خبرگزاری کار ایران

مستند «در غبار تاریخ» روی میز تدوین رفت

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۴۴۵

مستند «در غبار تاریخ» به بررسی ردپای دیرینه قالی‏أهای نفیس ایران در شرق آسیا می‏‌پردازد. این فیلم را معصومه نورمحمدی کارگردانی کرده است.

مستند «در غبار تاریخ» از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی معصومه نورمحمدی که به بررسی ردپای دیرینه قالی‏های نفیس ایران در شرق آسیا می‏‌پردازد، روی میز تدوین رفت.

به گزارش ایلنا؛ نورمحمدی گفت: این مستند درباره فرشی است که پانصد سال پیش از ایران به ژاپن فراستاده شده و هر سال در مراسم آئینی گیون از این فرش به عنوان نماد قدرت و زیبایی استفاده می‌شود.

وی افزود: این فیلم مستند به روابط فرهنگی ایران و ژاپن و چگونگی ارسال فرش به این کشور می پردازد و مقایسه ای میان جایگاه فرش ایرانی در دوره صفویه که هنر قالیبافی به اوج خود می رسد و جایگاه کنونی دارد.

نورمحمدی درباره مراحل تصویربرداری مستند «در غبار تاریخ» خاطرنشان کرد: با همکاری اتحادیه فرش دستباف ایران و آقای شبیری، روز ۱۷ جولای(۲۶ تیرماه) که این مراسم آئینی در کیوتو برگزار شد، همراه گروه تولید در ژاپن حضور داشتیم و علاوه بر ضبط سکانس‌های مربوط به مراسم گیون، یک جلسه از موزه فرش فیلمبرداری کردیم و با تجار ایرانی نیز به گفتگو نشستیم.

وی افزود: با پایان آخرین مراحل تصویربرداری در تهران و اصفهان، تدوین این مستند آغاز شد.

این مستندساز تصریح کرد: این فرش ابریشمی دوره صفویه، با دقت تمام در موزه شهر کیوتو نگهداری شده و در طول سده‌ها که آئین گیونGion Matsuri توسط معبد یاساکا به اجرا درمی‌آید، روی ارابه‌ای قدیمی نصب و در شهر گردانده می‌شود تا چشم مشتاقانی را که یکسال منتظر دیدار آن بوده‌اند، روشن کند.

در طی این مراسم ارابه مذکور با تزئینات سنتی و علائم و نمادهای ملی ژاپنی خصوصا نقش سیمرغ آراسته شده و مردان و زنانی با لباس‌های ملی و محلی در این جشنواره که یکی از مهمترین جشنواره‌های سنتی در ژاپن محسوب می‌شود، به اجرای برنامه و نمایش‌های آئینی می‌پردازند.

عوامل تولید مستند «در غبار تاریخ» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: معصومه نورمحمدی / تصویربردار: رضا محمدی / صدابردار، تدوینگر و صداگذار: آرش اسحاقی / تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز