خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

دری: دولت یک صدم پول نفت را به فرهنگ بدهد

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۹۸۸

زمانی که دولت نفت را بشکه‌ای ۱۰۰ دلار می‌فروشد؛ می‌تواند یک صدم آن را به فرهنگ اختصاص دهد و با این پول مشکلات زیادی از بخش فرهنگ و هنر حل می‌شود

سیدضیاء الدین دری(کارگردان سینمای ایران) معتقد است: اگر دولت یک دهم پول حاصل از فروش نفت را به فرهنگ بدهد وضعیت فرهنگ بسیار خوب می‌شود.

ضیاء الدین دری در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اختصاص بودجه برای فعالیتهای سینمایی و فرهنگ گفت: دولتی که نفت را بشکه‌ای ۱۰۰ دلار می‌فروشد می‌تواند قسمتی از آنرا به جشنواره‌ها اختصاص دهد. دولت باید اعلام کند که پول نفتی که در طول سال عایدش می‌شود را آیا حاضر است یک صدمش به فرهنگ اختصاص دهد؟ اگر اینکار را انجام دهد بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند و جشنواره‌ها و فعالیتهای فرهنگی و هنری سامان می‌یابند ضمن اینکه قدرت تولید را بالا می‌برد.

کارگردان کلاه پهلوی با تاکید بر اینکه باید بودجه مستقیم به وزارت ارشاد افزایش پیدا کند؛ ادامه داد: اگر بودجه افزایش پیدا کند به واسطه آن حوزه‌های فرهنگی ما رشد می‌کند. ضمن اینکه اگر دولت خودش یک میلیارد دلار در اختیار وزیر ارشاد قرار دهد و یک هیات مورد اطمینان تعیین کند تا ارزیابی درستی از نوع هزینه کرد این بودجه داشته باشند و این پول را در حوزه تولید تقسیم کند؛ می‌بینیم که مشکلات بسیاری حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید به نوعی باید واسطه‌گری در وزارتخانه‌ها برای کاری فرهنگی از بین برود؛ گفت: چه اصراری است که هر کدام از وزارت خانه‌های رسمی یک فیلم با موضوع وزارتخانه مخصوص خود بسازند. دیده شده برخی وزارتخانه‌ها یک میلیارد تومان برای ساختن فیلمی برای وزارتخانه‌شان می‌دهند. بعد عده‌ای هم به عنوان واسطه از این پول برمی دارند در حالیکه این روش درست نیست.

دری با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به نام سال اقتصاد و فرهنگ گفت: باید توجه داشت که تنها به صرف انکه سال فرهنگ نامگذاری شده است یک فعالیت فرهنگی صورت نمی‌گیرد و شاهد رشد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: اگر این همه بانک خصوصی که تشکیل می‌شود و همه با پول مردم کار می‌کنند هر کدام یک درصد از درآمدخود را در حوزه فرهنگ به کار گیرند و دولت تضمین کند که شرایطی را فراهم آورد تا سود آن‌ها را در دوره ۵ ساله تامین کند؛ قطعا در فرهنگ اتفاق‌های مثبتی خواهد افتاد.

دری با بیان اینکه مجلس باید توجه ویژه‌ای به بودجه دولت در بخش فرهنگ داشته باشد؛ گفت: باید اهالی فرهنگ و هنر و دولتمردان به کمیسیون فرهنگی و سیار کمیسیون‌های مجلس ثابت کند که ۲ میلیارد تومان بودجه برای فرهنگ کم است. قطعا اگر نمایندگان صنوف مختلف فرهنگی با کمسیسیون فرهنگی صحبت کنند آن‌ها هم مجاب می‌شود تا بودجه فرهنگ را بالا ببرند. و هنرمندان باید در بحثبودجه از دولت حمایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین کاری که دولت می‌تواند برای بخش فرهنگ انجام دهند چیست، گفت: امسال اولین سال مدیریتی مدیران جدید است و باید توجه داشته باشند که محصولات تصمیماتشان در سال جاری جلوی دوربین خواهد رفت و مورد قضاوت قرار می‌گیرند. باید تلاش کنند که خط معتدلی را پیش بگیرند تا تنش‌های موجود کم شود حاشیه‌ها را ازبین ببرند و بیش از هر چیز به معقوله خود فیلم سازی بپردازیم. زیرا در گیری‌های موجود چیزی جز اتلاف وقت نیست. در مرحله اول باید بخواهیم که کار کنیم و به سمتی برویم که تولید رشد پیدا کند تا بتوانیم اهدافمان را در روند تولید به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت ساخت فیلم‌های درباره تاریخ و بخصوص تاریخ معاصر گفت: هرچند نباید تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته است را نادیده گرفت اما واقعیت این است که کار زیاد خاصی انجام نشده است و هنوز کار‌های زیادی برای انجام دادن وجود دارد. در در این حوزه کار و سوژه فراوان وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز