خبرگزاری کار ایران

چنارانی در تذکر شفاهی؛

با گذشت ۸۵ روز از عمر مجلس، کمیسیون قضایی تکمیل نشده است

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۲۸۲

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: پس از گذشت ۸۵ روز از عمر مجلس یازدهم هنوز کمیسیون قضایی تکمیل نشده است.

به گزارش ایلنا، هاجر چنارانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی طی تذکری ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین (ع)، همچنین تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای دولت گفت: تذکر من تبصره ۱ ماده ۶ آیین نامه درخصوص تشکیل فراکسیون های مجلس است. آقای قاضی زاده هر نماینده طبق این قانون می تواند در ۵ فراکسیون عضو باشد.

وی افزود: همه ما نمایندگان مردم هستیم و در اینجا هیچ فرقی بین نماینده با نماینده دیگر نیست. اینجا هیچکسی نماینده تر نیست و هیچکسی نور چشم کسی نیست. در مجلس قبل ۱۵۰ فراکسیون وجود داشت، چطور برنامه ریزی نمی کنید که از ۲۹۰ نفر نماینده در فراکسیون ها حضور داشته باشند. فراکسیون ها دغدغه های مجلس و دغدغه های مردم است.

نماینده مردم درمجلس تصریح کرد: اگر امروز قراردادهای ننگینی به مثابه قراردادهای ترکمانچای در بین جامعه مطرح می شود، حاصل همین بی توجهی ها و بی تدبیری های فراکسیون هاست. ممکن است یک نفر در چندین کمیسیون ثبت نام کرده باشد و در چندین فراکسیون ثبت نام می کند.

چنارانی خطاب به هیات رئیسه مجلس مطرح کرد: هیات رئیسه محترم؛ امروز تقریبا ۸۵ روز از عمر مجلس یازدهم گذشته است ولی تقریبا در همین مجلس انقلابی ۲۰ نفر هستند که بالاجبار عضو کمیسیون ها شده اند. ما امروز حتی تحصیل فرزندانمان هم بالاجبار انجام نمی دهیم. ما نماینده مردم هستیم و قرار است در کمیسیون های تخصصی مشکلات مردم را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه بعضی از کمیسیون ها را نتوانستیم ایجاد کنیم، گفت: ۸۵ روز از عمر مجلس گذشته است و در مجلس یازدهم که امید مردم به این مجلس است، کمیسیون قضایی و حقوقی هنوز تشکیل نشده است، برخی را بالاجبار به کمیسیون فرهنگی فرستادید! در مملکتی که ۱۶ میلیون پرونده قضایی در دادگاه ها وجود دارد، هنوز کمیسیون قضایی کامل نشده است. بسیاری با اسامی حقوقدان و دادستان وارد همین مجلس شده اند و ۸ نفر هم رأی آوردند، ۴۰ میلیون نفر درگیر دادگاه ها هستند.

وی خطاب به هیات رئیسه مجلس مطرح کرد: می گویند که باید ثبت نام کنیم در صحن و هر کمیسیونی که می خواهید را انتخاب کنید، ولی قرار نیست که یک نفر در ۴ یا ۵ کمیسیون ثبت نام کند. فرصت نداریم و باید به امورات مردم برسیم. اینجا مجلس انقلابی است و امید رهبر و امید مردم است.گویا برخی وزرا تمایل دارند که استیضاح شوند و از کار کنار روند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: دستورالعملی از قبل تنظیم شده است و دبیر آن طبق گزارشی که داده اند نزدیک به یکصد فراکسیون متقاضی بوده است و براساس آن شاخص هایی که بررسی شده به کمتر از ۵۰ فراکسیون تقلیل یافته است و حدود ۴۵ فراکسیون در واقع ایجاد شده است و این موضوع تبدیل شده به یک کار دقیق و به همکاران هم اطلاع داده شده که در تعداد محدودی از فراکسیون ها می توانند عضو شوند.

وی ادامه داد: اینکه برخی از انتخاب ها افراد باید ثبت نام شوند و تعدادی از افراد آنها را ثبت نام می کنند و همکاران به آنها رأی می دهند، ما نمی توانیم کاندیداتوری افراد را محدود کنیم. آیین نامه این اجازه را به ما نمی دهد. امروز اگر اعضای کمیسیون ویژه ای انتخاب شدند، طبق قانون باید در صحن علنی مجلس کاندیدا می شدند و همکاران آنها را انتخاب می کردند. اینکه هیات رئیسه بتواند بگوید شما چون در جاهای مختلف ثبت نام کردید یا حضور داشتید و طبق انتخابات رأی آوردید، مجدداً حق ندارید در انتخابات دیگر شرکت کنید، درست نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما فقط یک جا می توانیم اظهارنظر کنیم و آن هم جایگاه هیات رئیسه است و اینکه اعضای هیات رئیسه نمی توانند عضو کمیسیون بودجه و نیز عضو هیات رئیسه کمیسیون ها باشند. هیات رئیسه از قانون تخطی نکرده است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر موضوع کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مبنای قانون داوطلب شدن افراد است، ما الان ۱۵ نماینده کم داریم. ما در مجلس دهم ۴ کمیسیون مشکل  دار داشتیم اما الان یک کمیسیون مشکل دارد. این موضوع خواسته ما هم نبوده و در انتخابات میان دوره ای و یا دور دوم ۱۱ نفر به اعضا اضافه می شوند و به امید خدا این کمیسیون هم تکمیل می شود. البته همکاران طرحی را پیش بینی کردند که از اعضای کمیسیون قضایی هستند که کف قانونی این کمیسیون اصلاح شود و کمیسیون جلسات فوق العاده ای بگذارد و گزارش آنها سریعتر به صحن داده شود و نمایندگان نیز همکاری کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز