خبرگزاری کار ایران

جوایز برگزیدگان جشنواره ربیع‌الشهاده کربلا اهدا شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۱۳۹

دیپلم افتخار، لوح تقدیر که مزین به قطعه سنگ مرمری از بارگاه ملکوتی آقا امام حسین(ع) است، به همراه جوایز نقدی ۵۰۰۰،۴۰۰۰، ۳۰۰۰،۱۰۰۰ دلاری به علیرضا سبحانی کارگردان فرش ثارالله، محمود غفاری کارگردان گل گیران، علیمحمد ناصر‌بافقی کارگردان نقل نخل و الله‌کرم رضایی‌زاده کارگردان رسم عاشقی همینه اهدا شد.

همزمان با ایام باسعادت ولادت حضرت ولی‌عصر(عج)، مراسم اهدای جوایز برگزیدگان دهمین دوره جشنواره «ربیع‌الشهاده» کربلا در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این مراسم با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد(مدیرعامل مرکز)، مرتضی رزاق‌کریمی(معاون فرهنگی)، علیرضا قاسم‌خان(معاون پژوهشی)، مجید مغنیان(معاون اداری - مالی و حقوقی)، شهنام صفاجو(مدیر روابط عمومی) و فیلمسازان برگزیده، در سالن کنفرانس مرکز برگزار شد.

طباطبایی‌نژاد: این جایزه رشک‌برانگیزترین و با ارزش‌ترین جایزه‌ای است که با آن مواجه شدم

در ابتدای این مراسم،سید محمدمهدی طباطبایی‌نژادضمن تبریک به فیلمسازن برگزیده جشنواره ربیع‌الشهاده گفت: به عنوان کسی که در مقام دبیر، تهیه‌کننده و داور در جشنواره های بیشماری حضور داشتم باید بگویم که این جایزه رشک‌برانگیزترین و با ارزش‌ترین جایزه‌ای است که در تمام این سال‌ها با آن مواجه شدم و صادقانه می‌گویم که حسرت زیادی خوردم! زیرا جایزه‌ای با ارزش‌تر از هدیه حرم حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) وجود ندارد.

وی افزود: در دوره‌های گذشته، سیاست‌گذاری و تمرکز جشنواره «ربیع‌الشهاده» روی مباحثقرآنی، رمان، داستان و بحث‌های علمی و تخصصی بود و این نخستین دوره‌ای بود که مسئولین جشنواره به حوزه فیلم وارد شده بودند. البته به دلیل بی‌تجربگی در برپایی چنین رویدادی، زمان‌بندی و اطلاع‌رسانی جشنواره دارای ضعف‌هایی بود.

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: مراسم افتتاحیه این جشنواره با نمایش آثاری از کشورهای آرژانتین، عراق، مصر، لبنان و… در طبقه دوم حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) و با گوشی‌های چند زبانه بسیار باشکوه برگزار شد. همچنین احمد ماهر هنرپیشه معروف مصری تحت تاثیر فیلم‌های ایرانی قرار گرفته بود و از همین جهت، من حامل تشویق مسئولین برگزاری جشنواره برای شما هستم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یادآور شد: سال گذشته آقای رزاق‌کریمی بعنوان تهیه کننده مستند «خاطراتی برای تمام فصول» چندین جایزه مهم از جمله جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فجر، سینماحقیقت، شهید آوینی و… را از آن خود کرد، اما زمانی‌که ایشان این جوایز را دیدند، گفتند: «ای کاش بجای این جوایز از جشنواره «ربیع الشهاده» جایزه‌ای می‌گرفتم، زیرا سنگ مرمری که از محوطه داخلی حرم امام حسین(ع) هدیه شده، از با ارزش‌ترین هدایا است.»

وی با آرزوی موفقیت برای فیلمسازان برگزیده جشنواره گفت: قدم برداشتن در مسیر عاشورایی ارزش زیادی دارد، به همین واسطه امیدوارم این هدیه شریف موجب برکات کثیر در زندگی و کار حرفه‌ای شما شده و همچنین تشویقی برای ساخت اثر بعدی در حوزه مفاهیم آئینی و خصوصا عاشورایی باشد. کار برای امام حسین(ع) فقط در حوزه ساخت فیلم نیست، اگر نیت خالصانه‌ای برای حضرت اباعبدالله داشته باشید، آن اثر حسینی است.

طباطبایی‌نژاد پیرامون یازدهمین دوره برگزاری جشنواره ربیع‌الشهاده نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه سال آینده آقای احسان حلمی مدیر شبکه هدهد به عنوان دبیر جشنواره «ربیع الشهاده» انتخاب شده است و امیدوارم سال ۹۴ سال پُرباری در اجرای این جشنواره باشد. البته تلاش ما این است فیلمسازانی که امسال موفق به دریافت جایزه شده اند، برای دوره بعدی به عنوان مهمانان ویژه در جشنواره «ربیع الشهاده» حضور داشته باشند.

اعلام حمایت گسترده «مرکز» از تولید فیلم‌های دینی و عاشورایی

در ادامه این مراسم مرتضی رزاق‌کریمی اظهار داشت: همینطور که آقای طباطبایی‌نژاد اشاره فرمودند، زمانیکه خبر برگزیده شدن فیلمسازان ایرانی را شنیدم، بسیار خوشحال شدم و با دیدن این جوایز آرزو کردم ای کاش تمام جوایزی که سال گذشته دریافت کرده بودم، در ازای قطعه کوچکی از این جوایز تعویض می شد؛ اما این توفیقی است که نصیب فیلسازان شده و برای ما هم باعثافتخار است.

وی از اعلام حمایت گسترده مرکز برای تولید فیلم‌هایی با مضمون عاشورایی خبر داد و گفت: در این مراسم آمادگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تولید آثاری با مفاهیم دینی به خصوص فرهنگ عاشورایی و اهل بیت را اعلام می کنم.

معاونت فرهنگی مرکز یادآور شد: همانطور که قبلا هم اشاره کردم این جایزه جایگاه ویژه ای دارد اما فیلمسازان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دنبال دریافت جوایز نیستند، بلکه ترویج و اشاعه فرهنگ عاشورایی را وظیفه خود می دانیم که باید در این راه قدم برداریم.

رزاق‌کریمی در پایان گفت: خوشبختانه در این جمع فیلمسازانی حضور دارند که آزموده شدند و کارهای موفقی انجام دادند؛ امیدواریم که طرح‌های جدید خود را هم ارائه دهند تا بتوانیم با تولیدات جدید در دوره آینده جشنواره ربیع‌الشهاده حضور داشته باشیم.

علیرضا قاسم‏خانمعاون پژوهشی مرکز که از دیگر حاضران این مراسم بود نیز طی سخنانی اظهار داشت: نکته‌ای که جای تامل دارد این است که زمانی‌که می‌خواهید فیلمی با درجات ارزشمندتری نسبت به آنچه که قبلا ساخته اید، تولید کنید باید توجه داشته باشید که بار مسئولیت بیشتر و در عین حال انتظارات از شما بیشتر می شود.

وی افزود: این بار مسئولیت را در سایه استعانت از امام حسین(ع) و از طرف دیگر با تامل کردن در مفاهیم عاشورایی می‌توان به دست آورد؛ یعنی با زاویه دیدی تازه مطلبی را از واقعه عاشورا بیان کنید تا آنچه که لازم است، برای سایر ملل گوشزد شود. زمانیکه فیلم شما از حوزه ایران خارج می‌شود دارای زبان دیگری است که لازم است سایر نقاط جهان هم با آن آشنا شوند.

معاونت پژوهشی مرکز تاکید کرد: امیدوارم فیلمسازان با توجه بیشتری نسبت به ساخت آثار بعدی اقدام نمایند و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم با توجه ویژه، به بهتر شدن وضعیت تولید آثار دینی و آئینی کمک کند.

علیرضا سبحانی کارگردان مستند «فرش ثارالله» که جایزه اول جشنواره ربیع الشهاده را به خود اختصاص داده بود، ضمن تقدیر و تشکر از مدیران مرکز که زمینه ساخت و نمایش این آثار را فراهم آوردند، گفت: خیلی متقاضی شرکت در جشنواره‌ها نیستم و ۳۲ سال است که بیشترین وقت و کارهای من، موضوع و مضمونی پیرامون زندگی اهل بیت(ع) دارند.

وی افزود: حقیقت این است که من بدون مشکل دو فیلم را با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساختم و این مرکز از معدود نهادهایی است که همکاری‌های خوبی با مستندسازان دارد؛ اما تنها مشکل اینجاست که فیلم‌های تولید شده جایی برای عرضه و دیده شدن ندارند.

سبحانی ادامه داد: فرش ثارالله متعلق به امام حسین(ع) است و ارتباط خالصانه‌ای که هنرمندان در بافت این فرش داشتند، بیشتر از فیلم برای من اهمیت دارد؛ زیرا هر گره این فرش با صلوات و طهارت کامل بافته شده است.

محمود غفاریکارگردان مستند «گل گیران» که موفق به دریافت جایزه دوم شده بود نیز طی سخنانی گفت: از شما تشکر می‌کنم که این فیلم به جشنواره ربیع‌الشهاده ارسال و در آنجا دیده شد، زیرا مدیریت قبلی اصلا توجهی به بخش معنوی این اثر نداشت، اما جالب است که همین مراسم «گل گیران» از دید شیعیان سایر کشورها جالب بوده است!

علیمحمد ناصربافقیکارگردان مستند «نقل نخل» که موفق به دریافت جایزه سوم شده بود هم در کلامی کوتاه یادآور شد: برای من دریافت این جایزه از مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسیار با ارزش است. این فیلم اولین تجربه کاری من با مرکز گسترش بود و این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم در آینده کارهای بهتری با مشارکت مرکز بسازم.

الله‌کرم رضایی‌زادهکه با مستند «رسم عاشقی همینه» موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران جشنواره شده بود هم گفت: جا دارد از زحمات مدیران گذشته هم تشکر کنم که فضای ساخت این مستند را فراهم آوردند و همچنین تیم جدید مدیریت مرکز گسترش که باعثدیده شدن این فیلم شدند و باید بگویم اجر شما با سیدالشهدا(ع).

وی افزود: در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شدم و همیشه علاقمند بودم تا یک کار درباره امام حسین(ع) بسازم و ادای دینی به ایشان کرده باشم. به خاطر پاسداشت و اشاعه فرهنگ شیعیان همه ما موظف هستیم تا امام حسین(ع) را به افرادی که شناختی از ایشان ندارند، معرفی کنیم.

در این مراسم دیپلم افتخار، لوح تقدیر که مزین به قطعه سنگ مرمری از بارگاه ملکوتی آقا امام حسین(ع) است، به همراه جوایز نقدی ۵۰۰۰،۴۰۰۰، ۳۰۰۰،۱۰۰۰ دلاری جشنواره ربیع الشهاده عراق به ترتیب به برگزیدگان این رویداد: علیرضا سبحانی کارگردان فرش ثارالله، محمود غفاری کارگردان گل گیران، علیمحمد ناصر‌بافقی کارگردان نقل نخل و الله‌کرم رضایی‌زاده کارگردان رسم عاشقی همینه اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز