خبرگزاری کار ایران

جعفری جلوه:

نقد ملی، سینمای ملی را می‌سازد

کد خبر : ۱۸۵۹۳۰

رسانه‌‌های سینمایی ملی رسانه‌های مسئولیت‌شناس ملی هستند که سینما را می‌سازند، بگذارید اینجا هم از این زاویه تأکید کنم که نقد ملی است که سینمای ملی را می‌سازد.

مدیرعامل بنیاد سنیمایی فارابی گفت: رسانه‌‌های سینمایی ملی رسانه‌های مسئولیت‌شناس ملی هستند که سینما را می‌سازند، بگذارید اینجا هم از این زاویه تأکید کنم که نقد ملی است که سینمای ملی را می‌سازد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا جعفری جلوه در جمع هنرجویان کلاس‌های آموزش نقد نویسی بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: کوشش در جهت شناخت و اشراف یافتن به آن مختصات و مقام و جایگاهی است که از آن چارچوب باید بنگرید، ارزیابی کنید و یار شوید با حیطه‌های کار. شاید به همین دلیل بوده که پیش از این در مصادیق و مواردی سخن از مکتب ملی کرده‌ایم و می‌بایست از این معنا سخن بگوییم یعنی خاستگاه چارچوبه و مبانی که ما از آنجا می‌نگریم به همه حیطه‌هایی که مد نظرمان است و اینجا شما آنچه که در دستور کار خودتان به عنوان منتقد حیطه هنر پیچیده و بر‌تر سینما دارید.

وی افزود: بی‌مکتب نمی‌توان به صحنه آمد و حرف حساب زد. هر حرف حسابی در عالم پشت‌اش یک مکتب نشسته، پشت‌اش یک مبنا و اصول و قواعد وجود دارد. بسیاری از منتقدان بزرگ عالم در حیطه‌های گوناگون آن از جمله هنر، فلاسفه و صاحبان اندیشه و مکتب هستند که از خاستگاه فکری و اندیشه خودشان به آثار نزدیک می‌شوند و آن‌ها را ارزیابی و توزین می‌کنند و به تعبیری سره را از ناسره تفکیک می‌کنند و به قضاوت می‌نشینند.

مدیرعامل بنیاد سنیمایی فارابی تصریح کرد: باید کوشید که یک پایگاه فکری متقن داشت مبانی معتبر و از آنجا به عالم نگاه کرد و بتوان برداشت هدفمند داشت و فرا‌تر از برداشت و در تکمیل برداشت، عرضه و ارایه ارزیابانه، این آن چیزی است که فکر می‌کنم باید بنده حقیر به آن تأکید کنم یا بکوشم برای شما در این زمینه یار و همراه باشم. تلاشتان این باشد که به یک منتقد در چارچوبه مکتب نقد ملی تبدیل شوید تا آن اثری که در کار و راه می‌گذارید اثری حیاتی باشد سرنوشت ساز با شد مبتنی بر منافع ملی مصاالح ملی فرهنگ ملی و…

جعفری جلوه ادامه داد: جای دیگری من عرض کرده‌ام که رسانه‌‌های سینمایی ملی رسانه‌های مسئولیت‌شناس ملی هستند که سینما را می‌سازند بگذارید اینجا هم از این زاویه تأکید کنم که نقد ملی است که سینمای ملی را می‌سازد. والا شما اگر بر مبنا و مختصات خاستگاه دیگری در آثار پدید آمده در جامعه خود بنگرید قضاوت‌هایی خواهید داشت اما شاید اثر ملی را از ریل اتخاذ کرده خود‌گاه خارج کند نه اینکه آن را در آن ریل پیش براند منتقد ملی کسی است که مبتنی بر مبانی نظری زیبایی‌شناسی اسلامی و ایرانی که ما آن را تحت عنوان‌‌ همان مبانی نظری زیبایی‌شناسی ملی می‌فهمیم به آثار می‌نگرد، وزن می‌کند و سره را از ناسره تفکیک می‌کند تشویق می‌کند و‌گاه ممکن است تقبیح کند. البته این را حتما می‌دانید که در مکتب ما زبان تقبیح زبان بسیار مودبانه‌ای است و زبان تشویق زبان گویا و بسیار آشکار. چون مکتب ما مکتب حسن بینی است نه مکتب عیب جویی. مکتب نگریستن بر یک حسن از میان معایب بسیار و رشد دادن سوژه از مبنای همین یک حسن و نه مچ گیری یک عیب از میان ده‌ها حسن. شما دیده‌اید بعضی مواقع بعضی کسانی که در کسوت معلمی هستند البته اسماً و نه رسماً، مچ گیرانه عمل می‌کنند و به دلیل یک عیب شاگرد یا سوژه متقابل خود را زایل می‌کنند و از هیز انتفاع می‌اندازند و او را به حاشیه می‌رانند. در حالی که یک معلم خوب کسی است که دست بر‌‌ همان یک حسن شاگرد خود می‌‌گذارد و چشم بر ۹۹ عیب او می‌بندد و او را با آن یک حسن نجات می‌دهد. تربیت اسلامی یعنی این. یعنی حسن بینی.

وی در ادامه افزود: مکتب نقد ملی نگاهش به آثار حسن بینانه است و وقتی که می‌‌خواهد تقبیح و یا تنبیه کند مودبانه است. پس خود تشویق و تنبیه هم قاعده پیدا می‌کند، این مکتب زاویه دید ما را جهت می‌دهد نحوه نگرش و نحوه واکنش ما را جهت می‌دهد.

مدیرعامل بنیاد سنیمایی فارابی تصریح کرد: تشکر می‌کنم از دوستانی که این روند خوب را در این چند دوره شکل دادند جناب آقای تابش، جناب آقای افراسیابی، عزیزانی که در حیطه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی بنیاد فعال هستند و زحمت می‌کشند و کارهای ارزشمندی را دنبال می‌کنند و حیطه بسیار مهمی را تصدی‌گری می‌کنند. در ادامه دوره‌های سپری شده شاید شما هم در دوره‌های عالیتر بتوانید ادامه بدهید. از ثابت قدمی شما هم باید تشکر کرد.

جعفری جلوه در خاتمه بیان داشت: بگذارید با صراحت عرض کنم اگر این راه مهم را انتخاب کرده‌اید زاد راهش را هم فراهم کنید، توش و توانتان را به لحاظ دانش و نگرش و توانش افزایش دهید و منتقد خوب فقط یک منتقد با مهارت‌های فنی لازمه نیست که نگرش‌های مسئولانة مکمل و همین طور معارف و دانش‌های مورد نیاز بسیار نیز هست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز