خبرگزاری کار ایران

خبرهای از جشنواره فیلم مقاومت

از سخنرانی عماد افروغ تا اظهار نظر دبیر جشنواره فیلم یاس

کد خبر : ۲۰۰۷۷۴

سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با رویکرد مقاومت، بصیرت و شکوفایی همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس در ایران و چند کشور جهان برگزار می‌شود.

همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت عماد افروغ استاد جامعه شناسی و نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سخنرانی می کند.
به گزارش ایلنا، عماد افروغ قرار است در همایش علمی سینمای مقاومت که زیر نظر کمیته پژوهش و تحقیق جشنواره به اجرا در می آید سخنرانی کند.
جشنواره فیلم مقاومت به منظور بسط زمینه تفکر، نقد و نظریه پردازی در حوزه «سینمای مقاومت»، شناسایی و معرفی گونه های مختلف «مقاومت» در سینمای جهان، و ایجاد فرصتی برای هم اندیشی استادان، پژوهشگران و سینماگران در اصلاح روندهای تولید، توزیع و نمایش آثار سینمایمقاومت» در داخل کشور و در سطح بین الملل، و با امید نیل به تعاریف، نظریه ها و الگوهایی از سیاست فرهنگی مطلوب برای رشد و تعالی «سینمای مقاومت»، امسال برای نخستین بار همزمان با برگزاری جشنواره، همایشی علمی با عنوان «سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها» برگزار می کند.

***کارگردان فیلم شیار ۱۴۳: به داوری‌ها در جشنواره مقاومت بسیار خوشبینم
آبیار گفت: جنگ فی نفسه اتفاق خوبی نیست و هیچ کس آن را دوست ندارد. اما وقتی فیلمی جنگی ساخته می‌شود قاعدتا طبعات جنگ را نشان می‌دهد و این باعثمی‌شود در بعضی مواقع فیلم برچسب ضد جنگ بخورد و این کار را برای فیلمسازان کمی دچار مشکل می‌کند.
نرگس آبیار با اشاره به اینکه فیلمش در چه بخش جشنواره مورد توجه داوران قرار می‌گیرد گفت: هیچ قضاوتی در این مورد نمی‌توانم بکنم. این بسته به نظر هیات داوران دارد. اما بسیار خوشبینم چون در جشنواره فیلم فجر از نگاه مردم و همینطور منتقدین این فیلم رتبه خوبی به خود اختصاص داده و این به نظر من بسیار قابل تامل است.
این کارگردان همچنین با اشاره به اینکه در جشنواره فیلم مقاومت فیلمی نداشتم اما این رویداد را دنبال می‌کردم گفت: فیلمم در جشنواره‌ای نمایش داده می‌شود که با موضوع آن کاملا سنخیت داردو در جشنواره‌ای با همین ژانر شرکت می‌کند برایم مهم است که بدانم چه نظری در مورد فیلم من در این جشنواره داده می‌شود.
آبیار همچنین در مورد کیفیت برگزار ی جشنواره فیلم مقاومت گفت: وقتی جایی مردم نهاد خارج از حوزه دفاع مقدس مسولیت برگزاری جشنواره را برعهده بگیرد و جشواره کاملا مستقل برگزار شود این جلوگیری می‌کند در بروز هر گونه حاشیه‌ای.
کارگردان فیلم «اجسام از آنچه می‌بنید به شما نزدیکترند» همچنین در مورد سالانه برگزار شدن جشنواره گفت: از انجایی که طولانی‌ترین دوره جنگ تاریخ را پشت سر گذاشتیم و هشت سال رزمندگان ما دفاع مقدس انجام دادند خیلی لازم است که به این مقوله پرداخت درست شود و به نظر من می‌توانیم سالانه برگزارش کنیم. به شر ط آنکه تنها نگاه آماری به جشنواره نداشته باشیم و جشنواره‌ای با فیلم‌های با کیفیت برگزار کنیم.
این کارگردان همچنین در مورد سختی‌های ساخت فیلم جنگی گفت: یکی از مهم‌ترین سختی‌های کار جنگی این است که هنوز هیچ معیاری برای تعریف اثر ضد جنگ در سینمای کشور نداریم و این خودش باعثبروز مشکلاتی در ساخت فیلم‌های جنگیست.
وی افزود: جنگ فی نفسه اتفاق خوبی نیست و هیچ کس آن را دوست ندارد. اما وقتی فیلمی جنگی ساخته می‌شود قاعدتا طبعات جنگ را نشان می‌دهد و این باعثمی‌شود در بعضی مواقع فیلم برچسب ضد جنگ بخورد و این کار را برای فیلمسازان کمی دچار مشکل می‌کند.

***مسافر آستانه: فیلم‌های برجسته جنگی را برای پکیج سی سال سینمای دفاع مقدس انتخاب کردیم
مسافرآستانه گفت: انتخاب بهترین آثار در مقاطع مختلف و در ‌‌نهایت دست یابی به آن آثار و فراهم آوردن زمینه و امکانات لازم برای ارتقاء کیفیت آن آثار و ثبت آن‌ها در یک پکیج که قابل ارائه برای عموم علاقمندان داشته باشد را بر عهده گرفتیم. کار بسیار سختی انجام شد. جمعی از مطلعین و متخصصین و آگاهان سینمای دفاع مقدس اعم از تهیه کنندگان و کارگردانان گرد هم امدند تا به ارزیابی آثار سی سال دفاع مقدس بپردازند.
به گزار ش مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری گفت: برگزاری جشنواره فیلم مقاومت فرصتی ایجاد کرد تا دبیر محترم جشنواره دفاع مقاومت زمینه مساعدی را برای جمع اوری بهترین آثار دفاع مقدس در سی سال گذشته فراهم بیاورد. دبیر جشنواره این وظیفه را به عهده موسسه رسانه‌های تصویری گذاشته و در واقع موسسه رسانه‌های تصویری بررسی آثار جنگ در سی سال گذشته را پذیرفت.
او افزود: به عبارتی انتخاب بهترین آثار در مقاطع مختلف و در ‌‌نهایت دست یابی به آن آثار و فراهم آوردن زمینه و امکانات لازم برای ارتقاء کیفیت آن آثار و ثبت آن‌ها در یک پکیج که قابل ارائه برای عموم علاقمندان داشته باشد را بر عهده گرفتیم. کار بسیار سختی انجام شد. جمعی از مطلعین و متخصصین و آگاهان سینمای دفاع مقدس اعم از تهیه کنندگان و کارگردانان گرد هم امدند تا به ارزیابی آثار سی سال دفاع مقدس بپردازند.
مسافر آستانه بیان کرد: در مجموع ده عنوان فیلم سینمایی برگزیده از مقاطع مختلف تاریخیدر سی سال گذشته انتخاب شد. اما سختی کار بعد از انتخاب فیلم‌ها دوباره شروع شد.
او ادامه داد: بسیاری از آثار منتخب قابلیت دسترسی و دستیابی نداشتند. خیلی از این اثار به سختی تهیه شد ولی در ‌‌نهایت کیفیت لازم را برای ارائه نداشتند. بنابراین ما دوباره با مشاوره چند آثار را علی رغم میل باطنی کنار گذاشتیم و آثار دیگری را مشابه آن آثار جایگزین کردیم. البته در صدد هستیم تا بعد‌ها در صورت دستیابی به نسخه‌های قابل توجه از آن آثار، این پک سینای دفاع مقدس را ترمیم کنیم.
مسافراستانه ادامه می‌دهد: اما بیشترآثار انتخاب شده می‌بایست دوباره مراحل فنی را پشت سر گذاشته و برای کیفیت صدا و تصویر کار فنی رویشان انجام شود. اسکن شوند تا نسخه قابل دیدن آن برای عموم علاقمندان آماده شوند. چند نسخه از این آثار منتخب مراحل اسکن و بازسازی را پشت سر گذشته و نسخه‌های دیگری در حال گذراندن مراحل تصحیح کیفیت هستند.
مدیر عامل رسانه‌های تصویری در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوار هستم همزمان با برگزاری جشنواره مقاومت پکیجی قابل توجه از منتخبین سی سال دفاع مقدس را به علاقمندان ارائه دهیم. فیلم‌های انتخاب شده از بین کارگردان‌های مربوط به جنگ از جمله ابراهیم حاتمی کیا و رسول ملاقلی‌پور است.

***برگزاری کارگاه «وب – کنفرانس» آموزش فیلمنامه‌نویسی

کارگاه آموزش مجازی فیلمنامه‌نویسی از عصر امروز(۱۰ شهریورماه) به مدت دو هفته به صورت «وب – کنفرانس» آغاز می‌شود.

کارگاه‌ آموزش فیلمنامه‌نویسی مجازی زیر نظر امور استان‌های جشنواره مقاومت برگزار می‌شود و در واقع این کارگاه‌، آغاز مارتن فعالیت کشوری برای برگزاری گسترده جشنواره در حوزه استان‌هاست.

کارگاه‌ آموزش مجازی فیلمنامه‌نویسی در راستای برقراری عدالت فرهنگی، برخورداری تمامی علاقمندان از امکانات برابر آموزشی و همچنین بسترسازی برای تقویت ابعاد آموزشی جشنواره صورت می‌گیرد. امور استان‌های جشنواره مقاومت در تلاش است تا این رویداد فرهنگی را در دوره سیزدهم خود، به گسترده‌ترین جشنواره فرهنگی – سینمایی پس از انقلاب اسلامی بدل کرده و آن را در صد‌ها نقطه از ۳۱ استان کشور برگزار کند. این کارگاه‌ آموزشی با سرفصل «روند تبدیل خاطره به فیلمنامه» آغاز به کار کرده است.

سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با رویکرد مقاومت، بصیرت و شکوفایی در گستره «سینمای ایران» و «سینمای بین ‌الملل» در قالب بخش‌های مختلف فیلم‌های سینمایی، سینمایی ویدیویی، کوتاه، مستند، چشم‌انداز سینمای مقاومت ایران، نشست‌های تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامه‌های جانبی همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس در ایران و چند کشور جهان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز