته باشد که موضوعات آن تنها به شهر و معضلات شهری مربوط باشد. اگر دقت کرده باشید ما در فیلم‌های شهریمان شلوغی ترافیک، آدم‌ها و پوشش آن‌ها، پاساژ‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و خیابان‌های پر ترافیک شهر تهران در فیلم‌هایمان هیچ تصویری نداریم و اگر هم فیلمی در اینباره ساخته می‌شود سعی می‌شود تا از جاهایی که خلوت است و پر رفت و آمد نیست استفاده شود و اگر این فیلم‌ها را به کسی که تهران را نمی‌شناسد نشان دهیم نمی‌تواند شهر تهران را بشناسد.
کارگردان «اشکان و انگش‌تر متبرک» همچنین گفت: البته، مهم‌ترین مشکل به شیوه تولید در سینمای ایران برمی گردد یعنی سینمای ایران این امکان را فراهم نمی‌کند تا ما بتوانیم در شهر فیلم بسازیم درحالیکه در همه جای دنیا زمانیکه یک خیابان را برای گرفتن فیلمی می‌بندند مسیر جایگزینی برای آن وجود دارد اما در تهران چنین امکانی وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: در ایرانمردم آنقدر با دوربین احساس غریبی می‌کنند که زمانیکه یک دوربین می‌بینند از خود رفتارهای عجیب و غریبی نشان می‌دهند به همین دلیل نمی‌توانیم در فضای رئال به چنین مواردی اعتماد کنیم و به همین دلیل هم آدم‌های شهر تهران با آن چیزی که باید در واقعیت بیرون باشند در تضاد هستند.
مکری با بیان اینکه ما درایران برای ساخت فیلم شهری با مشکلات زیادی مواجه هستیم گفت: یک مشکل که بسیار هم مهم است اینکه برای ساختن یک فیلم شهری ما هنوز تکلیفمان با اسم‌ها و برند‌ها که قرار است جلوی دوربین برود نمی‌دانیم. اینکه این‌ها را تلویزیون می‌تواند پخش کند اینکه سینما با این موارد مشکل نداشته باشد. این‌ها همه مواردی است که به خاطر آن‌ها نمی‌توان فیلم شهری ساخت.
وی درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: جشنواره فیلم شهر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی است که با توجه به فضاهایی که شهرهای ما و مخصوصا تهران دارد باید برگزار شود ضمن اینکه فیلم‌های شهری با کیفیت بالا باید در این جشنواره حضور داشته باشند.
پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به دبیری سیاوش حقیقی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز