خبرگزاری کار ایران

میراب‌اقدم: جشنواره فیلم کوتاه تهران باید به مسیر اصلی خود بازگردد

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۷۴۶

برای بازگشت سینمای کوتاه کشور به دوران طلایی‌اش، جشنواره فیلم کوتاه تهران باید به جریان‌سازی پیشین خود بازگردد و مثل گذشته، چهره‌ها، استعداد‌ها و فیلمسازان جوان را معرفی کند.

شهرام میراب‌اقدم معتقد است که برای بازگشت سینمای کوتاه کشور به دوران طلایی‌اش، جشنواره فیلم کوتاه تهران باید به جریان‌سازی پیشین خود بازگردد و مثل گذشته، چهره‌ها، استعداد‌ها و فیلمسازان جوان را معرفی کند.

به گزارش ایلنا، «شهرام میراب‌اقدم» از فیلمسازان با سابقه در عرصه ساخت فیلم کوتاه، با تأکید بر اهمیت نقش فیلم کوتاه بر سینمای حرفه‌ای در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره گفت: قاطعانه می‌توان بر نقش فیلم کوتاه در رشد سینمای بلند اشاره کرد. خیلی از داوران در جشنواره‌های فیلم کوتاه از ایده‌های فیلم کوتاه استفاده کردند و با آن فیلم بلند ساختند. این شاید از دیدگاهی یک معضل تلقی شود اما از طرفی می‌توان خوشحال بود که همچنان بسیاری از اتفاقات مثبت در سینمای ایران، از فیلم کوتاه نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته انجمن سینمای جوان کمتر به تربیت فیلمسازان جوان مشغول بوده و نتوانسته در این عرصه گام جدی بردارد، افزود: اگر هم ستاره‌هایی را در این سال‌ها در عرصه فیلم کوتاه دیده باشیم قطعا از کسانی بوده‌اند که به صورت مستقل و روی پای خودشان به موفقیت دست پیدا کرده‌اند.

میراب اقدم تاکید کرد: وقتی جشنواره هدف‌دار نباشد و هدفش صرفا برگزار کردن یک جشن باشد نمی‌‎‌توان منتظر بازدهی خاصی از آن باشیم. من معتقدم یک فیلم خوب حتی اگر جایزه نگیرد، یک فیلم خوب است و دیده می‌شود ولی وقتی جشنواره‌ای مثل جشنواره منطقه‌ای صرفا بنا به رفع مسئولیت برگزار شود اتفاقی برای فیلم‌های خوب در این جشنواره نمی‌افتد. به هر روی امیدوارم مشکلات جشنواره‌های منطقه‌ای و جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های گذشته، آسیب‌شناسی و برطرف شود.

میراب‌اقدم گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از جمله جشنواره‌های جریان‌ساز سینمای ایران است که زمانی به‌خوبی چهره‌ها، استعداد‌ها و فیلمسازان جوان را معرفی می‌کرد و از این منظر اهمیت زیادی داشت اما از یک مقطع به بعد، تمام اهداف این جشنواره صرفا به جایزه دادن ختم شد و برنده‌ها به راحتی به فراموشی سپرده ‌شدند.

وی تصریح کرد: این جشنواره در سال‌های طلایی‌اش به‌شدت کشف استعداد می‌کرد اما در سال‌های گذشته متاسفانه این هدف به فراموشی سپرده شد و مهم‌ترین عاملی که باعثاین افت کیفی شد، تغییر مدیریت‌ها و گماشتن افرادی در مسند مدیریت بود که فارغ از اندیشه فیلم کوتاه بودند. وقتی انجمن سینمای جوان جشنواره‌ای را برپا می‌کند، باید یکی از اهدافش کشف استعداد باشد چه بسا که سال‌ها قبل در جشنواره فیلم کوتاه تهران این اتفاق می‌افتاد اما متاسفانه نظر مدیریتی طی سال‌های گذشته بر جشنواره‌ها غالب بوده است و به عبارتی دیگر با جشنواره فیلم کوتاه هم مدیریتی برخورد شده است.

میراب اقدم ادامه داد: معتقدم فیلم‌هایی تولید شده بود که می‌شد مشکل ممیزیشان را حل کرد اما به راحتی از فهرست انتخاب نهایی کنار می‌رفتند و چه بسا آن‌ها را برای داوران هم به نمایش درنمی‌آوردند و من بار‌ها شاهد این ماجرا بوده‌ام. یا مثلا از ترس اینکه فلان فیلم موفق حاشیه داشته باشد، به فیلمی جازه می‌دادند که قرار نبوده جایزه بگیرد!

این فیلمساز در ادامه در پاسخ به اینکه چه چشم‌اندازی را برای جشنواره فیلم کوتاه تهران متصور است گفت: نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت معجزه خاصی اتفاق بیفتد. شرایط آرمانی وقتی محقق می‌شود که فیلمسازان فیلم کوتاه بیشتر از پیش از سوی انجمن سینمای جوان مورد حمایت قرار گیرند و طیف وسیعی از فیلمسازان صاحب‌نام در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کنند.

این فیلمساز با اشاره به اینکه فیلم کوتاه از سال‌های طلایی‌اش فاصله گرفته و باید این فاصله را کم کرد، گفت: سالهاست درگیر مسائل و مشکلات مختلف فیلم کوتاه هستیم. نمی‌دانم چه زمانی و با چه رویکردی قرار است این مشکلات حل شود. من در جشن سینما هم عضو هیئت انتخاب بودم و در داوری آکادمیک بخش فیلم کوتاه هم حضور داشتم. فیلم‌های خوبی دیدم که با هزینه شخصی ساخته شده بودند. در سال‌های گذشته بار‌ها ‌شنیده بودم که مسئولان می‌گفتند چرا باید به فیلمی جایزه بدهیم که محصول ما نیست؟ باید این رویکرد را تصحیح کرد و با حمایت از استعداد‌ها، کاری کرد تا فیلم کوتاه به مدد جشنواره فیلم کوتاه به دوران طلایی‌اش برگردد.

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در دو بخش اصلی: الف - سینمای ایران بiه سینمای بین‌الملل از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۷ مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز