خبرگزاری کار ایران

در نشست مطبوعاتی فیلم چ مطرح شد:

حاتمی کیا: نمی‌توانم برای ساخت فیلم از برلین یا سفارت هلند پول بگیرم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۸۶

تصویر حضرت امام در هنگام خروج از هواپیما هرسال کوچک‌تر می‌شود و گروهی پاکسازی می‌شوند / کسی نمی‌تواند این مساله که چمران عضو حزب نهضت آزادی بود را رد کند / نمی‌توانم هزینه ساخت فیلم را از جشنواره برلین بگیرم یا از سفارت هلند پول بگیرم / فارابی ما را تهدید کرده بود اگر اعلام کنیم فیلم تمام شده، بودجه فیلم قطع می‌شود.

ایلنا: نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «چ» ظهر امروز(۱۳ بهمن) درحالی برگزار شد که ابراهیم حاتمی کیا(کارگردان فیلم) اعلام کرد: اگر می‌خواهیم درباره شهید چمران صحبت کنیم باید همه زوایای زندگی وی را درنظر بگیریم. یکی از این زوایا هم این است که چمران عضو نهضت آزادی بود اما از این حزب بزرگ‌تر بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم حاتمی کیا با اشاره به روند ساخت فیلم چ گفت: از سال ۸۰ ایده ساخت این فیلم در ذهن من وجود داشت و می‌خواستم آن را بسازم اما بعد آن را کنار گذاشتم و سال ۹۰ دوباره برای ساخت آن اقدام کردم.

وی ادامه داد: ساخت این فیلم سه برابر یک فیلم معمولی از من زمان گرفت فقط مونتاژ و جلوه‌های ویژه آن بیش از ۱۶ ماه طول کشید و هزینه ساخت فیلم ۶ میلیارد تومان شد.

وی افزود: تلاش کردم که همیشه فیلمساز زمان حال بمانم زیرا فیلمساز باید فرزند زمان خویش باشد به همین دلیل اینکه گفته می‌شود من به سینمای دفاع مقدس بازگشته‌ام؛ نه تنها من را خوشحال نمی‌کند بلکه ناراحت نیز می‌شوم.

حاتمی کیا با اشاره به اهمیت شخصیت چمران گفت: فیلم ساختن درباره چمران بسیار سخت است زیرا وی شخصیتش چند بعدی است. روزی که می‌خواستم این فیلم را بسازم و داستان حضور چمران در پاوه را تعریف کنم؛ متوجه شدم که فضای فیلم بسیار مردانه است.

کارگردان فیلم چ با انتقاد از کسانی که به چمران تک بعدی نگاه می‌کنند، گفت: متاسفانه نقاط پنهان زیادی درباره چمران وجود دارد که گفته نشده. یکی از آن نقاط این است که چمران در آمریکا ازدواج کرده و ۴ فرزند داشت و برای ایران آن‌ها را‌‌ رها کرد و آمد یا اینکه این روز‌ها فقط درباره عرفان چمران حرف زده می‌شود درحالیکه شخصیت‌های جهادی و علمی وی ناگفته مانده است.

حاتمی کیا ادامه داد: من چمران را به اندازه بضاعتم تعریف کردم هرچند درباره آن تحقیقات مفصلی کردم و حتی قرار بود ابتدا فیلم زندگی وی را بسازم.

حاتمی کیا افزود: چمران مرد صلح بود و بسیار تلاش کرد تا صلح ایجاد کند و تا جایی که توانست دست به اسلحه نبرد. چمران مرد صلح بود اما نه به هر قیمتی.

حاتمی کیا با انتقاد از کسانی که قصد سانسور تاریخ را دارند، گفت: هر ساله شاهد هستیم که تصویری که از حضرت امام در هنگام خروج از هواپیما منتشر می‌شود؛ کوچک‌تر و تنگ‌تر می‌شود و انگار گروهی پاک سازی می‌شوند. این اندازه محدود کردن خوب نیست.

وی در ادامه افزود: کسی نمی‌تواند این مساله را که چمران عضو حزب نهضت آزادی بود را رد کند اما چمران بزرگ‌تر از نهضت آزادی بود و به شدت مستقل بود.

وی دامه داد: چمران فیلم من است و من این واقعه را از منظر خودم تعریف کردم و هر فرد دیگری نیز می‌تواند درباره چمران فیلم بسازد اما اینکه فیلم را با تاریخ واقعی بسنجیم یک تفکر ابتدایی است.

وی درباره حضور محسن چاووشی در فیلم گفت: چاووشی فیلم را دید و بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و اعلام کرد که یک آهنگ جداگانه برای چمران می‌خواند اما هرگز قرار نبود تیتراژ فیلم را بخواند.

حاتمی کیا در پاسخ به این سوال که آیا فیلم چ فیلم فاخر است؟ گفت: واژه فیلم فاخر قلب شده است و من نمی‌خواستم فیلم فاخر بسازم. خودم منتقد فیلم فاخر هستم اما یک فیلم‌هایی وجود دارد که ارزشمند است و نظام باید برای آن‌ها هزینه کند.

وی افزود: من نمی‌توانم بروم هزینه ساخت فیلم را از جشنواره برلین بگیرم یا از سفارت هلند پول بگیرم بلکه هزینه فیلم را باید نظام جمهوری اسلامی ایران بدهد.

حاتمی کیا با انتقاد از مدیریت فارابی در دوران میرعلایی گفت: این حرف‌هایی که گفته می‌شود فیلم سال گذشته آماده نبوده درست نیست. فارابی ما را تهدید کرده بود که اگر اعلام کنیم فیلم تمام شده است بودجه فیلم قطع می‌شود و پول ما را نمی‌دهند درحالیکه فیلم در ۲۹ اسفند سال گذشته تمام شده بود.

کارگردان فیلم چ درباره صحنه سقوط هلی کوپتر مجروحان که بسیار خوب ازکار درآمده بود گفت: این اتفاق از ابتدا در ذهن من بود زیرا در کتاب خود شهید چمران نیز با جزئیات به آن اشاره شده است. من از ابتدا نیز همه ساخت فیلم را یک طرف می‌دیدم و صحنه سقوط را طرف دیگر. ساخت این صحنه ۲۵ روز زمان برد.

حاتمی کیا با انتقاد از سالن نمایش برج میلاد گفت: سالن نمایش برج میلاد متاسفانه اسکوپ نیست و نمی‌توان این فیلم را به خوبی در آن دید. من عاشق سینمای اسکوپ هستم و عاشق سینمای وسترن و فضایی وسترن هستم.

جعغریان مدیر فیلمبرداری فیلم نیز گفت: اهمیت فیلمبرداری در فیلم‌ها به اندازه‌ای است که پیشنهاد می‌کنم جلسات جداگانه‌ای برای عوامل فیلم درنظر گرفته شود زیرا در این جلسات فقط به کارگردان توجه می‌شود.

بابک حمیدیان بازیگر فیلم نیز که به شدت احساساتی شده بود، گفت: من امروز به بچه‌های اصغر وصالی و گروه دسته سرخ و کسانی که از پاوه دفاع کردند فکر می‌کنم.

مهدی سلطانی بازیگر نقش دکتر عنایت نیز گفت: فیلم چ فیلم خوبی است زیرا افراطیون را دعوت می‌کند که به صلح طلبی فکر کنند و از اینکه در این اندیشه حضور داشتم خوشحالم.

فردین خلعتبری آهنگساز فیلم و مریلا زارعی بازیگر و مهدی زواره مسئول جلوه‌های ویژه از حاتمی کیا تشکر کردند که فرصت حضور در فیلم چ را به آن‌ها داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز