خبرگزاری کار ایران

بی.بی.سی بررسی کرد؛

راه سخت بایدن برای بازگشت به برجام

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۶۱۳

بی.بی.سی در تحلیلی به مسیر پیش روی سیاست خارجی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از بی.بی.سی، جو بایدن قول داده که آبروی آمریکا را نجات دهد و می‌گوید در این راه عجله دارد. وی اوایل سال جاری در مجله فارین افرز نوشت: «هیچ وقتی برای از دست دادن وجود نخواهد داشت.»

این گزارش می‌افزاید: در لیست طولانی کارهای او، تعهد برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ایران - برنامه جامع اقدام مشترک- وجود دارد که رئیس‌جمهور ترامپ از زمان خروج از این معامله در ماه مه ۲۰۱۸ ، تمام تلاش خود را برای تخریب آن انجام داده است.

بی.بی.سی همچنین مدعی شد: این در حالی است که علیرغم بیش از دو سال سیاست «فشار حداکثری» ترامپ بر ایران، جمهوری اسلامی ایران به دستیابی به فناوری مورد نیاز سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر است.

این گزارش سوال مطرح می‌کند که آیا جو بایدن که در ژانویه کار خود را آغاز می‌کند، خواهد توانست شرایط را به حال قبل آن برگرداند؟ 

بصیری‌تبریزی ، کارشناس ایران در موسسه «خدمات رویال یونایتد لندن» می‌گوید: استراتژی بسیار بسیار واضحی است اما این استراتژی  آسان نخواهد بود؛ منصفانه است که بگوییم چالش‌های قابل توجهی وجود دارد. شبکه پیچیده تحریم‌های ایالات متحده طی دو سال گذشته، چالش زیادی برای بایدن ایجاد کرده و او تاکنون فقط در مورد حمایت ایران از تعهدات موجود در برجام صحبت کرده است.

وی گفت: تهران باید به رعایت دقیق قوانین بازگردد اما این در حال حاضر یک چالش است چرا که پس از خروج دونالد ترامپ از برجام ، ایران شروع به کاهش تعهدات خود کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس انرژی هسته ای بین المللی) در آخرین گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که ایران حدود ۱۲ برابر مقدار اورانیوم غنی شده دارد. از اورانیوم غنی شده برای بسیاری از اهداف مرتبط با هسته ای غیرنظامی استفاده می شود - اما می توان از آن در بمب هسته ای استفاده کرد ، از این رو نگرانی وجود دارد.

این کارشناس ادامه داد: ایران که حالا طوفان ترامپ را پشت سر گذاشته است نیز خواسته‌های خاص خود را دارد. مقامات می‌گویند رفع تحریم‌ها کافی نیست؛ ایران انتظار دارد که دو سال و نیم خسارت اقتصادی جبران شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز