خبرگزاری کار ایران

نگرانی رئیس‌سازمان سینمایی از فضای بدگمانی موجود در جامعه و رانت نامیدن حمایت‌های دولتی‌

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۵۲۱

نباید به کمک‌های دولتی القاب غلطی چون رانتخواری بدهیم / در عید فطر؛ پایان عصر نگاتیو در نمایش را اعلام می‌کنیم / افرادی فضای بدگمانی در کشور بوجود می‌آورند و خبرهای نادرست نشر می‌دهند / یکی از صحنه‌های خانه پدری بسیار خشن است. ما نباید پای این صحنه‌ها را به سینما بازکنیم / عصبانی نیستم پروانه نمایش دارد.

حجت‌الله ایوبی(رئیس سازمان سینمایی) در نشستی که صبح امروز(۲ تیرماه) در تالار وحدت با خبرنگاران داشت؛ با اشاره به اینکه به مطلب که هشت ماه از شروع کار دولت می‌گذرد، گفت: باید از همکاری سینماگران، اهالی خانه سینما و رسانه‌هایی که در ایجاد آرامش و بازگشت امنیت به سینما تلاش و همکاری کردند؛ تشکر کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ایوبی با اشاره به مشکلاتی که پیش از این در سینمای ایران وجود داشت؛ گفت: یکی از بزرگترین مشکلات عدم شفافیت در مدیریت سینمای کشور بود. ما تلاش کردیم که به پستوهای تاریک سازمان سینمایی چراغ بیندازیم و در کارهای خود شفاف عمل کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا تلاش کردیم تمام نمایندگان اصناف به شوراها ورود پیدا کنند و در آن حضور داشته باشند.

ایوبی با لزوم حمایت دولت از سینما گفت: در همه جای دنیا دولت‌ها از سینما حمایت می‌کنند اما در کشور ما متاسفانه یکی از نگرانی‌ها حمایت از سینما و رابطه‌ی هنر و دولت است و همیشه این سوال مطرح است که آیا دولت باید در سینما و هنر ورود کند و از آن حمایت کند یا خیر؟

ایوبی افزود: دولت باید در سینما ورود کند و از آن حمایت و به آن کمک کند. این حمایت باید هم در پخش هم در عرضه و هم در نمایش باشد اما باید این حمایت‌ها و کمک‌ها شفاف باشد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: نباید به کمک‌های دولتی و حمایت‌های دولت در سینما القاب غلطی چون رانتخواری بدهیم و من از ادبیاتی که بعضی‌ها این روزها استفاده می‌کنند و مباحثی همچون رانتخواری را مطرح می‌کنند؛ ناخشنودم و این حرف‌ها باعثنگرانی است.

ایوبی تاکید کرد: باید به سمت قانونمند کردن حمایت حرکت کنیم و گام‌هایی نیز در جهت شفاف سازی برداشته شده است اما هرگز نباید به این حمایت‌ها الفاظی همچون ویژه خواری نام نهاد.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: با هدف شفاف سازی؛ شورایی تشکیل دادیم که افراد سرشناس و خوشنام در آن حضور خواهند داشت و تمام کسانی که فیلمنامه یا طرحی دارند که می‌خواهند از حمایت دولتی برخوردار شوند؛ می‌توانند فیلمنامه یا طرح خود را ارائه کنند تا در این شورا بررسی شود و در صورت امکان به آن کمک خواهد شد. این طرح امسال برای فیلم اولی‌ها اجرا می‌شود و به دنبال آن هستیم که برای فیلم‌های دیگر هم آن را اجرا کنیم.

ایوبی افزود: در بحثفیلم‌های فاخر مهلتی اعلام شده تا کسانی که طرحی برای ساخت فیلم فاخر دارند ارائه کنند تا ما از آنها حمایت کنیم.

ایوبی با اشاره به لزوم حمایت از فیلم‌های هنری تاکید کرد: فیلم‌های هنری نمی‌توانند در عرصه رقابت و تجارت با سینمای تجاری رقابت کنند. به همین دلیل ما گروه سینمای هنر و تجربه را تشکیل داده‌ایم تا از این سینما حمایت کنیم و گروه سینمای هنر و تجربه کار خود را از عید فطر شروع می‌کند.

ایوبی با اشاره به اینکه از این پس بخش اعظم حمایت‌ها به بعداز تولید فیلم منتقل خواهد شد؛ گفت: بیشترین بودجه در بخش پس از تولید به موسسه سینما شهر رفته است و ما از سال قبل تلاش داشتیم تا سالن‌های سینمایی را رونق بدهیم. تا امروز ۲۳۴ سینما دیجیتال شده‌اند و تا عید فطر همه سالن‌های سینما دیجیتال می‌شوند و ما می‌توانیم در عید فطر پایان عصر نگاتیو در نمایش را اعلام کنیم.

وی با اشاره به اینکه این کار تاکنون ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشته است؛ افزود: در ۱۶ استان ۴۷ سالن سینما با کمک سینما شهر تجهیز می‌شوند و بخش خصوصی با ما در این راه همکاری خوبی دارد.

وی از اجرای طرح سینما کارت خبر داد و افزود: ما به دنبال تمرکززدایی در بعد فرهنگی و ادارات فرهنگی هستیم و در اولین قدم برای تمرکززدایی به دنبال آن هستیم که پروانه ساخت فیلم‌های ویدیویی را به استان‌ها منتقل کنیم. این کار از مشهد آغاز شده است و به سایر استان‌ها نیز منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال کاهش تصدی‌گری دولت و واگذرای امور به اصناف هستیم و خوشبختانه در ماه‌های گذشته اصناف نیز قدرت خوبی گرفتند و سی انتخابات صنفی برگزار شده است و هیات مدیره خانه سینما نیز علی‌رغم آنکه بعداز بازگشایی علاقه‌ای به ادامه فعالیت نداشتند اما پذیرفتند که همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: نمایندگان اصناف هم‌اکنون در شورای پروانه ساخت، شورای عالی سینما و سایر شوراهایی که می‌توانند عضو شوند حضور دارند و هکاری خوبی با اصناف و خانه سینما آغاز شده است.

وی به حمایت از جشنواره‌های سینمایی اشاره کرد و افزود: به طور مثال با جشنواره فیلم مقاومت همکاری خوبی داریم و بین یکی از موسسات و انجمن دفاع مقدس تفاهم‌نامه‌ای درحال شکل‌گیری است. همچنین ما قصد داریم مجموعه‌ای به نام سی سال مقاومت شامل فیلم‌های دفاع مقدس را با همکاری موسسه رسانه تصویری عرضه کنیم.

وی از ساخت سمفونی مقاومت توسط آرش امینی خبر داد و افزود: سینما دفاع مقدس از فعالیت‌های سازمان سینمایی است و ما سال آینده حتی جشنواره شهید آوینی را بهتر برگزار می‌کنیم که به نوعی جشنواره مقاومت و دفاع مقدس است و امسال نیز تمام فیلم‌هایی که در راستای اندیشه‌های آوینی است در جشنواره سینما حقیقت پخش می‌شود.

وی از تجهیز کتابخانه‌های تخصصی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تشکیل مدرسه عالی سینما خبر داد و افزود: در کنار همه دانشکده‌های سینمایی مدرسه عالی سینما و امکانات و تجهیزات به روز تشکیل می‌شود تا محلی برای آموزش حرفه‌ای و عملی سینما با حضور همه بزرگان سینما باشد.

وی با شاره به بخش بین‌الملل گفت: در بخش بین‌الملل مشکلی که وجود دارد این است که سازمان سینمایی دارای موسسات مختلفی است اما نگاه علمی به بین‌الملل کمتر دیده شده است. درحالیکه سینما می‌تواند سفیر خوبی از یک کشور به کشورهای دیگر باشد ولی سینمای ما در بخش بین‌الملل چند سالی با دوران فترت مواجه بود که یکی از دلایل آن فضای تحریمی بود که بخش بزرگی از آن تحریم روانی بود.

وی با اشاره به اینکه این دولت توانسته بخشی از تحریم‌های روانی را حذف و کم کند؛ گفت: امروز راحت‌تر می‌توان فرهنگ ایرانی را به دنیا معرفی کرد و می‌توانیم کرسی‌های از دست رفته فرهنگ ایرانی در دنیا را به دست بیاوریم و باید حضور سیمنماگران ایرانی با برگزاری هفته های فیلم و همچنین امضا تفاهم‌نامه‌ها در کشورهای دیگر بیشتر کنیم.

ایوبی با اشاره به اینکه گروهی اخبار نادرستی را درباره فرهنگ کشور منتشر می‌کنند؛ افزود: متاسفانه کسانی در کشور هستند که فضای بدگمانی در کشور به وجود می‌آورند و خبرهای نادرستی را درباره فرهنگ نشر می‌دهند و خبرهایی را می‌گویند که دروغ است اما این خبرهای دروغ و کذب بسیار پرهزینه است.

وی با اشاره به بعضی از این خبرها گفت: به طور مثال گفتند که ما برای تدفین هنرمندان گروه موسیقی سگ‌های زرد کمک کرده‌ایم که اینگونه نبوده است و ما حتی برای این خبر و بعضی از خبرهای دیگر به مجلس شورای اسلامی رفتیم.

ایوبی با اشاره به اینکه سازمان سینمایی سازمانی است که اهدافش را با نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید همسو می‌داند؛ افزود: ما در برابر اقداماتی که به سینما لطمه بزند؛ قانونی برخورد می‌کنیم و همچنین از حرکت‌های قانونی سینماگران حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما هیچ فیلم توقیفی نداریم زیرا هیچ دلیلی برای توقیف وجود ندارد. در شورای پروانه نمایش چهره‌هایی هستند که دغدغه‌های نظام و رهبری را دارند و آنها قطعا به فیلم‌هایی که باعثتشنج شوند؛ مجوز نمی‌دهند.

وی همچنین درباره فیلم خانه پدری گفت: درباره فیلم خانه پدری با کیانوش عیاری سه جلسه داشتیم و من ملاحظات خودم را گفتم و اعلام کردم که یکی از صحنه‌های فیلم بسیار خشن است. زیرا نباید ما پای به چنین صحنه‌های خشنی را به سینما باز کنیم و قرار شد که در یک نتیجه مشترک بنشینیم با جمعی از بزرگان جامعه شناسان و روانشناسان کشور فیلم را ببینیم و به نظر کارشناسان تراز اول کشور احترام بگذاریم.

وی ادامه داد: فیلم عصبانی نیستم نیز پروانه نمایش دارد و قرار نیست تصمیم جدیدی درباره آن گرفته شود. سازنده فیلم فیلمش را به یک فیلم اجتماعی تبدیل کرده و از نظر ما این فیلم یک فیلم غیرسیاسی و کاملا اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه باید از کارهای حاشیه‌هایی در سینما جلوگیری کرد؛ افزود: بعضی سینماگران سراغ نمایندگان مجلس می‌روند و از آنها وقت می‌گیرند و با آنها سخن می‌گویند و ما همه باید کمک کنیم تا مشکل سینما حل شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به رابطه کتاب و سینما گفت: باید به بخش انتشارات در حوزه سینما توجه کنیم و به دنبال آن هستیم که به کتابهای هنر سیمنا توجه شود. قرار است بیش از ۱۰۰۰ جلد از آخرین کتاب‌هایی که در پنج سال اخیر پیرامون سینما به نگارش درآمده؛ شناسایی و ترجمه شود و در اختیار کتابخانه سازمان سینمایی و اهالی سینما قرار بگیرد.

وی ادامه داد: باید به کتاب‌های ادبی و داستان‌های بومی خودمان نیز توجه کنیم و اینکه درباره شاهنامه فیلمی ساخته نشده؛ بسیار باعثتاسف است زیرا در کشورهای دیگر اگر کتابی راجع به شاهنامه وجود داشت؛ قطعا فیلم‌های زیادی درباره آن ساخته می‌شد.

ایوبی با اشاره به لزوم ساخت فیلم‌هایی که مردم به تماشای آنها بروند؛ گفت: ما از فیلم‌هایی که در آنها بحثامید مطرح می‌شود یا به خانواده‌ها توجه می‌کنند؛ حمایت بیشتری خواهیم داشت. از طرف دیگر به دنبال آن هستیم که حضور بخش خصوصی در تولید فیلم‌های مردم پسند صد در صد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: با مکانیزه کردن سیستم صدور مجوز به دنبال آن هستیم که چانه‌زنی‌ها در هنگام دریافت مجوز کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه نباید به سینما حمله کرد؛ گفت: گروهی واقعا نگران سینما هستند و نگرانی واقعی خود را بیان می‌کنند. برخی دیگر اما شیفته ایجاد نگرانی و تسری این نگرانی به دیگران هستند که نباید اینگونه باشد.

ایوبی به اهمیت خانه سینما اشاره کرد و افزود: پیش از این حرف‌هایی گفته می‌شد که باید ۳۱ صنف خانه سینما بروند و مجوز موسسه فرهنگی بگیرند که ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم؛ متوجه شدیم به این کار نیازی نیست.

وی ادامه داد: نکته‌ای که آقای عسگرپور درباره تعامل خانه سینما و وزارت ارشاد بیان داشته؛ نکته کاملا درستی است و ما باید به سمتی حرکت کنیم تا نقش دولت در تولید کم شود همچنین مسئله معیشتی اهالی سینما بسیار مهم است که ما در حال تشکیل کانون‌هایی هستیم که با همکاری خانه سینما و صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران این مشکل حل شود.

ایوبی به کوچک شدن سازمان سینمایی در آینده اشاره کرد و افزود: امروز مدیران سازمان سینمایی کاملا همسو با هم حرکت می‌کنند و ما مدیر غیرهمسو در سازمان سینمایی نداریم. همچنین مدیران موسسات وابسته به سازمان سینمایی همچون جعفری جلوه در فارابی همکاری خوبی با سازمان سینمایی دارند و یکی از اولین افرادی که بر بازنگری شیوه و وظایف بنیاد سینمایی فارابی و همچنین شفاف سازی در حمایت‌های دولتی تاکید داشت؛ مدیر بنیاد سینمایی فارابی بود.

وی ادامه داد: ما به دنبال سر و سامان دادن به ساختار سازمان سینمایی هستیم و در اولین گام تعداد ۸۵ پست معاونت و تعداد زیادی اداره کل را حذف کردیم و به دنبال بازنگری وظایف و اختیارات موسسات هستیم.

ایوبی در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد مدیران قبلی و مشکلات مالی که وجود داشته؛ گفت: نمی‌گویم که تمام تصمیمات گذشته تصمیمات غلطی بوده بلکه تصمیمات خوبی هم گرفته شده اما ما در این دوره به دنبال آن هستیم که برخورد سلیقه‌ای را حذف کنیم همچنین مشکلات حقوقی پیرامون شفاف نبودن پول‌ها، حمایت‌های دولتی، قراردادهای بازیگران و کارگردانان در گذشته بوده که درحال پیگیری آنها هستیم و کامبیز نوروزی مشاور حقوقی سازمان در حال بررسی مسائل است.

وی در پاسخ به سوالی درباره رفتار بعضی بازیگران و اهالی سینما در خارج از کشور گفت: بازیگران سینمای ایران افراد متعهدی هستند و می‌دانند که در خارج از کشور چگونه باید رفتار کنند اما متاسفانه گاهی اتفاقاتی می‌افتد که گریز ناپذیر است.

وی همچنین درباره اکران فیلمهای خارجی گفت: در همه جای دنیا فیلم خارجی اکران می‌شود و از اکران فیلم خارجی برای توسعه سینمای داخلی مالیات گرفته می‌شود. در ایران همچنان تصمیمی برای اکران فیلم خارجی گرفته نشده علت آن این است که بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان با این مسئله مخالف هستند.

وی همچنین درباره فیلم رستاخیز گفت: متاسفانه فیلم رستاخیز دچار یک حادثه شد و گروهی درباره فیلم بدگمانی‌هایی ایجاد کردند اما من با ملاقاتی که با مراجع و علما داشتم؛ واقعیت فیلم را گفتم و آنها نیز پذیرفتند. از طرف دیگر احمدرضا درویش و سازندگان فیلم نیز اصلاحات موردنیاز را اعلام کردند و فرمان نمایش فیلم امروز صادر شده است.

وی همچنین درباره شورای عالی سینما گفت: شورای عالی سینما کارهای مقدماتی‌اش شروع شده و هر زمان به جمع‌بندی برسیم؛ از رئیس جمهور دعوت می‌کنیم تا حضور داشته باشد و کمیته‌های تخصصی طرح‌های خود را بیان کنند.

وی همچنین درباره رابطه سازمان سینمایی و صدا و سیما گفت: با ریاست سازمان صدا وسیما و معاونین جلسه‌ای گذاشتیم و رابطه سینما و تلویزیون را قرار است اصلاح کنیم زیرا معتقدیم تلویزیون باید به سینما کمک کند.

وی درباره جشنواره فیلم فجر گفتک شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر تشکیل شده و فیلمسازان جوان در آن دیده خواهند شد.

در پایان جلسه به صورت قرعه کشی ۱۴ نفر از خبرنگاران سایتهای خبری و روزنامه ها برای سفرهای خارجی انتخاب شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز