خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی فیلم زادبوم مطرح شد؛

داودی: در ۵ سال گذشته بی‌اخلاقی تبدیل به فضیلت شد

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۷۱۲

در ۵ سال گذشته در جهان‌بینی بسیاری از ما تغییرات زیادی ایجاد شده. بسیاری از ارزش‌های اجتماعی جابجا شده و بسیاری از مباحثی که ۵ سال پیش تکان دهنده بودند؛ امروز به یک مساله عادی تبدیل شده است.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «زادبوم» شب گذشته(۲۵ فروردین) درحالی در سینماتک خانه هنرمندان برگزار شد که این فیلم بعداز ۵ سال توقیف برای اولین بار به نمایش عمومی درآمده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالحسن داوودی کارگردان فیلم «زادبوم» با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: طرح ساخت این فیلم بعد از ساخته شدن فیلم تقاطع به من پیشنهاد شد و در طرح اولیه فقط قصه زن و شوهر اصلی فیلم وجود داشت.

وی در ادامه افزود: بعد از مطالعه طرح قصه بیژن دره شوری محققی که سال‌ها از لاک‌پشت‌ها حمایت می‌کرد؛ به دست من رسید و من این داستان را در کنار داستان اصلی فیلم قرار دادم.

داوودی ادامه داد: در این فیلم هدف من این بود که با بیان یک قصه به استحاله بعضی شخصیت‌های سیاسی و همچنین موضوع مهاجرت خانواده‌ها و بازگشت مهاجرین به کشور بپردازم.

کارگردان زادبوم با اشاره به توقیف ۵ ساله فیلم گفت: این فیلم قبل از اتفاقات سال ۸۸ ساخته شد اما بعداز آن به دلیل ماجراهایی که در سال ۸۸ بوجود آمد توقیف شد. نکته جالب این است که این فیلم همزمان در یک دولت مشخص سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی در جشنواره فیلم فجر را گرفت و در‌‌ همان دولت نیز توقیف شد.

داوودی در ادامه افزود: این فیلم را من به خاطر یک مفهوم مشخص ساختم و بیشتر این بود که فیلم را به خاطر دلم ساختم به همین دلیل معتقدم که این فیلم زمان‌دار است و به گونه‌ای فیلمی پیشگویانه است.

وی ادامه داد: من علاقه خاصی به شناخت جامعه دارم و در چند سال گذشته این مساله ذهنم را مشغول کرده بود که چه چیزی باعثنفاق بین آدم‌ها شده است.

داوودی در ادامه گفت: من فیلمم را ساختم و سعی کردم حرفم را بزنم و تاثیرم را بگذارم. اگر این فیلم در زمان خودش به نمایش درمی‌آمد می‌توانست بر یک سری از آدم‌ها تاثیر بگذارد و امروز فیلم از بعضی جهات کهنه شده است.

وی با اشاره به روند تولید فیلم گفت: به دلیل زمان‌های مختلفی که در فیلم وجود دارد فیلمبرداری آن بیش از یک سال و اندی طول کشید و ما از ۴ گروه فیلمبرداری استفاده کردیم اما هزینه کل ساخت فیلم بیش از ۶۰۰ میلیون تومان نشد درحالیکه در‌‌ همان زمان فیلم‌های آپارتمانی ساخته می‌شد که یک میلیارد بودجه می‌گرفتند.

داوودی گفت: متاسفانه بعد از ساخت فیلم گروهی موضوع فیلم را کم اهمیت جلوه دادند و با قالب فرهنگی سعی کردند آن را مثله کنند و فیلم را آنقدر نگه داشتند و نشان ندادند تا به اصطلاح ارزش خود را از دست بدهد درحالیکه فیلم یک ابزار ارتباطی است که باید در زمان مناسب به نمایش درآید.

کارگردان «زادبوم» سینمای اجتماعی را سینمای مورد علاقه خود دانست و افزود: سیاست باید در خدمت اجتماع باشد به همین دلیل با ساخت این فیلم می‌خواستم بگویم که زمان آن رسیده تا سرانجام حس آشتی ملی در جامعه ایجاد شود.

وی همچنین گفت: من فیلم را به عنوان ابزاری همانند روزنامه ندیدم هرچند که یک فیلم باید در زمان خودش دیده شود و به نمایش درآید.

داوودی افزود: با نشان دادن حس آشتی جویانه و همچنین نمایش یک خانواده کلاسیک ایرانی به دنبال نشان دادن لزوم رجوع به وطن بودم اما نه وطنی که تعریف ناسیونالیستی و یا شووینیسمی دارد بلکه وطن به معنای زادبوم آن مدنظرم بود.

وی ادامه داد: من هرگز به دنبال نوشتن مانیفست نبودم. فیلمم را می‌سازم و کارم را براساس اصولی که یاد گرفته‌ام به پیش می‌برم و البته ایرادهای کار را از توده مردم می‌گیرم و به سلیقه‌ها احترام می‌گذارم.

داوودی با اشاره به تحولات جامعه ایران در ۵ سال گذشته گفت: در ۵ سال گذشته در جهان بینی بسیاری از ما تغییرات زیادی ایجاد شده است و حتی بسیاری از ارزش‌های اجتماعی جابجا شده است و بسیاری از مباحثی که ۵ سال پیش تکان دهنده بودند امروز به یک مساله عادی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در ۵ سال گذشته بداخلاقی و بی‌اخلاقی آنقدر گسترش پیدا کرده که نه تنها عادی شده است بلکه تبدیل به فضیلت شده است. در ۵ سال گذشته مسایل اجتماعی آنقدر سریع تغییر کرده که بسیاری از مسائل مهم امروز کاریکاتورگونه شده است.

داوودی با اشاره به مشکلات فیلمسازان گفت: متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فیلمی را می‌سازیم و ۵ سال بعد باید پاسخگوی آن باشیم درحالیکه بعضی فیلم‌ها با گذشت زمان تاثیرشان کمتر شده و یا تاثیر خود را از دست می‌دهند.

سینمای ایران ظرفیت سیاست را ندارد

مصصفی جلالی فخر منتقد سینما نیز گفت: سینمای ایران ظرفیت سیاست را ندارد به همین دلیل هیچ فیلم سیاسی موفقی نداریم و از آنجا که سیاست و مسائل سیاسی در کنار مسائل پزشکی برای مردم ما حرف روزمره شده است بسیاری از فیلم‌ها نیز نمی‌توانند فرا‌تر از صحبت‌های سیاسی مردم حرکت کنند.

جلالی فخر افزود: مفهوم یک فیلم و حرف یک فیلم به تنهایی کافی و مهم نیست بلکه مهم این است که یک فیلمساز حرف خود و مفهوم فیلم خود را چگونه و با چه زبانی می‌زند.

ذائقه مردم در ۵ سال گذشته افت کرد

نظام الدین کیایی صدابردار فیلم نیز گفت: در این فیلم عنصر تاریخ مدنظر نیست ضمن آنکه این فیلم اصلا سیاسی نیست و داستان آن بازگشت افرادی است که پس از ۳۰ سال به کشورخود بازمی‌گردند همانگونه که لاک‌پشت‌ها پس از ۳۰ سال برای تخم‌ریزی به زادگاه خود بازمی‌گردند.

وی با اشاره به کارگردانی فیلم افزود: کارگردانی این فیلم کاملا یک دست بود و با وجود آنکه فیلم در ۴ کشور مختلف فیلمبرداری شد اما تمام تصاویر آن یک دست و ماندگار است.

کیایی با اشاره به اینکه فیلم زادبوم ۵ سال به نمایش درنیامد؛ گفت: متاسفانه فیلم‌هایی مانند زادبوم ۵ سال توقیف می‌شوند اما به جای آن‌ها ۵ سال فیلم بد به مردم نشان می‌دهند که نتیجه آن تغییر و افت ذائققه مردم است اما فیلمی مانند زادبوم همچنلان تازه است و حتی اگر ۳۰ سال دیگر نیز به نمایش درآید می‌تواند تازه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز