خبرگزاری کار ایران

طباطبایی‌نژاد:

مدیر فرهنگی نباید گلوی فیلمساز را فشار دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۳۰

عملکرد محمدآفریده در مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان قابل قبول است / با هیچ فیلمسازی تماس نگرفتم و تقاضا نکردم تا فیلملش را در جشنوراه نشان دهد / ۵ فیلم اول بلند بخش مسابقه ملی مستقیم به فجر می‌روند / برگزاری جشنوراه سینما حقیقت باید استاندارد شود.

ایلنا: سیدمهدی طباطبایی‌نژاد(مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) معتقد است؛ نباید مدیریت فرهنگی به گونه‌ای باشد که فیلمسازان نتوانند حرف خودشان را بزنند بلکه باید فضایی برای فعالیت‌های بهتر هنرمندان فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد با اشاره به وضعیت امروز جشنواره سینمای حقیقت گفت: این جشتواره بعد از دوره چهارم به صورت موضوعی برگزار شد و به همین دلیل از حالت استاندارد یک جشنواره بین‌المللی خارج شد. ما نیز تلاش داشتیم تا امسال جشنواره را به استاندارد جهانی بازگردانیم اما به دلیل فراخوانی که قبل از حضور ما منشتر شده بود باید جشنواره را براساس آن فراخوان به صورت موضوعی برگزار می‌کردیم.

وی ادامه داد: از سال آینده جشنواره به این شکل برگزار نمی‌شود بلکه به شکل استاندارد برگزار خواهد شد؛ و شکل برگزاری آن شبیه دوره‌های اول و دوم می‌شود.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به فلیمهایی که در جشنواره حضور دارند، گفت: بیشتر فیلم‌ها توسط بخش مستقل و فیلمسازان مستقل ساخته شده است و فیلمهایی که توسط مرکز گسترش ساخته شده کمتر در جشنواره حضور دارد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نقدهایی که به وی در زمان تصدی‌گری‌اش در دوره قبل مرکز گسترش وارد می‌شود و همچنین اعتراض به حضور بعضی از افراد همچون محمد آفریده، گفت: ما همیشه از نقد استقبال کرده‌ایم و اینکه مدیری زیر ذره‌بین باشد خیلی خوب است اما آنچه محل اشکال است این است که نقد از طریق انصاف خارج شود و با عملکرد‌ها غرض ورزانه برخورد شود.

وی ادامه داد: من تعجب می‌کنم که چگونه افرادی که به آرشیو مرکز گسترش توانسته‌اند دسترسی پیدا کنند؛ نتوانستند به زمان حضور من در مرکز دسترسی داشته باشند. بیشتر حرفهایی که در باره من زده می‌شود یا این مباحثی که به آفریده ربط داده می‌شود درست نیست و نود درصد آن‌ها صحیح نیست.

طباطبایی‌نژاد افزود: محمد آفریده در زمان حضور در انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش بیش از ۴۰۰۰ فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن مدیریت کرده است حال در این میان ده فیلم نیز فیلمهای خوبی نباشد. نباید بگوییم که پرونده وی سیاه است و این گونه حرف زدن درباره وی درست نیست.

وی با اشاره به فیلم خاطره نیاوران گفت: زمانی که من در مرکز بودم به مناسبات سی سال انقلاب اسلامی ما سی فیلم با موضوع انقلاب تولید کردیم، که بیست و نه فیلم به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت و فقط یک فیلم آن هم خاطره نیاوران قرار شد اصلاح شود اما دوره مدیریت ما تمام شد در دوره بعد از ما فیلمی که ما توقیف کرده بودیم به کرات به نمایش درآمد و جوایز زیادی گرفت اما بعد که من آمدم باز هم قرار شد فیلمساز فیلم را بیاورد و اصلاح شود.

سیدمهدی طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینکه مدیریت فرهنگی باید راه گشا باشد، گفت: خیلی از دوستان ما به بحثمدیریت فرهنگی آشنا نیستند؛ و فکر می‌کنند که باید گلوی فیلمساز را گرفت و اجازه نداد فیلمساز حرف خودش را بزند. خیلی از افرادی که در مرکز فیلم ساختند بعد از آن با ما دوست شدند. همین امر نشان می‌دهد که باید در حوزه فرهنک به هنرمند اعتماد کرد و با او دوست شد. حوزه فرهنگ این نیست که یک فرد در یک برج عاج بنشیند و بعد دستورالعمل بدهد که فیلم حوب ساخته شود. اینکه از بین صد فیلم بیست فیلم امکان نمایش نداشته باشد؛ طبیعی است.

وی در پاسخ به سوال ایلنا پیرامون اینکه وضعیت مشکل پیش آمده بین علی محمد قاسمی با مرکز گفت: ممکن است ما با یک تهیه کننده مشکل داشته باشیم اما نباید این اختلاف و مشکل خصمانه شود. اما اگر یک گروه کار‌شناسی نظر بدهد هم ما حرف وی را قبول می‌کنیم و هم فیلمساز و تهیه کننده. در دوره قبل اختلافی که بین قاسمی و مرکز پیش آمده بود فارغ از آنکه حق با چه کسی است؛ غلط بود و باید یک جمع کار‌شناسی نطر می‌داد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا شما با فیلمسازی تماس گرفته‌اید و از وی خواسته‌اید تا فیلمش را در جشنواره نشان بدهد یا نه گفت: من هرگز با هیچ فیلمسازی تماس نگرفته‌ام و فقط در پایان فعالیت هیات داوران با آن‌ها خداحافظی کردم و خسته نباشید گفتم. از طرف دیگر در بین فیلم‌ها ما دو فیلم " توران " و فیلم " یک اسم دو کلمه‌ای " را به دلیل عدم رعایت حریم خصوصی و اخلاقی از جشنواره خارج کردیم و فیلمهایی نیز که به بخش بین الملل اضافه شد به دلیل تقاضایی بود که هیات انتخاب داده بود و یا فیلمسازان تقاضا کرده بودند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به تکریم از ناصر تقوایی در جشنواره امسال گفت: امسال به جای تکریم از یک فرد یا دو فرد به یک منطقه جغرافیایی توجه کردیم و از ناصر تقوایی و سید حسن بنی هاشمی به عنوان پیشگامان عرصه مستند تقدیر می‌کنیم.

وی همچین درباره حضور فیلمهای مستند در فجر گفت: هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر قرار است ۱۵۰ فیلم مستند بلند را ببیند. با آن‌ها توافق کردیم فیلمهایی که در بخش مسابقه ملی جشنواره سینما حقیقت انتخاب می‌شود؛ حدود ۵ فیلم؛ بتوانند مستقیم در فجر حضور داشته باشند.

طباطبایی‌نژاد افزود: ما به دنبال همکاری بیشتر با تلویزیون هستیم زیرا تلویزیون را خانه اول سینمای مستند می‌دانیم و در همین راستا همکاری خوبی با شبکه مستند شبکه پرس تی وی و جام جم داریم در کنار آن قصد داریم از فیلمسازانی که در سالهای اخیر کمتر فیلم مستند ساخته‌اند؛ برای همکاری دعوت کنیم.

وی درباره حمایت از تولید فیلم اول سینمایی گفت: پیشنهاد داده‌ایم که یک مرکز مستقل برای حمایت از فیلم انیمیشن و یک مرکز برای حمایت از فیلم سینمایی آماتور تاسیس شود اما آنچه که امروز مشخص است این است که مرکز گسترش فقط از فیلم‌های مستند و کوتاه حرفه‌ای حمایت می‌کند و حمایت از فیلمهای اول سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شده است.

شهنام صفاجو(مدیر روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت) نیز با اشاره به بخش‌های این جشنواره گفت: ۱۰۱۰مستند ایرانی و ۶۷۰ مستند خارجی به جشنواره رسیده است که در بخش‌های ملی؛ بین‌الملل؛ مستند داستانی؛ سیاسی اقتصادی؛ میراثمشترک و بخش‌های موضوعی به نمایش درمی‌آیند.

هفتمین دوره سینمای حقیقت از۱۹ تا ۲۶ آذر ماه در سینما فلسطین و سپیده برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز