خبرگزاری کار ایران

فرهاد مهران‌فر:

سینمای کودک نباید بازار تقاضا را از دست بدهد

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۶۱۴

جوایز جشنواره کودک می‌تواند معیار تبلیغات و حمایت در وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما قرار گیرد و با تبلیغ و حمایت از آثار برگزیده این جشنواره، می‌توان امیدوار بود که مخاطبان این سینما، در زمان‌های مناسبی که به اکران این دست آثار اختصاص می‌یابد، فیلم‌ها را ببینند و از آن استفاده کنند.

برنده چندین پروانه زرین جشنواره فیلم کودک با اشاره به اینکه سینمای کودک با فیلم‌های درباره کودک مخاطب خود را روان‌شناسی می‌کند، گفت: در کنار اینگونه آثار، باید فیلم‌های مفرحی را هم برای کودکان بسازیم تا بازار تقاضا را از دست ندهیم.

به گزارش ایلنا؛ «فرهاد مهرانفر» کارگردان سینما و یکی از برگزیدگان ادوار جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به جایگاه جشنواره تخصصی کودکان و نوجوانان، گفت: این جشنواره عنوان بین‌المللی دارد، جایگاه خود را پیدا کرده و برگزاری مستمر و هر ساله آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. این جشنواره هر ساله فضای شاد و مفرحی را برای کودکان شهر میزبان به ارمغان می‌آورد. امیدواریم امسال نیز با سیاستگذاری مدیران فرهنگی، بتوانیم این شور و شوق را همزمان با اصفهان در دیگر استان‌های میزبان جشنواره با برگزاری جشنواره ببینیم.

وی ادامه داد: جوایز جشنواره کودک می‌تواند معیار تبلیغات و حمایت در وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما قرار گیرد و با تبلیغ و حمایت از آثار برگزیده این جشنواره، می‌توان امیدوار بود که مخاطبان این سینما، در زمان‌های مناسبی که به اکران این دست آثار اختصاص می‌یابد، فیلم‌ها را ببینند و از آن استفاده کنند.

این کارگردان موفق بین‌المللی سینمای ایران اظهار داشت: ناگزیر هستیم اگر می‌خواهیم به آینده سینما و آینده کودکان بها بدهیم و نخبگانی را از بین فیلمسازان مستعد امروز بیابیم، بیش از این به فکر حمایت از سینمای کودک در حوزه تولید و نمایش باشیم.

کارگردان فیلم «زیران»(برگزیده دهمین دوره جشنواره کودک) گفت: تعدادی از فیلمسازان سینمای ایران وقت و عمر خود را به فعالیت در این عرصه اختصاص دادند و به نظرم باید جایگاه تهیه کنندگانی را که دراین حوزه کار کرده‌اند، ارج گذاشت چرا که این گونه از سینما در میان تهیه‌کنندگان بخش خصوصی چندان جایگاهی ندارد و در حالت کلی، می‌توان گفت این سینما با حمایت دولت می‌تواند ادامه حیات داشته باشد. سرمایه گذاری در سینمای کودک در ایران در بخش خصوصی ممکن نیست زیرا با توجه به زیرساخت‌ها و نبودن سالن مناسب، اطمینانی برای بازگشت سرمایه وجود ندارد و اینجاست که نقش حمایت دولت از این سینما پررنگ‌تر می‌شود.

سازنده فیلم کوتاه «دختر کوه‌های شقایق»(برگزیده دوازدهمین جشنواره فیلم کودک) افزود: عنصر تبلیغات و برنامه‌ریزی مدیریتی برای این گونه از سینما از اهمیت خاصی برخوردار است. پیش از این یک گروه سینمایی برای فیلم کودک وجود داشت و به نظرم اگر این تجربه تکرار شود و یک گروه سینمایی خاص برای این سینما به وجود بیاید، نتایج پرباری برای سینمای ما خواهد داشت.

برنده پروانه زرین برای کارگردانی فیلم «شعله در باد» درباره ساخت فیلم‌هایی با موضوع کودک گفت: فیلم‌هایی که درباره کودک ساخته می‌شود، کودکان و بزرگسالان را روان‌شناسی و آسیب‌ها را گوشزد می‌کند. البته طبیعی است که باید فیلم‌های مفرحی را هم برای کودکان بسازیم تا بازار تقاضا را از دست ندهیم چرا که وقتی تقاضا وجود داشته باشد و فیلمی برای ارایه نداشته باشیم مصرف کننده کالای مورد نظر را از بازار دیگری فراهم می‌کند.

کارگردان «درخت جان» با اشاره به نقش داوری‌ها و ارایه جوایز به فیلم‌های سرگرم‌کننده در جشنواره‌ها گفت: اگر تقسیم بندی در جوایز صورت گیرد که علاوه بر فیلم‌های هنری به فیلم‌هایی که صرفا جهت سرگرمی ساخته می‌شود هم جایزه اهدا شود، فیلمسازان به سمت تولید فیلم‌های صرفا سرگرم‌کننده نیز خواهند رفت. اما اگر این اتفاق نیافتد فیلمسازان برای انطباق با سیاست‌های جشنواره، بیشتر به سمت ساخت فیلم‌های جشنواره‌پسند حرکت می‌کنند و این تناسب تولیدات این عرصه را از بین خواهد برد زیرا در یک چشم‌انداز مطلوب، سینمای کودک، به هر دو نوع فیلم نیاز دارد.

کارگردان فیلم «موشک کاغذی» ادامه داد: در حال حاضر عدم حمایت جدی و مستمر از سینمای کودک باعثشده تا مخاطب، فیلم‌های مفرح را صرفا از بین فیلم‌های هالیوودی، اروپایی و بعضا ژاپنی جستجو کنند و خطر آنجاست که الگوسازی رفتاری کودکان ما با دیدن فیلم‌ها شکل بگیرد.

مهرانفر تأکید کرد: واقعیت این است که بازار سینمای کودک در تسخیر سینمای دنیا است و یکی از پردرآمد‌ترین ژانر‌ها در سینمای دنیا به شما می‌آید، زیرا علاوه بر فیلم، بازی‌هایی از روی آثار ساخته می‌شود و عروسک‌ها و نوشت‌افزار‌ها، بر اساس شخصیت‌های مشهور سینمای کودک و انیمیشن‌ها به بازار ارائه می‌شود.

او که دوره‌های مختلف جشنواره را پیگیری کرده یا در آن حضور داشته، درباره بهترین دوره از جشنواره گفت: تاکنون ۵ بار پروانه زرین این جشنواره را از آن خود کرده‌ام که هر جایزه و هر دوره برایم خاطره‌انگیز بوده است. واقعیت این است که به دلیل شور و نشاطی که در جشنواره حاکم می‌شود، این جشنواره را بسیار دوست دارم و همیشه آن را پیگیری می‌کنم.

بیست‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۱ تا ۱۴مهر ماه در اصفهان و همزمان در ۲۱ استان برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز